dj_evil skrev:
Du är ute och cyklar nu, blixten har vinkar ja jämt bakåt bara för att få ut mjuka bilden. Det har fungerat klockrent på nattklubbar som har mer ljus och inte för mörk. Det funkar klockrent för min del ial.
Blixtens betydelse för en korrekt exponerad förgrund avtar desto ljusare det blir på nattklubben, likaså betydelsen av att vinkla den bakåt. Det du skriver är alltså lite av en motsägelse. Det är mer viktigt att vinkla blixthuvudet och få ett mjukt ljus ju mörkare det är, och mindre viktigt desto ljusare det är.
Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt.
Det finns ingen mirakelkur till bra bilder. Du måste läsa av situationen och variera slutartid (beroende på hur mycket bakgrundsljus och/eller hur mycket "fart" du vill ha med i bilden), bländare (beroende på hur många personer du fotograferar; fler personer kräver större skärpedjup), blixtstyrka samt hur du studsar blixtljuset (vita väggar nära blixten är fördelaktigt medan svart högt tak och svarta väggar långt bort
inte är det).
dj_evil skrev:
Sen med att köra eget vitbalans, så måste man ställa in rätt vitbalans vid varje klubb ja går till. Och ja går till 3 st varje kväll. Har inte tid att leka för vitbalansen då. Hade ja bara jobbat på en fast klubb så skulle ja ha hållt med dig gubben
Du måste inte alls ändra vitbalans varje gång du går till en ny klubb. Jag fotar mitt i veckan samt tre ställen per fredag, tre ställen per lördag vecka ut, vecka in. På ett år har jag inte varit ledig många helger. I somras körde jag dessutom oftast 5 ställen per fredag, 5 per lördag och en gång körde jag 7 ställen på en lördag (35 porträtt per ställe och kanske fem DJ- och översiktsbilder).
Min poäng är att jag kör med samma vitbalans - blixtljus då det dominerande ljuset i förgrunden
oftast är blixtljuset. Resultatet är utmärkt. Resten styr jag med bländare, slutartid och blixtljus. Enda gången jag ändrar vitbalans är när jag fotar uteserveringar med infravärme. Man måste kompensera för detta om man inte vill ha röda bilder.