ANNONS
Annons

400Ws och 195 cm Octabox

Produkter
(logga in för att koppla)
Svenska Akademien skrev:
BELÄGGA © Svenska Akademiens Ordbok, uppdaterad: 2008-01-28

BETYDELSEÖVERSIKT:

1) omgifva, omringa; belägra.
2) besätta (med trupper), spärra (vägar o. d.).
3) bestycka.
4) styrka riktigheten af (ngt).
5) ...
...
Jag vill gärna tolka betydelsevariant #4 att det handlar om att ange den källa man stött sig på. En kompilerad lista uppfyller kanske inte det kravet.

Jag citerar Gary Friedman The Compolete Guide to Sony's Alpha700 Digital SLR Camera and the Alpha Mount System, sid 141:

“Why can’t I have ISO 100 as part of my Auto ISO range?”: Every other Alpha-mount camera had an Auto ISO function and it included ISO 100. Why not the A700? The short answer is that this CMOS sensor actually has a native speed of ISO 200. Technically, it can’t be less sensitive than this. When you set the camera to ISO 100, the system simply pays less attention to the signal (resulting in slightly less dynamic range!) to simulate the lower value. If you want proof, have another look at the ISO test shots from a few pages ago and notice that the noise level for ISO 100 and 200 are identical. Thus, unless you need the slow speed for technical work (like shooting waterfalls – see Appendix B), there’s actually little benefit to using ISO 100. (Still, the engineers could have included it with no negative side effect… It would have saved me the trouble of writing this!).

Andra artiklar på nätet talar om samma sak, tekniskt generaliserbart - CCD: konstruktions- ( bas- ) ISO = 100, resp CMOS = 200. Jag har svårt att göra annan tolkning av detta.

Antingen är Gary Friedman ute och reser, eller så är Din lista Kristoffer inte korrekt. Jag tänker inte döma i det målet, utan nöjer mig med notera diskrepansen.

Okej.
Min lista är kompilerad med information från www.dpreview.com. Duger det eller är inte världens troligen största och en av de högre ansedda siterna berörandes digitalfotografins tekniska sida nog för dig?

Jag skulle gärna vilja se dig ägna dig lite mer åt det du själv predikar om. Du kan ju börja med denna:
4) styrka riktigheten af (ngt).
Dvs, styrka dina påståenden om att CMOS har en basiso på 200.

Det exempel du drar med Sonys A700 må vara giltigt i just det fallet med den sensorn, men det har liten eller ingen betydelse för CMOS-teknikens egenskaper generellt.

Det du skriver tyder snarare mer på att du inte vet hur storleken på sensorns "brunnar" (wells) spelar in där det är sambandet mellan dessa samt sensors verkningsgrad som bestämmer vilken känslighet(iso) som sensorn får som bas.

Som ny i gruppen förstår jag inte vad Ni tjafsar om. Handlade inte tråden om octaboxar och blixtens effekt?

jojarn skrev:
Som ny i gruppen förstår jag inte vad Ni tjafsar om. Handlade inte tråden om octaboxar och blixtens effekt?

detta är den förtrollade (?) världen av internetforum, en tråd kan vara ämnad att handla om gatufotografins mystiska art och sluta i en diskussion om älgbajs. Det är bara att vänja sig och försöka styra in diskussionen på det spår du själv är itnresserad av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar