Annons

50 000:- Vad köpa? Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Ponera att du har 50 000:- att spendera på kameragrejjer och vill ha bästa möjliga. Du ska fota motorsport och studio. Vill iallafall ha minst ett tätat hus och vill kunna gå omkring med två kameror samtidigt och täcka upp det mesta från 24-250 mm (översatt till 35mm...)

Vad skulle du valt? Och varför?

MVH

Johan
 
2x Pentax K10D med vertikalgrepp: 23000:-
1x Pentax SMC-DA 16-50/2.8 ED AL: 7850:-
1x Pentax SMC-DA 60-250/4 ED: Ej prissatt (12000:- ?)

Summa: 42850:-

8000 till studiogrejor.

Pentax är ett prisvärt system och iom. de nya objektiven ett ganska tåligt system. Att ha två likadana kameror ger stora fördelar. De är dessutom inte så tunga.
 
Annars

Nikon D200 med grepp: 16000:-
Nikon D80: 8300:-
Nikon AF-S 17-55/2.8: 14900:-
Sigma 70-200/2.8: 9250:-

Summa: 48300:-

Nackdelar, "bara" ett tätat hus, dyrare och saknar bildstabilisering.
 
Gör som jag spara vidare och köp ngt riktigt bra i stället.

Om man nu måste bränna pengarna vid 50 000 så kanske jag hade låtit de ränta sig (jo det är enligt mig att bränna pengar att spara strängt..) tills en fullformatsLEICA digital M kommer.. (OM man har riktigt bra ränta och en trög Leicautveckling så kanske det också går att klämma ut ett + 35mm 1,4 ur de 50 000...hihi )


MVH Niclas,
 
Jeppe skrev:
2x Pentax K10D med vertikalgrepp: 23000:-
1x Pentax SMC-DA 16-50/2.8 ED AL: 7850:-
1x Pentax SMC-DA 60-250/4 ED: Ej prissatt (12000:- ?)

Summa: 42850:-

8000 till studiogrejor.

Pentax är ett prisvärt system och iom. de nya objektiven ett ganska tåligt system. Att ha två likadana kameror ger stora fördelar. De är dessutom inte så tunga.

Varför inte 50-135 i studion istället för 16-50?
Jag har ingen studio-erfarenhet men spontant känns väl vidvinkel överflödigt? Motorsport är väl också bara tele?

*detta är inte ett råd, bara en undran*
 
ESS skrev:
Varför inte 50-135 i studion istället för 16-50?
Jag har ingen studio-erfarenhet men spontant känns väl vidvinkel överflödigt? Motorsport är väl också bara tele?

*detta är inte ett råd, bara en undran*

Vill iallafall ha minst ett tätat hus och vill kunna gå omkring med två kameror samtidigt och täcka upp det mesta från 24-250 mm

Efter givna förutsättningar. Personligen hade jag nog även kompletterat med ett fast 50/1.4... Det glömde jag bort. Fast i studio så använder jag personligen ofta längre än 75mm (eg. 50mm x1,5 FOV Crop). Använder närmare 100mm
 
Fast skulle man bortse från ett tätat hus så hade jag valt:

1x EOS 30D med EF-S 17-55/2.8 IS: 19000:-
1x EOS 30D: 10600:-
2x vertikalgrepp: 3200:-
1x EF 70-200/4L IS: 11600:-

Summa: 44400:- men Cashback just nu på sisådär en 3300:-
 
Köpa en kamera utrustning för 50000:-, som redan efter några år, inte är värd mera än en bråkdel av nypriset!
Varför?
Två kameror?
Vill man se ut som en nörd, då kanske, inget för mig, iaf.
Less is beautiful!
The cameraman is the craftman, the box just the tool, you know.
 
Om 50K bränner i fickan...

..har du ett stort problem.
I din kameraväska finns allt som kann göra jobbet!
Bättre fotos kann du inte köpa.
Lugn! /Erik J
 
Är det dina pengar Lars?

Eftersom timman är sen och jag egentligen borde ha lagt mig så.....


The cameraman is the craftman, the box just the tool, you know.

Yes box.... fundera lite över det du...

BMW-verkstäderna handlar inte sina verktyg på biltema, nä...

Köpa en kamera utrustning för 50000:-, som redan efter några år, inte är värd mera än en bråkdel av nypriset!

Ja, ungefär som att köpa en bil då alltså?


Korrekt, som backup när man står där på sitt fotouppdrag (nej, jag har bara en)

Men nu ska jag inte bråka mer, utan leta reda på sängen..
 
De E' märkligt - så fort någon börjar en tråd om vilken utrustning man skulle vilja ha, så kommer en 'skön-ande' å sejer att de går lika bra me selleri! Flåt, ja mena en skokartong, invändigt klädd me svart papper å ett litet hål i kortsidan å ett fotopapper i andra kortsidan.
 
Jeppe: Ungefär de sakerna har jag tittat, både pentaxsystemet och Nikon. Pentaxen är riktigt intressant MEN, leveransstart Dec. 2007 på telegluggen... Nikon funkar ju också annars...

