ANNONS
Annons

40d eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)
...men det finns de här som hävdar att det blir just samma bildkvalaitét med 550D 60D och 7D om man använder samma optik.

Det blir tillräckligt samma för att kunna avrunda till samma. Enligt t.ex. DPreview och DxO med flera http://www.dxomark.com/index.php/en...619|0/(onglet)/0/(brand)/Canon/(brand2)/Canon

DPreview anser att 550D har större dynamiskt omfång och DxO hävdar motsatsen, men skillnaderna är hårfina och troligtvis mer beroende av PictureStyle och RAW-konverterare.

Däremot har 7D dubbla processorer så att den hinner skyffla data 2x snabbare än 550D och hinner då ta 8 bps jämfört med 3,4 bps för 550D (RAW).
 
Jag tog bort kommentaren därför att jag ansåg att jag var ute på fel spår om du upplever det störande så får jag be om ursäkt för det. Om jag tar bort kommentaren är upp till mig.

Nej då, det är inte störande att tänka och skriva fel, det gör jag själv ofta. Det var ducken och dubbelfelet som var lite kul, en dementi på en gång och saken hade varit ur världen.

Anledningen till att jag kommenterade den nu borttagna kommentaren var att jag inte ville att TS skulle bli förvirrad av ett inlägg som säger att 7D kräver L-optik men att 60D inte gör det - när de har samma sensor. Det var inte för att pekpinna och hoppa på dig. Skit samma, det är historia nu.
 
har själv sålt min 40d för nytt kamera hus.
var nere igår hos den lokala fotohandlaren och klämde på en 60d och den kändes faktiskt helt oki,
robust och vällbyggd och inte alls så plastig som man skulle kunna tro efter allt man läser på fotosidor.

Men för min del blev det en 7d som kändes bättre och "mer för pengarna" men jag ska ju i andra sidan inte foto studio.

Dom på fotosidorna har aldrig ens känt på en 60d utan antar att den är skit och det är plast.

7d är nog fortfarande ett bättre köp med den prisbilden är idag.
 
Som det skrivs här: Bildsensorerna är likvärdiga mellan 550D, 60D och 7D. Utläsningselektroniken från sensorn i 7D anses allmänt vara boven till dess lite märkliga kolumnberoende värden på intensitet ut från sensorn, ett fenomen som förbryllar råkonverterare från olika håll, ibland även Canons egen, som ändå är skriven för att kunna ta hand om detta fenomen. Det varierar från kamera till kamera, så det går inte att hantera med en given korrigering. Egenheten anses vara ansvarig för att 7D har förvånansvärt mycket brus vid låga ISO, trots att den är förhållandevis bra vid höga ISO.

550D har annorlunda utläsningselektronik (den behöver ju inte data lika snabbt), och påstås inte vara drabbad. Så det kan finnas något fog för att säga att om du ser någon skillnad, kan det vara så att 550D är bättre än 7D. Men som andra så riktigt påpekat hjälper det inte om inte kameran klarar av att sätta fokus rätt, och där har 7D en kraftfullare arsenal än någon annan Canonkamera söder om 1D-serien.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.