Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

50D, tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Det är knappen som sitter emellan AF-ON och AF-punkterna. Ser att även 40D har samma knapp men vad jag vet fungerar inte blixtexponerings-låset på 40D. Lite "ringrostig för tillfället men man fokuserar på objektet och håller sedan FEL-knappen intryckt. Blixten sänder då ut en förblixt och beräknar exponeringen. Tycker jag är mycket smidigt.
Mvh Thomas
 
Det är knappen som sitter emellan AF-ON och AF-punkterna. Ser att även 40D har samma knapp men vad jag vet fungerar inte blixtexponerings-låset på 40D. Lite "ringrostig för tillfället men man fokuserar på objektet och håller sedan FEL-knappen intryckt. Blixten sänder då ut en förblixt och beräknar exponeringen. Tycker jag är mycket smidigt.
Mvh Thomas

Så var det t.o.m på min gamla 300D :)
 
Jag har det på min 30D.
Fördelen med 40/50D är ju AF-on knappen som gör att man slipper krångla med att ställa om * till AF om man vill ha det.

Jag funderade på att byta ut min 30D mot en 50D men irriterar mig lite på att Canon snålade in på AF-on knappen på batterigreppet.
 
Det är möjligt att den haft det men 20D..30D..40D.. har inte haft det vad jag vet.
Mvh Thomas

Det är ingen skillnad gentemot 40D. Och så vitt jag vet fungerade iaf 30D på exakt samma sätt... Nyhet nja....

En nyhet är ju iofs att man tog bort ena C - läget, adderade lite brus och höjde priset...

Men okidå, skärmen är bättre så MF till macro vid liveview är faktist bättre på 50D
 
En förbättring på 50D mot tidigare modeller är väl att den klarar svåra exponeringar bättre och att Af blivit ytterligare ett strå vassare.

En sak jag funderat över är bruset på 50D.
Att den ger mer brus än 20/30/40D om man pixelpeepar på 100% är ju bekräftat även om skillnaden är ganska marginell.

Men den högre upplösningen på 50D borde väl ändå ge ett ganska bra resultat brusmässigt eftersom bruset förminskas?

Hur skiljer sig helhetsbilden på en bild i exempelvis A4 eller för webb 800*533, jämfört med föregångarna?
 
Senast ändrad:
Så här skriver kamera&bild strax innan releasen av 40D.
"Någon FEL-knapp för blixtexponeringslås som finns hos 1D-modellerna kommer inte. Men i och med den nya AF-ON knappen blir smidigheten bättre då FEL-funktionen på automatiklåsknappen går att kombinera med att autofokusen kontrolleras med AF-ON-knappen. På tidigare modeller har dessa två funktioner fått samsas om samma knapp."
Alltså finns det ingen FEL-knapp att tala om med tidigare d-modeller.
Mvh Thomas
 
Så här skriver kamera&bild strax innan releasen av 40D.
"Någon FEL-knapp för blixtexponeringslås som finns hos 1D-modellerna kommer inte. Men i och med den nya AF-ON knappen blir smidigheten bättre då FEL-funktionen på automatiklåsknappen går att kombinera med att autofokusen kontrolleras med AF-ON-knappen. På tidigare modeller har dessa två funktioner fått samsas om samma knapp."
Alltså finns det ingen FEL-knapp att tala om med tidigare d-modeller.
Mvh Thomas

Jo, det finns det visst. FEL = * på ALLA modeller innan 40D!

Att sedan denna knapp (*) fick agera både FEL, exponeringslås och AF-ON är en helt annan sak. 40D och 50D är helt identiska med dessa funktioner.

30D och tidigare hade FEL på *, precis som 40D och 50D, men har ingen separat knapp för AF-ON.
 
Jo, det finns det visst. FEL = * på ALLA modeller innan 40D!

Att sedan denna knapp (*) fick agera både FEL, exponeringslås och AF-ON är en helt annan sak. 40D och 50D är helt identiska med dessa funktioner.

30D och tidigare hade FEL på *, precis som 40D och 50D, men har ingen separat knapp för AF-ON.

Så med en enkel tryckning på (*) med 20-30D fick du en korrekt blixtexponeringtid??
Mvh Thomas
 
Jajamen!

Jag tror du blandar ihop det med att tidigare kunde man definiera * till AF-ON, men nu finns det en dedikerad knapp för det på 40D och 50D.

Läste just specifikationer på DP om 20D och även 30D..jodå, du har rätt..det finns FE-lock på dessa. Har kanske inte tänkt så mycket på att det funnit hos dem när jag hade kamerorna. Det var först när jag ägde 1D mark III jag fick upp ögonen på FEL-knappen då den har en separat sådan. Trodde det var en innovation på 1D mark III.
Mvh Thomas
 
En knapp för multispotmätning och Flash Exposure Lock intill avtrycket hittade Canon på redan 1986, när T90 kom. Innan dess tror jag inte det fanns. Fast idag är det bara 1D-modellerna som har finessen kvar. Övriga har FEL på *-knappen, vare sig det finns en AF-ON eller ej.
 
Som sagt - ansåg du det vara värt pengarna att "upp"gradera så vet du väl varför du gjorde det?! Men måste du ändå ha något svar så oki, lek med microadjust och kör macro liveview med den vidarutvecklade bildskärmen. Sen var det slut på fördelar för 50D och mer roliga nya saker finns inte. Just det, du har förlorat ett C-läge och fått mer brus, men det är väl inget att glädjas över kanske.

Helt rätt svarat, Bengt!
Finns det inte mycket skillnad mellan en Canon 40D och Canon 50D, kan det väl inte vara något fel i att påpeka detta!

Den som blir sur är nog den som har varit "tvingad" att byta, mellanskillnaden är stor!
Värt att byta till en Canon 50D?
Visst, upp till var och en, men kom inte och säg, att digital fotografering är billig då, det kan bli dyrt som f-n, eller hur?
 
ursäkta om jag lånar tråden för en fråga...

Jag har köpt en 50D och när jag skall aktivera sync på andra ridån så går det inte ,den raden är "grå" ,blixten är en canon 580ex...någon som har nått tips
Owe
 
Kameror som har stöd för att kontrollera blixten från menyn (från 40D i den serien du har) kan göra det med blixtar som också har stöd för detsamma. I detta fall då 580 EX II.

Du kan fortfarande använda 580 EX, men eftersom både blixt och kamera måste klara menyhanteringen räcker det att den ena inte gör det för att det inte ska gå. Istället får du göra som man alltid gjort med 580 EX, alltså ställa in denna funktion med knappen för detsamma direkt på blixten.
 
Kameror som har stöd för att kontrollera blixten från menyn (från 40D i den serien du har) kan göra det med blixtar som också har stöd för detsamma. I detta fall då 580 EX II.

Du kan fortfarande använda 580 EX, men eftersom både blixt och kamera måste klara menyhanteringen räcker det att den ena inte gör det för att det inte ska gå. Istället får du göra som man alltid gjort med 580 EX, alltså ställa in denna funktion med knappen för detsamma direkt på blixten.

Ok tack för det ,och det är väl symbolen med en blixt på ...eller hur
 
På en 580 EX II är det tredje knappen från vänster. Det är en blixt med ett H (High speed sync) och tre trianglar i varandra vid den knappen. Läget för synk på andra ridån är just när dessa tre trianglar visas på blixtens display.
Efter att ha letat upp en bild på nätet ser jag att det ser likadant ut på en 580 EX.
 
På en 580 EX II är det tredje knappen från vänster. Det är en blixt med ett H (High speed sync) och tre trianglar i varandra vid den knappen. Läget för synk på andra ridån är just när dessa tre trianglar visas på blixtens display.
Efter att ha letat upp en bild på nätet ser jag att det ser likadant ut på en 580 EX.

ok ..tack för din hjälp men jag får inte fram den symbolen du pratar om trots att jag gör som det står i blixtmanualen men jag jobbar på det ...
Owe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.