ANNONS
Annons

50D vs 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Stefan jag förstår inte riktigt vad du menar. I-R deklarerar att We've recently started looking at RAW files converted with dcraw, an excellent freeware raw converter. dcraw usually offers timely support for the latest cameras, but more importantly, it does not apply any noise-reduction, sharpening or other corrections such as geometric distortion correction to the output files

Som jag förstår så var väl dcraw använd? Eller så har jag missuppfattat dig.
På liknande sätt tittar jag också på rawfiler innan brusreducering, exv färgbruset som uppstår vid låg signalnivå och svårigheter att då estimera denna interpolering.
 
Senast ändrad:
Jämför man exv 7d och 50d så ser jag att färgbruset vid 6400iso är något högre i 50d rawfil jämfört med 7dd, camera raw med default inställning.
50d rawfil interpolerad till samma storlek som 7d
7d till vänster 50d till höger
det är bara att ta ner rawfilerna och själv se efter vilka skilnader som ses till 7d fördel jämfört med 50d.
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    58.3 KB · Visningar: 483
ett annat utsnitt i 200% 50d bilden interpolerad till 7d bildfilsstorlek, camera raw, att 7d är något bättre framgår även här.
7d till vänster 50d till höger
 

Bilagor

  • Bild-4.jpg
    Bild-4.jpg
    52.3 KB · Visningar: 465
Om vi nu använder Canons egen rawkonverter DPP och 6400iso bildfiler från de två och ställer brusreduceringen på 0 i DPP så blir resultatet detta,7d till vänster 50d till höger.
Även jag tycker som I-R . http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DRAW.HTM It's actually surprising to see how similar these cameras perform in terms of high ISO RAW file noise.
Var och en kan prova själva och se efter vad skilnaden är mellan en 7d och 50d och vad det gäller 6400iso, och med eller utan den brusreducering som sedan läggs på via DPP default eller efter de metadata som följer med din egen valda kamerainställning vad det gäller brusreducering.
7d till vänster 50d till höger, 50d interpolerad till samma bildfilsstorlek som 7d
 

Bilagor

  • Bild-6.jpg
    Bild-6.jpg
    46.3 KB · Visningar: 458
Senast ändrad:
Ang brus

En del hänvisar till interpolerade bilder vilket jag anser fel.
Att interpolera innebär att tillföra data till bilden som aldrig funnits utan skapats utifrån kringliggande pixlar. Dvs även brus genereras på detta sätt.
Enda vettiga jämförelsen är 100% crop.

Sedan visar en del bilder med högt iso (6400) tagna i under goda ljusförhållande för att påvisa hur lite brus där är. Inte ens min gamla kompakt kamera brusar då!
Ska man kunna jämföra olika kamerors brus så får man plåta under svaga ljusförhållande för att kunna skilja dem åt.

Jag har själv haft en 7D som var toppen på alla sätt...utom i svagt ljus.
Där motsvarade den inte mina förväntningar.
 
Står i begrepp att uppgradera mig från min 400D.
Jag är inte i speciellt behov av filmmöjligheten i 7:an utan vill ha bra brusförhållande i höga ISO. Plånboken erbjuder inte så mycket och tankarna går också lite åt att kombinera 50D med en blixt istället för bara 7D. Vad ger ni mig för råd i denna fråga?

Tidigare i tråden så gav jag dig rådet , köp en 7d för 14995:- men sett till vad man kan få en 40d eller 50d för idag så är 15000:- kronor mycket i jämförelse.
Bildmässigt så får tillräckligt bra kamera med alternativen 40d eller 50d och även i jämförelse med 7d.
7d är Canons bästa APS kamera just nu, är den värd dubbla priset jämfört med en 50d?
Bara du kan svara på den frågan, själv om jag hade ont om pengar så skulle jag köpa en 50d och lägga pengarna på ett bra objektiv istället, ett objektiv som du kan ta med dig om du skulle vilja byta upp dig till en 5dmk2 eller annan kommande kamera från Canon med 24x36mm stor sensor.
 
En del hänvisar till interpolerade bilder vilket jag anser fel.
Att interpolera innebär att tillföra data till bilden som aldrig funnits utan skapats utifrån kringliggande pixlar. Dvs även brus genereras på detta sätt.
Enda vettiga jämförelsen är 100% crop.

Sedan visar en del bilder med högt iso (6400) tagna i under goda ljusförhållande för att påvisa hur lite brus där är. Inte ens min gamla kompakt kamera brusar då!
Ska man kunna jämföra olika kamerors brus så får man plåta under svaga ljusförhållande för att kunna skilja dem åt.

Jag har själv haft en 7D som var toppen på alla sätt...utom i svagt ljus.
Där motsvarade den inte mina förväntningar.

vid en jämförelse så är det alltid mer rättvist att interpolera upp en kamera med färre pixlar till samma bildfilsstorlek som kameran med fler pixlar, dels så lägger du till falska pixlar som avslöjar om det finns faktiska upplösningsskilnader, dels så får uppkommet brus samma synlighet visuellt.
 
Senast ändrad:
Stefan jag förstår inte riktigt vad du menar. I-R deklarerar att We've recently started looking at RAW files converted with dcraw, an excellent freeware raw converter. dcraw usually offers timely support for the latest cameras, but more importantly, it does not apply any noise-reduction, sharpening or other corrections such as geometric distortion correction to the output files

Som jag förstår så var väl dcraw använd? Eller så har jag missuppfattat dig.
På liknande sätt tittar jag också på rawfiler innan brusreducering, exv färgbruset som uppstår vid låg signalnivå och svårigheter att då estimera denna interpolering.

Jo, men jag har svårt att tro att dom lyckats få fram en riktig konverteringsprofil till 7D när dom gjorde testet.
alltså man kunde öppna och redigera i Camera RAW 7D filer men adobe hade inte släppt den riktiga alhrotitmen än när DPREVIEW gjorde testet. Dock fick de en beta version. Jag kunde tex öppna min kompis 7D RAW filer på en gammal LR kopia.
Men för att få den fulla kraften så måste man få den riktifa versionen av motorn.

Var kan man tanka ner RAW filerna för 50D och 7D så kan jag köra in den i LR3 Beta så posta här.

/Stefan
 
För en natur/fågelfotograf är 7d ett lyft eftersom den har så mkt bättre autofokus, det gör stor skillnad. Men det är mkt pengar som kan läggas på objektiv istället.

Tidigare i tråden så gav jag dig rådet , köp en 7d för 14995:- men sett till vad man kan få en 40d eller 50d för idag så är 15000:- kronor mycket i jämförelse.
Bildmässigt så får tillräckligt bra kamera med alternativen 40d eller 50d och även i jämförelse med 7d.
7d är Canons bästa APS kamera just nu, är den värd dubbla priset jämfört med en 50d?
Bara du kan svara på den frågan, själv om jag hade ont om pengar så skulle jag köpa en 50d och lägga pengarna på ett bra objektiv istället, ett objektiv som du kan ta med dig om du skulle vilja byta upp dig till en 5dmk2 eller annan kommande kamera från Canon med 24x36mm stor sensor.
 
Jo, men jag har svårt att tro att dom lyckats få fram en riktig konverteringsprofil till 7D när dom gjorde testet.
alltså man kunde öppna och redigera i Camera RAW 7D filer men adobe hade inte släppt den riktiga alhrotitmen än när DPREVIEW gjorde testet. Dock fick de en beta version. Jag kunde tex öppna min kompis 7D RAW filer på en gammal LR kopia.
Men för att få den fulla kraften så måste man få den riktifa versionen av motorn.

Var kan man tanka ner RAW filerna för 50D och 7D så kan jag köra in den i LR3 Beta så posta här.

/Stefan

jag förstår inte vad du menar, I-R interpoleringar är gjorda med dcraw .
Varför blandar du in Adobe? Jag talar överhuvudtaget inte om dpreviews resultat
 
Nej tyvärr inget test. Men jag vet massvis med fågelfotografer som är väldigt glada över att de uppgraderat från 50d till 7d eftersom servo mode gör att man inte tappar flygande fåglar när de försvinner ur af området, och dessutom är den generellt snabbare. Konsensus på birdforum verkar vara att 7d är en klart bättre kamera för fågelfotografer.

har du någon test som visar hur mycket bättre 7d AF är än exv 50d?
det enda jag vet är att 50d kan ställa in AF i lägre candellavärde än 7d, detta är testat av I-R http://www.imaging-resource.com
 
Hej och tack för alla intressanta svar!
Kanske ska skriva lite om vad jag i huvudsak fotar vilket är sport (motor), natur och konsert. Eftersom jag jobbar som tekniker kommer jag inte alltid så nära objekten... Ni är kunniga på området mer än mig men min 400D klarar definitivt inte det senare med sitt brus och endast ISO 1600. När jag först jämförde 400D med 50D blev jag eld och lågor då 50D klart var långt bättre i mina ögon. Men, mina funderingar är ju mer om jag kommer "klara mig" längre med en 7D eller om jag snart kommer vilja uppgradera mig igen med en 50D? Vad tror ni?
 
Hej och tack för alla intressanta svar!
Kanske ska skriva lite om vad jag i huvudsak fotar vilket är sport (motor), natur och konsert. Eftersom jag jobbar som tekniker kommer jag inte alltid så nära objekten... Ni är kunniga på området mer än mig men min 400D klarar definitivt inte det senare med sitt brus och endast ISO 1600. När jag först jämförde 400D med 50D blev jag eld och lågor då 50D klart var långt bättre i mina ögon. Men, mina funderingar är ju mer om jag kommer "klara mig" längre med en 7D eller om jag snart kommer vilja uppgradera mig igen med en 50D? Vad tror ni?

Jag hade 400D och "uppgraderade" till 50D. Japp det är eld o lågor. Bättre brushantering, skärpa, snabbhet, hantering, autofokus etc.

Ska dock ev. snart "uppgradera" till en 7D. Men det är inte för att den begränsar mig eller att jag tror att 7D levererar "bättre" bilder. ENDA anledningen är att jag kommer att få en 7D för samma pris som jag säljer min 50D.

Sen kan jag tycka att det ska bli skönt att slippa en extra sändare/mottagre till mina blixtar. 7D kan ju styra EX blixtarna. Så jag lär sälja min Cactus V4 set samtidigt.

Sen fotograferar jag heller inte fåglar, men min rörliga son är minst lika snabb haha. Så jag tackar och bugar för de extra korsfokuspunkterna.

Sen när det gäller brus så lär jag nog inte märka så jättestorskillnad. Dock ser jag på alla tester att skärpan och särkilt detaljåtergivningen är mycket bättre. 50D var bättre än 400D och 7D är bättre än 50D. Så köper du nu en 7D så blir det ett jättesprång tror jag.

Ser nu att du inte har IS på din tele. Har du råd med en 7D men välöjer att köpa en 50D och säljer din tele så har du råd att köpa en tele med IS. Canon 55-250 kostar ju bara under 3000 kr. Platsig, men bra skärpa och grym IS.

/Stefan
 
Haha, ja min tele är inget jag direkt använder mig av utan det är Tamrongluggen som sitter "fast monterad". Tackar för svaret!
Jag är ingen blixtentusiast (än) men naturligtvis väger ju 7D lite extra för med sin möjlighet att trådlöst styra blixtar! Får suga lite på karamellerna.
 
Jag valde kamera beroende på hur den satt i min hand.

50D satt skönare än 7D som jag provat i efterhand.
Jag kör förvisso alltid med batterigrepp för att få vertikalgrepp.

Min nästa kamera blir en 5D MK II för att få fullsensor CCD.

Stirra inte dig blind på megapixlar hit och dit, det är totalt irrelevant om du inte skall producera 2 meters rollups eller något sådant.

Skall man filma skall man köpa en videokamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.