Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

40D + vimmelbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
ondjultomte skrev:
Jag skulle vilja se någon köra gråkort på en klubb :) Där kan man tala om överambitiöst och omständigt :)

Ja, det tycker jag också men han skrev ju faktiskt att han körde på egen vitbalans och hur ska han ställa in den inne på en klubb om han inte har ett gråkort att ställa den efter?

Försökte framhäva fördelen med att ställa den på blixtläget i mitt inlägg men det kanske inte framgick så bra..?
 
-Danneman- skrev:
Ja, det tycker jag också men han skrev ju faktiskt att han körde på egen vitbalans och hur ska han ställa in den inne på en klubb om han inte har ett gråkort att ställa den efter?

Försökte framhäva fördelen med att ställa den på blixtläget i mitt inlägg men det kanske inte framgick så bra..?

Jag fick en mycket rolig bild ihuvudet på en galen fotonörd på en klubb som springer omkring med ett stort GreytagMacbeth kort och ber alla som man skall plåta hålla i först ;)
 
ondjultomte skrev:
Jag fick en mycket rolig bild ihuvudet på en galen fotonörd på en klubb som springer omkring med ett stort GreytagMacbeth kort och ber alla som man skall plåta hålla i först ;)

hehe =)

Nej men ja ska nog testa mer tills ja hittar rätt inställning eller hitta felet som sagt.

Tack alla för inlägg =)

Men ändå skulle ja jätte gärna se vimmel bilder tagna med 40D
 
Får att få till det exakt som du vill så måste du se till att stänga av all automatik först, sen testa dig framåt genom att slå på en automatiskt pryl åt gången.. testa testa testa.. fast kanske innan du går till klubben :)
 
Ärligt talat så får jag kvälvningar när jag ser vimmelbilderna.. sååå trååkiga människor!

Jag tycker ändå att dina bilder är ganska bra, alltså vad kan man förvänta sig av en fotograf som inte har tid att fota om en enda bild och dessutom inte kan lägga någon tid på efterbehandling i Photoshop..
 
Danlo skrev:
Ärligt talat så får jag kvälvningar när jag ser vimmelbilderna.. sååå trååkiga människor!

En bild säger mer än tusen ord säger man, men att uttala sig om personers egenskaper baserat på en bild är ju både löjligt, onödigt och off topic.

Mvh
Anders
 
Jag använder, med mestadels lyckat resultat.

40D, 50mm 1.8, Slutartid på 1/30 dels sekund +- några steg, ISO800, 45 grader vinklad 580 EX II med omnibouncer på 2:nd sync.
Jag brukar bli nöjd.

Anledningen till 2:nd sync på blixten är att en del har lysande grejjer som blinkar och lyser, och om jag har 1:nd sync på blixten ser det ut som de backat ur bilden :) Från kameran så att säga.
 
Kör du på automatisk vitbalans i nattklubbsmiljö kan du inte förvänta dig att få perfekta bilder precis som du vill ha dem... Vitbalans för blixt BRUKAR fungera, men testa dig gärna fram med Kelvingrader.

Jag kan inte poängtera nog hur liten betydelse valet av kamerahus egentligen har för vimmelbilden i sig och exempelvis dess färger. Allt handlar om knappa in rätt inställningar.

Samma sak gäller egentligen blixten. Om du märker att varje bild med 40D:n är lite underexponerad när du studsar blixten i taket - öka blixtstyrkan då? Kör +2/3 eller något.

Skyll inte på 40D (som är en utmärkt kamera). Det är du som måste lära dig hantera den rätt...
 
Sebastian Mandrean skrev:
Kör du på automatisk vitbalans i nattklubbsmiljö kan du inte förvänta dig att få perfekta bilder precis som du vill ha dem... Vitbalans för blixt BRUKAR fungera, men testa dig gärna fram med Kelvingrader.

Jag kan inte poängtera nog hur liten betydelse kamerahuset egentligen har för vimmelbilden i sig. Allt handlar om knappa in rätt inställningar.

Eller så fotar jag i RAW och fixar vitbalansen efteråt.
 
Eller så tar jag en perfekt JPEG-bild redan i kameran och slipper ett gigantiskt arkiv med tiotusentals RAW-bilder? Mitt arkiv med vimmelbilder tar redan upp över 20 GB med över 40 000 bilder. Och då fotar jag i JPEG Small.

Jag arbetar efter filosofin att det är bäst att göra rätt från början istället för att försöka korrigera felen i efterhand. Jag tar hellre om bilden på plats och utvecklar mina fotokunskaper och sinne för färg och komposition än att överlämna allting till efterbehandlingen i Photoshop (dock använder jag självklart Photoshop, men till saker kameran inte kan utföra).

(Dessutom blir personerna man fotograferat gladare om de ser en fin bild på LCD-skärmen. Har deras hy riktigt konstig färg kanske de rent av ber en att ta bort bilden.)
 
Senast ändrad:
Dockland skrev:
Jag använder, med mestadels lyckat resultat.

40D, 50mm 1.8, Slutartid på 1/30 dels sekund +- några steg, ISO800, 45 grader vinklad 580 EX II med omnibouncer på 2:nd sync.
Jag brukar bli nöjd.

Anledningen till 2:nd sync på blixten är att en del har lysande grejjer som blinkar och lyser, och om jag har 1:nd sync på blixten ser det ut som de backat ur bilden :) Från kameran så att säga.

Någon sida där jag kan se bilderna? Skulle va jätte snällt.
 
Sebastian Mandrean skrev:
Kör du på automatisk vitbalans i nattklubbsmiljö kan du inte förvänta dig att få perfekta bilder precis som du vill ha dem... Vitbalans för blixt BRUKAR fungera, men testa dig gärna fram med Kelvingrader.

Jag kan inte poängtera nog hur liten betydelse valet av kamerahus egentligen har för vimmelbilden i sig och exempelvis dess färger. Allt handlar om knappa in rätt inställningar.

Samma sak gäller egentligen blixten. Om du märker att varje bild med 40D:n är lite underexponerad när du studsar blixten i taket - öka blixtstyrkan då? Kör +2/3 eller något.

Skyll inte på 40D (som är en utmärkt kamera). Det är du som måste lära dig hantera den rätt...

Sebastian: Auto vitbalans har alltid funkar för min del rätt så bra. Har inte haft problem där. De är kanske lite underexponerade eftersom just med 40D måste ja byta iso nr hela tiden för klubben ja fotade i. Och fler ggr har ja glömt det. Ja har inte skyllt på 40D, ja misstänker bara att den verkar va skum eller så har ja inte hittat rätt ännu.
 
Jag tycker absolut inte att du skall köra med automatisk vitbalans oavsett om det fungerat väl tidigare. Resultatet blir helt enkelt för slumpmässigt; huruvida en viss spotlight belyser dansgolvet eller ej kan liksom utgöra skillnaden mellan en bra eller en dålig bild. Lär dig använda vitbalansen rätt istället. Det känns ungefär lika slumpmässigt som att köra ett photoshopmacro med auto contrast/auto nivåer. Bilder riskerar att bli helt konstiga pga. att datorn "gissar fel".
 
Senast ändrad:
dj_evil skrev:
Ja kör alltid på M...
Där har du ju svaret på dina frågor. Klart som fan att bilderna blir mörka om du pekar blixten bakåt och inte kompenserar för detta. Det ser ut att vara alldeles för lång slutartid och/eller för högt ISO i bilderna. De är ju alldeles "dubbla". Knappast kamerans fel.
 
Det har ju inte med det att göra, om han använder E-TTL på blixten. Under förutsättning att blixten räcker till justerar den själv ljusstyrkan för att kompensera för att det går åt mer med bakåtstuds.

Det är en annan sak om blixten ställs in manuellt, men det har jag svårt att tänka mig i den miljön.
 
Makten skrev:
Där har du ju svaret på dina frågor. Klart som fan att bilderna blir mörka om du pekar blixten bakåt och inte kompenserar för detta. Det ser ut att vara alldeles för lång slutartid och/eller för högt ISO i bilderna. De är ju alldeles "dubbla". Knappast kamerans fel.

Du är ute och cyklar nu, blixten har vinkar ja jämt bakåt bara för att få ut mjuka bilden. Det har fungerat klockrent på nattklubbar som har mer ljus och inte för mörk. Det funkar klockrent för min del ial.


