Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
40D med sigma 18-50?
- Trådstartare fabbe101
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Det kan väl inte vara mer idiotiskt än att plåta utan objektiv? ;-)
http://www.photozone.de/Reviews/Can...igma-af-18-50mm-f35-56-dc-test-report--review
Det ser helt okej ut faktiskt, så det går nog utmärkt tills du har råd med något bättre. Jag har fotat mycket med D200 och det "usla" kitobjektivet 18-55 med gott resultat, så skit i vad storfräsarna säger;-)
Sen kan man ju undra varför du köpte en 40D utan att ha råd med objektiv, men gjort är väl gjort antar jag?
Tillägg: Annars kan du ju köpa Canons kitobjektiv för kanske en femhundring begagnat istället. Det är nog lättare att sälja vidare sen också.
http://www.photozone.de/Reviews/Can...igma-af-18-50mm-f35-56-dc-test-report--review
Det ser helt okej ut faktiskt, så det går nog utmärkt tills du har råd med något bättre. Jag har fotat mycket med D200 och det "usla" kitobjektivet 18-55 med gott resultat, så skit i vad storfräsarna säger;-)
Sen kan man ju undra varför du köpte en 40D utan att ha råd med objektiv, men gjort är väl gjort antar jag?
Tillägg: Annars kan du ju köpa Canons kitobjektiv för kanske en femhundring begagnat istället. Det är nog lättare att sälja vidare sen också.
fabbe101
Ny medlem
Jag kommer förmodligen inte se skillnad på ett dyrt och billigt objektiv... var osäker på om sigmas objektivet var skräp, men det verkar ju hyffsat som du säger.
Jag satsade främst på att köpa en bra kamera som jag kan utvecklas med, kommer ju köpa till grejjer med tiden.
Är canons 18-55 sämre än sigmas 18-50? Vad jag hört så ska canons tydligen va riktigt dålig...
Jag satsade främst på att köpa en bra kamera som jag kan utvecklas med, kommer ju köpa till grejjer med tiden.
Är canons 18-55 sämre än sigmas 18-50? Vad jag hört så ska canons tydligen va riktigt dålig...
Makten
Aktiv medlem
"So if you can live with its shortcomings and you just can't spend more for a faster zoom this Sigma is a viable option and all-in-all a slightly better bet than e.g. the cheapo Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II."fabbe101 skrev:
Den röda trean var en felskriven fyra i originalcitatet. Från det ovan länkade Photozone-testet.
Omnicolor
Aktiv medlem
En sak med vissa sigma och tamron jag har haft - är att autofokusen inte ahar varit lika säker som mitt kitobjektiv. Säga vad man vill om canon 18-55, men den har bra autofokus för ett så billigt objektiv - och om man är nybörjare så är det helt ok att starta med tycker jag.
Jag körde med det länge innan jag köpte upp mig, och jag tycker att det är orättvist att kalla det dåligt. Kanske om man jämför med 17-55 2.8 för tiotusen, men det klår en kompaktkamera närsomhelst utan att blinka.
Här är några bilder tagna med kitobjektivet t.ex.(inte mina):
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=25167557
Jag körde med det länge innan jag köpte upp mig, och jag tycker att det är orättvist att kalla det dåligt. Kanske om man jämför med 17-55 2.8 för tiotusen, men det klår en kompaktkamera närsomhelst utan att blinka.
Här är några bilder tagna med kitobjektivet t.ex.(inte mina):
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=25167557
gedjan
Aktiv medlem
Kan bara hålla med (Omnicolor), kit-objektiven får ofta oförskämt dåligt betyg. (Man jfr med proffsgluggar typ Canon's L-optik).
Men fungerar för merparten klanderfritt när det gäller skärpa,AF osv.
Och det är ett bra allround-objektiv, och 70% av oss på fotosidan livnär sig inte på detta med foto?!
Och visst är då en kit-glugg ett bra alternativ till dyrare alternativ?!
Men fungerar för merparten klanderfritt när det gäller skärpa,AF osv.
Och det är ett bra allround-objektiv, och 70% av oss på fotosidan livnär sig inte på detta med foto?!
Och visst är då en kit-glugg ett bra alternativ till dyrare alternativ?!
ErlandH
Aktiv medlem
Rent tekniskt och teoretiskt skulle nog bilderna med 450D+is kunna bli skarpare än 40D-"paketet". Men skillnaden är inte stor -- däremot är det nog en del andra väsentliga skillnader i handhavande mellan de båda kamerahusen.
Det gör att jag tror du i praktiken tar fler bra bilder med 40D-alternativet än med 450D.
Det gör att jag tror du i praktiken tar fler bra bilder med 40D-alternativet än med 450D.
Allemyr
Aktiv medlem
fabbe101 skrev:
Ok tack för svaren. Men jag måste passa på å fråga vad tror ni man får bäst bilder med. En 450d med nya 18-55 IS objektivet, eller en 40d med gamla 18-55?
450D med IS objektivet helt klart.