Sebastian Mandrean skrev:
Blixtens betydelse för en korrekt exponerad förgrund avtar desto ljusare det blir på nattklubben, likaså betydelsen av att vinkla den bakåt. Det du skriver är alltså lite av en motsägelse. Det är mer viktigt att vinkla blixthuvudet och få ett mjukt ljus ju mörkare det är, och mindre viktigt desto ljusare det är.
Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt.
Det finns ingen mirakelkur till bra bilder. Du måste läsa av situationen och variera slutartid (beroende på hur mycket bakgrundsljus och/eller hur mycket "fart" du vill ha med i bilden), bländare (beroende på hur många personer du fotograferar; fler personer kräver större skärpedjup), blixtstyrka samt hur du studsar blixtljuset (vita väggar nära blixten är fördelaktigt medan svart högt tak och svarta väggar långt bort inte är det).
Du måste inte alls ändra vitbalans varje gång du går till en ny klubb. Jag fotar mitt i veckan samt tre ställen per fredag, tre ställen per lördag vecka ut, vecka in. På ett år har jag inte varit ledig många helger. I somras körde jag dessutom oftast 5 ställen per fredag, 5 per lördag och en gång körde jag 7 ställen på en lördag (35 porträtt per ställe och kanske fem DJ- och översiktsbilder).
Min poäng är att jag kör med samma vitbalans - blixtljus då det dominerande ljuset i förgrunden oftast är blixtljuset. Resultatet är utmärkt. Resten styr jag med bländare, slutartid och blixtljus. Enda gången jag ändrar vitbalans är när jag fotar uteserveringar med infravärme. Man måste kompensera för detta om man inte vill ha röda bilder.