Jag har kört med en 1D Mk II N och en 5D tidigare men eftersom jag använde 5D:n klart mest och bara 1D:n på tävlingar (med teleglugg på) så kändes det onödigt att ha en så dyr kamera och inte använda den så flitigt så jag sålde av den men har nu börjat fundera... Jag måste ha ett tätat hus eftersom jag är ute på mycket MC-tävlingar. Jag vill ha två hus för att slippa byta glugg ute på banan då det ibland är crosstävlingar och MYCKET grus i luften etc. Vidvinkel är verkligen ett måste för mig. Både då jag gillar att komma nära på själva racen men också för att fota när de står på startplattan, i depån osv.

Lars: Jag skiter i fall jag ser ut som en "nörd" eller inte när jag fotar då jag ofta gör det för att det är kul, för att göra ett jobb och för att få bra bilder.

Erik: Jag satte 50 000:- som gräns eftersom jag vill ha något billigare än det jag tidigare kört med. Å andra sidan ska du inte bry dig fall jag har 300 000:- å lägga på fotoutrustning.

MVH

Johan
 
mr_rockster skrev:
Tjenare!

Ponera att du har 50 000:- att spendera på kameragrejjer och vill ha bästa möjliga. Du ska fota motorsport och studio. Vill iallafall ha minst ett tätat hus och vill kunna gå omkring med två kameror samtidigt och täcka upp det mesta från 24-250 mm (översatt till 35mm...)

Vad skulle du valt? Och varför?

MVH

Johan


Inte räcker det pengarna till det bästa möjliga, möjligen något det går att ta semesterbilder med.

En Canon Ixus och en fotokurs skulle jag investera pengarna i.
 
Jag får nog förtydliga mig lite eftersom inte alla verkar förstå vad jag menar (jag tyckte det var rätt solklart... ).

Jag vill ha bästa möjliga FÖR DE PENGARNA.

MVH

Johan


mr_rockster skrev:
Tjenare!

Ponera att du har 50 000:- att spendera på kameragrejjer och vill ha bästa möjliga. Du ska fota motorsport och studio. Vill iallafall ha minst ett tätat hus och vill kunna gå omkring med två kameror samtidigt och täcka upp det mesta från 24-250 mm (översatt till 35mm...)

Vad skulle du valt? Och varför?

MVH

Johan
 
__________________________________________________
Jesper Ekvall skrev:

Är det dina pengar Lars?
Yes box.... fundera lite över det du...
BMW-verkstäderna handlar inte sina verktyg på biltema, nä...
Ja, ungefär som att köpa en bil då alltså?
Korrekt, som backup när man står där på sitt fotouppdrag (nej, jag har bara en)
__________________________________________________

Om det är mina pengar eller mitt företags pengar, spelar en viss roll, javisst, men nu var frågan, vad köpa för 50000:-, rent generellt.
Yrkesfotograf?
Då är det småpengar i sammanhanget.
Amatör entusiast?
Då har jag sett många med häftiga utrustningar, där tron att dyrare utrustning, flera objektiv gör bilden.
Där är det troligen bättre med "En Canon Ixus och en fotokurs skulle jag investera pengarna i."

__________________________________________________
Johan Söderström skrev:

Jag vill ha bästa möjliga FÖR DE PENGARNA.
__________________________________________________

Du vill ha, ja, men hur skall du då kunna få ett svar från andra fotografer, som har kanske har andra värderingar och behov?
Valet blir väl alltid subjektivt?

Åter igen, bästa möjliga kamera utrustning, för pengarna, spelar mindre roll, eftersom du säkerligen har tillräcklig erfarenhet, att hantera en kamera, oavsett systemmodell, för att få fram fina bilder.
 
larsborg skrev:
__________________________________________________

__________________________________________________
Johan Söderström skrev:

Jag vill ha bästa möjliga FÖR DE PENGARNA.
__________________________________________________

Du vill ha, ja, men hur skall du då kunna få ett svar från andra fotografer, som har kanske har andra värderingar och behov?
Valet blir väl alltid subjektivt?

Åter igen, bästa möjliga kamera utrustning, för pengarna, spelar mindre roll, eftersom du säkerligen har tillräcklig erfarenhet, att hantera en kamera, oavsett systemmodell, för att få fram fina bilder.

Det var därför jag skrev Varför? med i frågan också. Jag slängde ut frågan eftersom det kanske är några saker jag har missat när jag själv kollar runt? Någonting speciellt jag har missat eller glömt att titta på eller liknande?

MVH

Johan
 
En kul idé om man ska göra en rejäl investering i ett svep kan vara att kombinera inköpet med en långhelg i New York.

Trevlig miljö och lär gå att räkna hem kostnaden i form av lägre priser.

Dock lite oklart om man tappar världsgarantin på kamerahusen, kan bero på tillverkare.

Inköpsidé:

* D200 + D80
* Nikon 17-55/2.8
* Nikon 70-200 VR

Alternativt:

* D200 + D80
* Tamron 17-50/2.8
* Nikon 85/1.8
* Nikon 70-200 VR
 
larsborg skrev:
...
Två kameror?
Vill man se ut som en nörd, då kanske, inget för mig, iaf.
...

Om du är mer oroad över hur du ser ut än om du har rätt utrustning för jobbet så har du nog lite felaktig prioritering i mitt tycke. :)
 
stör mig på att folk inte får skriva sådana här trådar utan att bli påhoppad

känns också som avundsjukan smyger på så fort någon säger att de har pengar att spendera på sitt fotograferande (amatör som professionell)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.