Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3600 eller 5600 HS D?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Ska kopa en Minolta D7D och funderar nu pa vilken blixt som kan vara passande att kopa till. 5600 ar ju lite dyrare att kopa an en 3600 men jag vill veta rent tekniskt vilken som borde vara att foredra och varfor?

marcus_karlberg skrev:
Ska kopa en Minolta D7D och funderar nu pa vilken blixt som kan vara passande att kopa till. 5600 ar ju lite dyrare att kopa an en 3600 men jag vill veta rent tekniskt vilken som borde vara att foredra och varfor?

5600.

Går att vrida horisontellt.
Kraftigare.
Kan köras manuellt.
mm.

Jag tycker nog att de extra pengar som 5600 kostar är värt det av många olika anledningar.
Mats har gett några och jag kan bara instämma.
Den främsta anledningen är att den har ledtal 56 på iso100 och det är mycket bra. Jämför det med den inbyggda blixten som har ledtal 12. Blixten 3600 har ledtal 36, så det är en viss skillnad.
Jag använder min 5600 både i manuellt läge och med automatik. Speciellt bra är den utomhus en solig dag som upplättningsblixt.

mvh/Ove

Som sagt. Till D7D väljer du 5600, 3600 känns lite "sniken" till den.

Kraften, för det första, kan aldrig bli för mycket och 3600 är för klen. Sedan så tycker jag att det är ett måste att kunna vrida blixthuvudet i alla ledder.

Andra skillnader finns men det är dessa man har mest behov av.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar