JohanPixels
Aktiv medlem
Personligen ser jag skillnad på bilder mellan 20d & 50d och mellan 7d ang brusprestanda. Med 7d verkar bilder vara användbara upp till 6400 vilket inte 50d är / knappt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En sak man ska tänka på med testet du länkar till är att bilderna är i 100 procent -- dvs bilderna är inte lika stora. Om man skulle dra ner 7D-bilderna tills samma storlek som de andra skulle givetvis 7D-bilderna se ännu bättre ut.min länk där är testen är utformad i kontrollerad miljö,... Se nu rawfilerna och kommentarer,dvs en så nära jämförelse man kan komma, utan att blanda i brusreducering, detaljförlorande åtgärder etc.
En sak man ska tänka på med testet du länkar till är att bilderna är i 100 procent -- dvs bilderna är inte lika stora. Om man skulle dra ner 7D-bilderna tills samma storlek som de andra skulle givetvis 7D-bilderna se ännu bättre ut.
Det stämmer att det inte är allt för stor skillnad men vid jämnförelse med stora bilder vid ett "blindtest" tar ingen fel.
Det kan man visst. Kort med ISO 3200 på min nikon p6000 är så brusiga att det knappt går se motivet. Samma på min panasonic fz18. Här ser man bilder utan synligt brus på ISO 6400. Det säger en hel del.
Det stämmer inte att 7d brusar mer än andra canon aps kameror .På skärmen och i 100% så ses visserligen fotonbruset tydligare från 7d, 7d är därmed inte en optimal "webb kamera " och presentera utsnitt tagna i 100% men jämför du en lika stor utskrift från andra Canon APS kameror så har 7d bättre egenskaper vad det gäller brus/upplösning än någon annan Canon APS kamera.
Fotonbruset är högre genom att kameran har fler och mindre pixlar och visualiseras därmed tydligare på skärm, men läsbruset har kunnat hållas nere i jämförelse med tidigare kameror.
7d har därmed bra höga isoegenskaper i jämförelse och med tanke på sin höga upplösning.
Du skall därför inte se bildfiler från 7d och jämföra dom i 100% och på skärm med andra canonkameror som har lägre upplösning.
om du vill jämföra en kompaktkamera med en 7d så är det klara skilnader, men det var väl inte tanken med denna tråd som handlar om 50d och 7d
Det var för att förklara att det går se skillnad. Det går se hur bra den hanterar brus. Kolla trasten, direkt från sensorn. Otroligt att få ut så bra kvalité med ISO 6400.
Läs tidigare svar så kanske du förstår, att hänvisa till vad andra tycker är tämligen meningslöst om ingen regelrätt jämförelse är gjord.
en som har gjort en sådan är I-R
http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DRAW.HTM
men snälla, vi talar tydligtvis inte samma språk, att det går att se skilnad på bilder från en kompakt och en APS stor kamera tvivlar väl ingen på, det har ju inte med
ämnet att göra.
Personligen ser jag skillnad på bilder mellan 20d & 50d och mellan 7d ang brusprestanda. Med 7d verkar bilder vara användbara upp till 6400 vilket inte 50d är / knappt.
Användbar är ju ett svagt ord, den tar riktigt bra i ISO6400!
Mja. Även om jag gillar 7Ds brusprestanda så överdriver du lite. Visst är den bra, men man ska nog inte eftersträva att använda den såvida man inte måste. Det är och lär förbli bättre att ha ljustarka objektiv.
Visserligen funkar ju alltid högiso bättre när det är ljust ute mot mörkt. Det är vid mörka partier som det riktigt är läskigt hehe.
Har du ett utsnitt du kan visa oss på 100 % som du tycker är grym så varsågod. Men de flesta kameror på så höga iso och höga MPx tal och sen krympt ner till webbredd, typ 400 px lär ingen här se skillnad på.
Tom om du har rörelseoskärpa så ser det rätt skapligt skarpt ut när man krympt ner en 12, 15 eller 18 MPx bild till 0,12 MPx.
Det är ju därför man måste zooma in bilden på kamerans display till 100 % för annars ser alla bilder rätt bra ut. Sen kommer man hem och spyr
/Stefan