Annons

40D + vimmelbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Sebastian Mandrean skrev:
Jag tycker det beror lite på... När jag har mingelfotat ex. uteserveringar och filmpremiärer i dagsljus, vernisager, modevisningar samt hotellinvigningar går det bra utan blixt. Det naturliga ljuset är ju trotsallt så mycket finare.

I hård nattklubbsmiljö med kraftigt dämpad belysning, färgade spotlights och trånga utrymmen är det däremot svårt att få bra mingelfoton utan vidvinkel och blixt (med detta menar jag att det helt enkelt är för trångt för ett 50/1.4).
Det var på ett disco och jag tyckte det vart så fult med blixt när det var så mycket rök, vart snyggast utan. Men jag har ju bara gjort det en gång.
 
Makten skrev:
Varför startade du tråden då?

Det befintliga ljuset påverkar ju också bilden, och om du kör M-läge så är det klart att du själv måste ha full koll på vilken slutartid, bländare och ISO du ska ha. Det har du uppenbarligen inte, och det är knappast kamerans fel.

Jag startade tråden för se om ja kunde hitta någon annan med 40D som har fotat vimmel. NU har det spårat ur totalt.

Jag pratade om min 350D som ja har inte haft problem med. Så M läge har aldrig varit problem med 350D, men med 40D så har det och det vet jag.
 
Sebastian Mandrean skrev:
Blixtens betydelse för en korrekt exponerad förgrund avtar desto ljusare det blir på nattklubben, likaså betydelsen av att vinkla den bakåt. Det du skriver är alltså lite av en motsägelse. Det är mer viktigt att vinkla blixthuvudet och få ett mjukt ljus ju mörkare det är, och mindre viktigt desto ljusare det är.

Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt.

Det finns ingen mirakelkur till bra bilder. Du måste läsa av situationen och variera slutartid (beroende på hur mycket bakgrundsljus och/eller hur mycket "fart" du vill ha med i bilden), bländare (beroende på hur många personer du fotograferar; fler personer kräver större skärpedjup), blixtstyrka samt hur du studsar blixtljuset (vita väggar nära blixten är fördelaktigt medan svart högt tak och svarta väggar långt bort inte är det).

Du måste inte alls ändra vitbalans varje gång du går till en ny klubb. Jag fotar mitt i veckan samt tre ställen per fredag, tre ställen per lördag vecka ut, vecka in. På ett år har jag inte varit ledig många helger. I somras körde jag dessutom oftast 5 ställen per fredag, 5 per lördag och en gång körde jag 7 ställen på en lördag (35 porträtt per ställe och kanske fem DJ- och översiktsbilder).

Min poäng är att jag kör med samma vitbalans - blixtljus då det dominerande ljuset i förgrunden oftast är blixtljuset. Resultatet är utmärkt. Resten styr jag med bländare, slutartid och blixtljus. Enda gången jag ändrar vitbalans är när jag fotar uteserveringar med infravärme. Man måste kompensera för detta om man inte vill ha röda bilder.

Sebastian Mandrean:

Gubben tack för din infermation som ja har knappast nytta av men jag vill se BILDER med 40D som DU har tagit istället för massa snack.

"Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt."


Det stämmer inte för 350D men det stämmer för 40D som ja vet redan om det.

Som sagt, ja vill se bilder.

Tack =)
 
Om blixten inte räcker till spelar det ingen roll om du har en 350D, 40D eller en 123456DXD. Räcker den inte så räcker den inte.
 
dj_evil skrev:
Jag startade tråden för se om ja kunde hitta någon annan med 40D som har fotat vimmel. NU har det spårat ur totalt.
Ja, din attityd är "jag kan det här" samtidigt som du har problem. Lycka till att få några vettiga svar.
 
Robin Gyllander skrev:
Det var på ett disco och jag tyckte det vart så fult med blixt när det var så mycket rök, vart snyggast utan. Men jag har ju bara gjort det en gång.
Jo men du har rätt... Att fota med blixt när det är väldigt mycket rök kan göra bilden riktigt grå och sunkig. Det jag brukar göra för att rädda bilden (i största möjliga mån) är att dra upp kontrastreglaget rejält och lägga på lite oskarp mask. Kan göra underverk för simpla webbilder.

dj_evil skrev:
Sebastian Mandrean:

Gubben tack för din infermation som ja har knappast nytta av men jag vill se BILDER med 40D som DU har tagit istället för massa snack.

"Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt."


Det stämmer inte för 350D men det stämmer för 40D som ja vet redan om det.

Som sagt, ja vill se bilder.

