Poker
Aktiv medlem
... eller har anledning att beskära bilder ibland. Vilket inträffar om man t ex plåtar fåglar.
Då har du för sunkigt objektiv?
Pixelhysterin har inte drabbat mig då jag är vaccinerad.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
... eller har anledning att beskära bilder ibland. Vilket inträffar om man t ex plåtar fåglar.
Då har du för sunkigt objektiv?
Pixelhysterin har inte drabbat mig då jag är vaccinerad.
Nej, det tycker jag inte. Och även om jag hade ett 800/5,6 skulle jag ibland vilja beskära bilderna.Då har du för sunkigt objektiv?
du får nog tala om vilka kameror du menar.
jag har gjort blindtest på 15 personer och stora utkrifter från 5d med 12 miljoner pixlar och 1dsmk3 21 miljoner pixlar och få ( tre) svarade rätt på vilken bild som kom från 1dsmk3, ett antal trodde att bilden från 5d var den högupplösta och flertalet av de tillfrågade kunde inte se någon skilnad mellan bilderna .
En test utförd med kamerorna på stativ , 50/1,4 nerbländat till 5.6'
vilken blindtest har du utfört?
Om du visat bilderna i samma storlek hade det varit intressantare -- då hade man sett den verkliga skillnaden.100 % Crop direkt ur LR.
Tror du missförstod mig. Med "samma storlek" menar jag inte "100 % crop". Att jämföra bilderna i 100 procent är meningslöst, eftersom det inte har något med verkligheten att göra. Om man inte alltid gör dubbelt så stora kopior från 7D som från 20D.Japp, det kan jag göra. Men det var ett par som älskade att interpolera etc etc
Men jag tycker också det är mer rättvist att visa i 100 % crop.
Tror du missförstod mig. Med "samma storlek" menar jag inte "100 % crop". Att jämföra bilderna i 100 procent är meningslöst, eftersom det inte har något med verkligheten att göra. Om man inte alltid gör dubbelt så stora kopior från 7D som från 20D.
Det jag efterfrågade var alltså text-bilderna i samma storlek. Enklare (och kanske rimligare) än att interpolera 20D-bilderna är ju att dra ner bilderna från 7D till samma storlek.