Annons

50D, tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har precis vart och hämtat en 50D...känns mums i handen, både med och utan BG :)

Sitter och väntar på att batteriet skall ladda fullt, så under tiden tänkte jag kolla...

Så, vilka inställningar "måste" jag enligt DIG ställa in för att "optimera" kameran?

Vilka grejer/funktioner osv måste jag pröva, för att uppleva skillnaden mot min 40D jag hade innan?

Mer tips / grejer?


/Jocce
 
Varför tror du att du kan få ut mer av 50D jämfört med 40:an??
Bättre kamera är inte direkt propotionellt till bättre bilder.
Okej då, det finns ett visst samband men det mesta beror på dig som fotograf. Mitt råd : ställ kamera på "M" och låt din processor jobba ;)
 
Som sagt - ansåg du det vara värt pengarna att "upp"gradera så vet du väl varför du gjorde det?! Men måste du ändå ha något svar så oki, lek med microadjust och kör macro liveview med den vidarutvecklade bildskärmen. Sen var det slut på fördelar för 50D och mer roliga nya saker finns inte. Just det, du har förlorat ett C-läge och fått mer brus, men det är väl inget att glädjas över kanske.
 
Vart "tvingad" att byta, så var inte en frivillig uppgradering om man säger så.

Men i övrigt, trevligt att folk kan ha en trevlig och välkomnande attityd på ett sånt här forum..verkligen, ingen ironi...


/Jocce
 
Vart "tvingad" att byta, så var inte en frivillig uppgradering om man säger så.

Men i övrigt, trevligt att folk kan ha en trevlig och välkomnande attityd på ett sånt här forum..verkligen, ingen ironi...


/Jocce

Jag har en 50d. Den är underbar!
Jag tror att du iaf kommer upp i åtminstone motsvarande 12mp på 50d. Därmed iaf en aning bättre än 40d. Sedan har du ju AF microjusteringen. Kameran är ju grymt snygg och ergonomisk, speciellt med batterigreppet.
Ett tips, kör fasta gluggar =)
 
Jag tycker att möjligheten att kunna se skillnaden i WB i realtid när man ställer WB i Kelvin och i Liveview, en väldigt trevlig finess.
 
"Vilka grejer/funktioner osv måste jag pröva, för att uppleva skillnaden mot min 40D jag hade innan?"
Har inte använt 40D...men LVn med bra upplösning...

"Så, vilka inställningar "måste" jag enligt DIG ställa in för att "optimera" kameran?"
RAW!!!
 
Som nybörjare tycker jag att "Picture Style" inställningarna är roliga att leka med. Dessa fungerar antagligen på samma sätt i 40D som i 50D, men det är något som jag inte tror att alla provar på.
Jag har laddat ner några olika från Canon och det går även att enkelt göra egna i "Picture Style" editorn.

/J
 
Som sagt - ansåg du det vara värt pengarna att "upp"gradera så vet du väl varför du gjorde det?! .... Sen var det slut på fördelar för 50D och mer roliga nya saker finns inte. Just det, du har förlorat ett C-läge och fått mer brus, men det är väl inget att glädjas över kanske.


Men för f-n.. du låter som en sur å bitter gammal gubbe som inte fått sig nått på åratal..
Att inte 50D är nån jättestor uppgradering från 40D behöver man inte uttrycka sig på de sättet...

"du får mer brus" Lägg ner, de är inget man ser med blotta ögat på en större utskrift, sluta titta på dina bilder i 200% förstoring i datorn.

Joacim.. kör ingen brusreducering i kameran, tyvärr blir bilderna mkt oskarpare och mjukare med det påslaget. Kör på "Standard" och sen brusreducera i datorn efteråt ist!
Personligen tycker jag 50D är en ruggigt trevlig kamera att jobba med, goare display mot 40D självklart, men just "bättre bilder" blir de inte.
Ne får bli ett snabbt avbrott här, måste till jobbet.
 
Lite halvspydiga kommentarer här tycker jag, skärpning!
Jag sitter i samma båt, kanske själv blir tvungen att uppgradera pga att min 40D har blivit stulen. En fundering som jag har är hur pass mycket större bildfilerna blir i och med höjningen från 10 till 15 Mp, någon som kan svara på det?

Har läst de första 10 sidorna i tråden om brus i 50D så det kan ni lämna därhän...
 
Det finns ett läge runt 8 megapixel på 50D, om man vill hålla ner filstorleken. För utskrifter upp till A3 duger det ju bra.

Annars är ju likheten med 40D stor. Jag tycker också det är synd att man offrade ett C-läge för att införa Creative Auto på 50D. Jag hade hellre sett att man gjort som på 5D Mark II när det gäller disponeringen av positioner på ratten.

50D har mikrojustering av AF, men en del av de som provat i praktiken säger att antingen behövs det inte, eller så går det ändå inte att få ett objektiv rätt på alla bländare, avstånd och brännvidder.

Minskning av mörka hörn finns ju också. Smidigt för jpeg-fotografer.

Fler finesser för live view. Använder man det mycket är det kanske bra.
 
Mina JPG bilder på High quality/medium(8mp) ligger mellan 2,5 - 5 mb beroende på ljuset i bilden.
Raw är rätt varierande men cirka 14 mb tror jag!
 
Som sagt - ansåg du det vara värt pengarna att "upp"gradera så vet du väl varför du gjorde det?! Men måste du ändå ha något svar så oki, lek med microadjust och kör macro liveview med den vidarutvecklade bildskärmen. Sen var det slut på fördelar för 50D och mer roliga nya saker finns inte. Just det, du har förlorat ett C-läge och fått mer brus, men det är väl inget att glädjas över kanske.

Varför bry sig om att svara om man bara vill hacka på den som köpt en ny kamera? Killen ville veta om det fanns några nya intressanta saker på sin nya kamera och sen få någon som spyr galla över köpet är inte så kul. Onödigt tycker jag.

Tycker att man kommer åt flera funktioner snabbare på 50D än 40D och bruset tycker jag inte är så stor skillnad mellan kamerorna som vissa vill göra gällande. Lycka till med din nya kamera!!

Mvh Stefan
 
Vill han veta får han väl finna sig i att veta sånt som har blivit sämre också.

Vad är det man kommer åt snabbare på 50D än på 40D? Jag har inte provat, men har läst specifikationen och egentligen inte hittat någon sådan skillnad. Eller är det "Quick Control" du tänker på?
 
Vill han veta får han väl finna sig i att veta sånt som har blivit sämre också.

Vad är det man kommer åt snabbare på 50D än på 40D? Jag har inte provat, men har läst specifikationen och egentligen inte hittat någon sådan skillnad. Eller är det "Quick Control" du tänker på?

Det jag menade är bara att man inte behöver svara drygt och spydigt för att man inte tycker det är någon större skillnad mellan modellerna.
 
Finns säkert folk som är sura för att Canon inte fick till fler nya och häftiga finesser i 50D. Men många tror ju att den är lite framstressad.
 
Finns säkert folk som är sura för att Canon inte fick till fler nya och häftiga finesser i 50D. Men många tror ju att den är lite framstressad.


Det kändes som att reaktionen var så när 40D kom också.
Beror kanske på att Canon prioriterar finesser som de flesta inte lägger så stor vikt vid.
 
Håller helt med om sista inlægget! :)
Fota i RAW, kræver mer arbete efteråt men helt klar vært det.
Enda gången jag skulle skippat det var om det var ett uppdrag med begrænsad tid før efterarbete.

Så før nøjje om man gillar att pilla lite i mjukvaruprogram så helt klart RAW :)

Gillar man inte att justera sånnt sjælv så brukar jag iallafall ha ett læge dær jag stællt upp kameran till att automatiskt øka på færgmættnad en liten aning och skærpa.
 
Det finns iallafall för mig en mycket viktig detalj med 50D som inte 40D har och det är FEL-knappen som är mycket användbar för blixt-fotografering. Om uppdateringarna på 50D är värda några tusenlappar extra är upp till var och en.
Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.