Sen med att köra eget vitbalans, så måste man ställa in rätt vitbalans vid varje klubb ja går till. Och ja går till 3 st varje kväll. Har inte tid att leka för vitbalansen då. Hade ja bara jobbat på en fast klubb så skulle ja ha hållt med dig gubben :)
 
dj_evil skrev:
Du är ute och cyklar nu, blixten har vinkar ja jämt bakåt bara för att få ut mjuka bilden. Det har fungerat klockrent på nattklubbar som har mer ljus och inte för mörk. Det funkar klockrent för min del ial.
Varför startade du tråden då?

Det befintliga ljuset påverkar ju också bilden, och om du kör M-läge så är det klart att du själv måste ha full koll på vilken slutartid, bländare och ISO du ska ha. Det har du uppenbarligen inte, och det är knappast kamerans fel.
 
dj_evil skrev:
Du är ute och cyklar nu, blixten har vinkar ja jämt bakåt bara för att få ut mjuka bilden. Det har fungerat klockrent på nattklubbar som har mer ljus och inte för mörk. Det funkar klockrent för min del ial.
Blixtens betydelse för en korrekt exponerad förgrund avtar desto ljusare det blir på nattklubben, likaså betydelsen av att vinkla den bakåt. Det du skriver är alltså lite av en motsägelse. Det är mer viktigt att vinkla blixthuvudet och få ett mjukt ljus ju mörkare det är, och mindre viktigt desto ljusare det är.

Du kör, citat, "jämt" med blixten vinklad bakåt trots att detta inte alltid är det bästa alternativet. Om rummet du fotograferar i har för stor volym och om tak/väggar dessutom inte är särskilt reflekterande kommer styrkan i din lilla externa blixt helt enkelt inte räcka till och resultatet blir att du fotar "utan" blixt.

Det finns ingen mirakelkur till bra bilder. Du måste läsa av situationen och variera slutartid (beroende på hur mycket bakgrundsljus och/eller hur mycket "fart" du vill ha med i bilden), bländare (beroende på hur många personer du fotograferar; fler personer kräver större skärpedjup), blixtstyrka samt hur du studsar blixtljuset (vita väggar nära blixten är fördelaktigt medan svart högt tak och svarta väggar långt bort inte är det).

dj_evil skrev:
Sen med att köra eget vitbalans, så måste man ställa in rätt vitbalans vid varje klubb ja går till. Och ja går till 3 st varje kväll. Har inte tid att leka för vitbalansen då. Hade ja bara jobbat på en fast klubb så skulle ja ha hållt med dig gubben :)
Du måste inte alls ändra vitbalans varje gång du går till en ny klubb. Jag fotar mitt i veckan samt tre ställen per fredag, tre ställen per lördag vecka ut, vecka in. På ett år har jag inte varit ledig många helger. I somras körde jag dessutom oftast 5 ställen per fredag, 5 per lördag och en gång körde jag 7 ställen på en lördag (35 porträtt per ställe och kanske fem DJ- och översiktsbilder).

Min poäng är att jag kör med samma vitbalans - blixtljus då det dominerande ljuset i förgrunden oftast är blixtljuset. Resultatet är utmärkt. Resten styr jag med bländare, slutartid och blixtljus. Enda gången jag ändrar vitbalans är när jag fotar uteserveringar med infravärme. Man måste kompensera för detta om man inte vill ha röda bilder.
 
De gånger jag vimmelfotat har jag aldrig kört med blixt testade med blixt men tycket det vart snyggare utan.
 
Robin Gyllander skrev:
De gånger jag vimmelfotat har jag aldrig kört med blixt testade med blixt men tycket det vart snyggare utan.
Jag tycker det beror lite på... När jag har mingelfotat ex. uteserveringar och filmpremiärer i dagsljus, vernisager, modevisningar samt hotellinvigningar går det bra utan blixt. Det naturliga ljuset är ju trotsallt så mycket finare.

I hård nattklubbsmiljö med kraftigt dämpad belysning, färgade spotlights och trånga utrymmen är det däremot svårt att få bra mingelfoton utan vidvinkel och blixt (med detta menar jag att det helt enkelt är för trångt för ett 50/1.4).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.