Tack =)
Nu börjar du gå mig på nerverna. Vi är flera i den här tråden som försöker hjälpa dig men du bara skakar av dig informationen med spydiga kommentarer som "gubben" om att du faktiskt redan kan och "knappast" behöver informationen. Ursäkta? Det syns minsann inte i dina bilder eller inlägg här i tråden. Du verkar på fullaste allvar tro att du kan köra med samma inställningar oavsett ljussättning eller lokal.

Jag vet inte hur många gånger det behöver sägas - 40D är en utmärkt kamera. Dessutom är den ljusår ifrån din 350D om man utgår ifrån att man skall arbeta med kameran och sälja bilderna. 40D är en semiproffskamera medan 350D är en amatörkamera som inte ens har en dedikerad knapp för blixtkompensation.

Min kollega Robin Hellberg som jobbar för Finest.se och tidningen Punkt SE arbetar med en EOS 40D och 430EX. Han tar massvis med bilder från Nattklubbar i Göteborg. Här finner du några av hans bilder:

26 december, Park Lane, Göteborg: http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=2956&iid=199866

18 januari, P3 Guldgalan, Göteborg: http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=3041&iid=203012


Det är inte 40D det är fel på, det är dina inställningar. Case closed?
 
Senast ändrad:
Sebastian Mandrean skrev:
Jo men du har rätt... Att fota med blixt när det är väldigt mycket rök kan göra bilden riktigt grå och sunkig. Det jag brukar göra för att rädda bilden (i största möjliga mån) är att dra upp kontrastreglaget rejält och lägga på lite oskarp mask. Kan göra underverk för simpla webbilder.

Nu börjar du gå mig på nerverna. Vi är flera i den här tråden som försöker hjälpa dig men du bara skakar av dig informationen med spydiga kommentarer som "gubben" om att du faktiskt redan kan och "knappast" behöver informationen. Ursäkta? Det syns minsann inte i dina bilder eller inlägg här i tråden. Du verkar på fullaste allvar tro att du kan köra med samma inställningar oavsett ljussättning eller lokal.

Jag vet inte hur många gånger det behöver sägas - 40D är en utmärkt kamera. Dessutom är den ljusår ifrån din 350D om man utgår ifrån att man skall arbeta med kameran och sälja bilderna. 40D är en semiproffskamera medan 350D är en amatörkamera som inte ens har en dedikerad knapp för blixtkompensation.

Min kollega Robin Hellberg som jobbar för Finest.se och tidningen Punkt SE arbetar med en EOS 40D och 430EX. Han tar massvis med bilder från Nattklubbar i Göteborg. Här finner du några av hans bilder:

26 december, Park Lane, Göteborg: http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=2956&iid=199866

18 januari, P3 Guldgalan, Göteborg: http://www.finest.se/imageGallery/image.php?igid=3041&iid=203012


Det är inte 40D det är fel på, det är dina inställningar. Case closed?


Varför tror du att jag har något emot 40D, det fattar jag inte? Ja tvekar inte på 40D, jag misstänkte bara att kanske den ja äger har problem eller något?

Men du enda hjälpen jag har fått är länkarna du skickade. Det är hjälpen och tack för länkarna igen.

Och ja tror säkert att jag kan köra samma inställning eller nästan samma på varje nattklubb ja går till och det har alltid vart bra med min 350D. Men 40D behöver annorlunda inställningar för varje klubb,

Tack för länkarna, det har gett mig svar =)
 
Vad är dessa bilder till för igentligen, är det verkligen någon som betalar för dessa bilder ?

/kent
 
Underskatta inte krogbranschen. De lägger stora belopp på marknadsföring, och detta är en del av den.

Om jag jobbar på effektivt och inte "slöfotar" med en bärs i ena handen och en brud i andra ligger väl lönen på ~400 i timmen (det totala arvodet delat med antalet timmar jag lägger ned).

Sedan finns det ju mer eller mindre seriösa sidor med fotografer som till och med arbetar ideellt?!
 
Senast ändrad:
Där ser man.. några större krav verkar dom ju inte ställa i allafall..
Världen blir bara galnare och galnare..:)

/kent
 
Bokeh skrev:
några större krav verkar dom ju inte ställa i allafall
Vad menar du? Bara för att dom inte ställer samma krav som du skulle gjort behöver väl inte betyda att dom inte ställer höga krav?

Eller var din kommentar enbart till för att nedvärdera andras bilder?
 
The Tor skrev:
Vad menar du? Bara för att dom inte ställer samma krav som du skulle gjort behöver väl inte betyda att dom inte ställer höga krav?

Eller var din kommentar enbart till för att nedvärdera andras bilder?

Mycket generalliserande och nedvärderande är min åsikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.