Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

400Ws och 195 cm Octabox

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenneth R.

Aktiv medlem
Hallå!

Jag funderar på att införskaffa Elinchroms största Octabox för att kunna ta porträtt i helfigur.

Är det någon som kan svara på om 400Ws på blixten räcker för att få till bländare 8 vid ISO 100?

Tacksam för tips!

Beror på - mest på hur långt bort Du ställer ljuset. Blixten klarar av att lysa ut hela boxen.

En annan fundering är; varför ISO 100, när Du har en kamera med CMOS-sensor, som har bas-ISO 200, inte 100? Att använda ISO 100 är möjligt, men innebär att Du tvingar kameran att simulera en ljuskänslighet den egentligen inte är konstruerad för. Jag har övergett ISO 100 till förmån för ISO 200 i alla lägen.

Tack Lennart för svar!

Jag komme använda octan ganska nära. Det kan till och med vara så att utrymmesbrist kräver en nedgradeing till en mindre modell men jag skall fundera på det.

Jag kan ju köpa ett 600W agg istället men det är väl bara ett halvt bländarstegs skillnad?

Däremot förstår jag inte det där med bas-iso.
Canon har iso 100 som bas. Det är väl Nikon som har 200?

Om du har utrymmesbrist så skall du passa dig för så stor Octabox. Den är enorm och tar mycket stor plats. Jag köpte modellen mindre och måste snart bygga ut.
Det är inga problem att fota helfigur med en mindre modell. Ljuset från 400 ws räcker mer än väl.

Förväxla inte bas ISO med lägsta ISO. CCD-sensorer har bas ISO 100, men CMOS-sensorer har bas ISO 200, dvs. det är vad den använda tekniken ger.

Att ha en ställningsmöjlighet ISO 100, ändrar inte den bakomliggande tekniken. Jag ska leta efter mer info när jag kommer hem från mammons tempel.

tannler skrev:
Förväxla inte bas ISO med lägsta ISO. CCD-sensorer har bas ISO 100, men CMOS-sensorer har bas ISO 200, dvs. det är vad den använda tekniken ger.

Att ha en ställningsmöjlighet ISO 100, ändrar inte den bakomliggande tekniken. Jag ska leta efter mer info när jag kommer hem från mammons tempel.

Om vi ser rent historiskt så är det väl snarare tvärt om?
Nikon hade länge iso 200 som bas och lägsta medans Canon körde iso 100 som bas och 50/100 som lägsta.

Nu kör ju Nikon med iso 200 som bas på cmos (d3, d300) och iso100 som lägsta?

hornavan skrev:
Om du har utrymmesbrist så skall du passa dig för så stor Octabox. Den är enorm och tar mycket stor plats. Jag köpte modellen mindre och måste snart bygga ut.
Det är inga problem att fota helfigur med en mindre modell. Ljuset från 400 ws räcker mer än väl.

Så du har 135 cm varianten?

Om du säger att det räcker för helfigur så borde jag klara mig med den. Kostar ju betydligt mindre också!

Kenneth R. skrev:
Hallå!

Jag funderar på att införskaffa Elinchroms största Octabox för att kunna ta porträtt i helfigur.

Är det någon som kan svara på om 400Ws på blixten räcker för att få till bländare 8 vid ISO 100?

Tacksam för tips!

Du kommer att klara dig med 300Ws.

Jag använder 300Ws till min 195mm Octabox från Kaffebrus. Det räcker länge och väl på ca 1/3 ljusstyrka. Det är svårare att vrida ner tillräckligt än att dra på massor med ljus.

Väldigt fina bilder Max!
Tror du att en mindre octa skule finka ungefär lika bra?

Det verkar i alla fall om att jag klarar mig fint på 400 Ws.

Kenneth R. skrev:
Väldigt fina bilder Max!
Tror du att en mindre octa skule finka ungefär lika bra?

Det verkar i alla fall om att jag klarar mig fint på 400 Ws.

Kraven ökar alltid efterhand. En mindre lokal kräver mindre ljuskälla min lokal är 7x4 meter och ungefär 4 meter fotoavstånd med 50mm objektiv och helfigur på en modell runt 170cm. För stor octa och för liten lokal ger stora reflexer i ögonen men det gör kanske inte så mycket om man kan hålla pupillerna små. Elins octa är ganska dyr om man jämför med kaffebrus men det är upp till dig och vilken budget du har.

Hmmm...det var ju en enorm prisskillnad mellan kaffebrus och elinchromes original! Nästan 6 ggr!

Vad fär man för de pengarna? Är det enbart märket?

Kenneth R. skrev:
Hmmm...det var ju en enorm prisskillnad mellan kaffebrus och elinchromes original! Nästan 6 ggr!

Vad fär man för de pengarna? Är det enbart märket?

Nä, du får ju en jävla massa kreds och mycket presige när du presenterar dina bilder. Det spelar nästan ingen roll hur dem ser ut, med den utrustningen :)
I övrigt så får du inte så mycket mer för pengarna.

Om du arbetar proffessionellt och får bra betalt för dina bilder så köp Elinchrom, då kan du ju göra fullt skatteavdrag och se det som en investering i firman. Om du fotar modeller för att det är skoj så köp Kaffebrusoctan. Lägg pengarna på ett objektiv istället. Ingen kommer att se skillnad på dina bilder.

Prestige är ju aldrig fel...=)

Nä, det lutar åt en Kaffebrusocta.
Skall gå studiokurs i helgen och efter det skall jag göra en inköpslista!

Tack alla som svarat för hjälpen!

Maxieboy skrev:
Lägg pengarna på ett objektiv istället. Ingen kommer att se skillnad på dina bilder.

Nja. om du lägger alla pengarna på t.ex. L objektiv (eller motsvarande inom Nikon eller annat märke) så nog lär du se skillnad :D

Men som Max säger, om du inte jobbar med det (då det kan finnas ett antal anledningar att köra Elinchrom eller Pro/Broncolor etc) så köp så billigt och bra som du kan.

I slutändan är en bra bild en bra bild oavsett vad den togs med.

Kaffebrus octabox kan gå sönder i sömmarna har jag upptäckt. Det går väl att laga men det var trist att den pajade på det andra jobbet jag hade med den till. Den gick ju fortfarande att använda eftersom den gick sönder när den väl var uppfälld, men det känns lite B att ha en pinne utstickande på nåt ställe. Jag ska ta reda på vad man kan göra för att laga på bästa sätt...

Vi diskuterar octaboxar. Jag gav honom bara ett råd eftersom han funderar på att köpa Kaffebrus octabox, sötnos.

tannler skrev:
Att CCD skulle ha bas ISO 200 och CMOS bas ISO 100?

Det får Du allt belägga.

Visst:

CCD iso200:
Nikon D100, D70, D70s, D50, D40, D1, D1h, Canon 1D, Pentax *ist D, *ist DS, *ist DL, *ist DS2, *ist DL2, K100D, K110D, K100D Super

CMOS iso100:
Nikon D2x, D2xs, Canon D30, D60, 10D, 300D, 20D, 20Da, 1Ds, 1D2, 1Ds2, 1D2n, 350D, 5D, 30D, 400D, 1D3, 1Ds3, 40D, 450D, Pentax K20D, Sony DSLR-A700

Sen finns det så klart både CMOS och CCD med andra basiso.

Nu skulle jag vilja se listan som gör dig så j*kla självsäker på motsatsen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar