Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D, tips

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt. Nu har jag bara "mark II" av blixten, men om jag sätter den på ett gammalt hus, för att få en kombination där jag inte heller kan använda menyn för inställningar (det finns ingen), då kan jag utan vidare välja synk med korta tider eller synk på andra ridån med knappen på blixten. Den hoppar ett steg i sekvensen 1:a ridån/kort tid/2:a ridån varje gång jag trycker.

Har precis vart och hämtat en 50D...känns mums i handen, både med och utan BG :)

Sitter och väntar på att batteriet skall ladda fullt, så under tiden tänkte jag kolla...

Så, vilka inställningar "måste" jag enligt DIG ställa in för att "optimera" kameran?

Vilka grejer/funktioner osv måste jag pröva, för att uppleva skillnaden mot min 40D jag hade innan?

Mer tips / grejer?

/Jocce

Hej där

Plussa skärpan ett hack
Fotografera alltid i raw inte jpeg!

Angående iso så har ett företag mätt upp den angivna ison och den verkliga ison, 50d anger ett för högt iso än vad det egentligen är i verkligheten jämnförelse mot 40d. Alltså har den inte sämre isoegenskaper än 40d möjligtvis något bättre. Inegt man ser om man inte förstorar bilderna väldigt mycket.

Sen om du ska fotografera i jpeg så är kameran inställd på för hög brusredusering sänk den från standard till låg eller vad det blir. Sen kan du ta bort brus med dem professionella programmen som följder med.

Du kan ställa in objektivet i kameran om du skulle ha ett objektiv som skulle bakfokusera tex.

Du kommer märka att fokuseringen är säkrare, bättre än 40d helt klart.

Gafflingsfunktion exponeringskomp

Du kommer märka att den ger mer detaljerade bilder grymt bra enligt tidningen foto.

Skärmen ska vara den bästa som finns på digitalkameror

Ansiktsigenkänning

kontrastavkännande autofokus

Du kan fotografera så att bilderna sparas i olika mappar du väljer i kameran, väldigt bra om du gör något fotojobb tex

Mer funktioner mot 40d kommer ja inte på just nu men de finns

Använd alltid canons konverterare för att göra raw till jpeg, den ger mycket bra resultat.

Sen att den inte känns helt färdig är anagligen för canon inte vill stoppa in massa onödig skit som inte man använder som en del andra tillverkare gör. Utan den känns snabb och lätt att arbeta med.

Grattis till din nöjdhet :)

Glöm inte att ladda ner dem nya uppdateringarna som har kommit ut nyligen. dvs om du har version 1.0.3 tror jag det är.

/// mvh johan

Senast ändrad:
Hej där

Plussa skärpan ett hack

Tack för det utttömmande svaret...
Undrar dock om just detta sm jag citerat...

Säger väl emot varandra en hel del...
För ökar jag skärpan och sen väjer RAW, spelar juh skärpeinställningen ingen roll...

/Jocce

Angående iso så har ett företag mätt upp den angivna ison och den verkliga ison, 50d anger ett för högt iso än vad det egentligen är i verkligheten jämnförelse mot 40d. Alltså har den inte sämre isoegenskaper än 40d möjligtvis något bättre. Inegt man ser om man inte förstorar bilderna väldigt mycket.

/// mvh johan

Vad du menar är alltså att det ISO som visas i kameran i själva verket är högre i verkligheten?

Tack för det utttömmande svaret...
Undrar dock om just detta sm jag citerat...

Säger väl emot varandra en hel del...
För ökar jag skärpan och sen väjer RAW, spelar juh skärpeinställningen ingen roll...

/Jocce

De var tips, men många fotograferar ju i jpeg. Kunde uttrycka mig bättre

Ja. kommer inte ihåg vad företaget heter, dmxo eller liknande tror jag, ska kolla på ett annat forum sen återkomma med va de hette.

Det skulle kanske förklara varför 50D exponerar rikligare på höga ISO än tex 20/30/40D?
Mikael Risedal skrev ju att man behövde exponera -2/3 steg för att få samma exponering med 50D.

Jag har inte superkoll men det var en gissning.

Det skulle kanske förklara varför 50D exponerar rikligare på höga ISO än tex 20/30/40D?
Mikael Risedal skrev ju att man behövde exponera -2/3 steg för att få samma exponering med 50D.

Man måste skilja på hur exponeringsmätaren är kalibrerad och på vilken känslighet sensorn har.

Påståendet ovan om -2/3 steg tyder dessutom på att slutaren på 50D är felaktig (åtminstone på den kameran). Om man behöver ställa in olika exponeringsvärden på två olika kameror för att få samma exponering så är den ena av dem trasig.

Hej där

Plussa skärpan ett hack

Sen om du ska fotografera i jpeg så är kameran inställd på för hög brusredusering sänk den från standard till låg eller vad det blir. Sen kan du ta bort brus med dem professionella programmen som följder med.

Du kan ställa in objektivet i kameran om du skulle ha ett objektiv som skulle bakfokusera tex.

Du kommer märka att fokuseringen är säkrare, bättre än 40d helt klart.

Gafflingsfunktion exponeringskomp

Du kommer märka att den ger mer detaljerade bilder grymt bra enligt tidningen foto.

Skärmen ska vara den bästa som finns på digitalkameror

Ansiktsigenkänning

kontrastavkännande autofokus

Du kan fotografera så att bilderna sparas i olika mappar du väljer i kameran, väldigt bra om du gör något fotojobb tex

Mer funktioner mot 40d kommer ja inte på just nu men de finns

Använd alltid canons konverterare för att göra raw till jpeg, den ger mycket bra resultat.

Sen att den inte känns helt färdig är anagligen för canon inte vill stoppa in massa onödig skit som inte man använder som en del andra tillverkare gör. Utan den känns snabb och lätt att arbeta med.

Grattis till din nöjdhet :)

Glöm inte att ladda ner dem nya uppdateringarna som har kommit ut nyligen. dvs om du har version 1.0.3 tror jag det är.

/// mvh johan

Väldigt mkt tyckanden.

Autofokusen är väl likadan i 40D och 50D.

Här finns en tråd om ISO prestanda, och ett mer objektivt test får man leta efter. Skillnaderna är inte stora, men 50D är iallafall inte bättre.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&highlight=40d+50d+brus+uppl%F6sning

Vill inte påstå att 50D är en mindre bra kamera över huvudtaget, men det många missar är att även fast 40D är av föregående generation har den det fördelar som många upplever WOW med 50D, och lätt tror att endast 50D är besläktad med, tex blixtrande snabb AF.

Skärmen är dock ett stort lyft, inget snack om saken, och gör det enklare att bedöma om skärpan sitter spot on osv. Men att 50D skulle vara ngt helt annat börjar bli lite lätt jobbigt att läsa om, då dessa ord endast kommer från 50D ägare. Säger en hyffsat nöjd 40D ägare ironiskt nog:)

Väldigt mkt tyckanden.

Autofokusen är väl likadan i 40D och 50D.

Här finns en tråd om ISO prestanda, och ett mer objektivt test får man leta efter. Skillnaderna är inte stora, men 50D är iallafall inte bättre.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125&highlight=40d+50d+brus+uppl%F6sning

Vill inte påstå att 50D är en mindre bra kamera över huvudtaget, men det många missar är att även fast 40D är av föregående generation har den det fördelar som många upplever WOW med 50D, och lätt tror att endast 50D är besläktad med, tex blixtrande snabb AF.

Skärmen är dock ett stort lyft, inget snack om saken, och gör det enklare att bedöma om skärpan sitter spot on osv. Men att 50D skulle vara ngt helt annat börjar bli lite lätt jobbigt att läsa om, då dessa ord endast kommer från 50D ägare. Säger en hyffsat nöjd 40D ägare ironiskt nog:)

Ja autofokusmodulen är den samma på 40d & 50 d men dem har fixat så att den är betydligt säkrare nu även då 40d var hyfsat säker. Både 40d & 50d har en grymt snabb fokusering antar att canon ligger i topp med det kan ha fel. Finns säkert fototidningar som testat 50d som också skriver det.

iso: Dem anger olika högt isovärde http://www.dxomark.com/index.php/en...267|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

Hur är 40d bättre?

Fototidningar skriver att skärmen på 50d är det bästa dem sett på en digitalkamera.

Det jag tycker är att jag har mer användning av 50d som jag tycker är betydligt bättre än 40d. Iso märkte jag ingen skillnad med. För att se skillnaderna så får man förstora bilder väldigt mycket för att se skillnad

Senast ändrad:
Jag har inte använt 50D något seriöst, men det lär vara så att AF-modulen är densamma som i 40D. Däremot har Canon tydligen involverat Digic IV i autofokusberäkningarna i 50D och på så sätt fått dem snabbare än vad 40D är.
På enkla motiv spelar detta ingen roll. Där är de lika snabba ändå. Däremot ska 50D vara snabbare på att följa motiv med Servo AF.

Notera att detta är sådant jag hört andra påstå. Själv har jag alltså inte någon direkt erfarenhet av 50D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar