ANNONS
Annons

350d -> 20d ??

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
En kompis till mig ville köpa min 350D för 7 000 kr inkl kitobjektivet. En bra deal tycker jag. Men vad ska jag köpa mig istället? Måste såklart hålla mig till Canon eftersom alla mina gluggar är till Canon. Kollar på 20D. 5D är för dyr!

När släpptes 20D och när kommer det komma en uppföljare?

Vad är det egentligen för skillnad mellan 350D och 20D, förutom storleken och FPS när man tar serietagning?

Vart köper man 20D billigast?

Jag hakar på den här tråden, för även jag undrar...

Min 300D gick sönder och är på lagning.
Alltså sitter jag här och drömmer om vilken kamera jag skall köpa istället - om det visar sig att den måste avlivas.

Valet står mellan 350D och 20D.
Jag hittar egentligen inga större skillnader som motiverar det högre priset på 20D.

Kan någon vara snäll och radda upp dom väsentliga skillnaderna för mig?

iso 3200
och snabbre AF
och snabbare/större serie-tagning

Är det verkligen bara det man betalar såpass mycket mer för?

/mvh Catarina

20D lanserades för ungefär 18 månader sedan.

En betydande skillnad mellan 350D och 20D är själva huset. 20D har ett betydligt solidare hus och ett skönare grepp för högerhanden. Skönare känsla med 20D.

jag köpte mig en 20D för 2 månader sedan efter att ha ägt en 350D ett tag.

20D har detta som gjorde att jag köpte den:

1. I mitt tycke betydligt bättre sökare och större tecken inne i sökaren

2. betydligt större och tyngre än 350D

3. magnesium hölje runt kameran som gör den mer robust och skänare att hålal i med gummi mattorna som täcker delar av kameran.

4. mkt snab, 5 bilder /sek

5. kan fotografera i olika jpeg kvalitet och storleksamtidigt som du kör RAW.

6. fler autofokus punkter.

7. högre ISO tal dubbelt så högt ISO tal.

8 och nästan det viktigaste: Den har separat hjul för slutaren och bländaren! 350D var en kombinations grej för att kunna ändra bländaren!

Sedan finns fler saker som 20D kan men som inte betyder ett smack för mig, tex högre blixt sync, något fler megapixlar

Men dessa 8 punkter gjorde att ajg bytte till 20D

350D ger praktiskt taget samma bildkvalitet som 20D. Den har ett mindre och lättare hus = kameran kommer med ut oftare. Jag har aldrig upplevt 350D som obekväm att hålla i, och jag har normalstora händer - jag tycker att den är ett kanonköp för vad den kostar.

Tack Kalle!
Det där var ju trevlig läsning som får mig att fundera en gång till på 20D!

Mera!

/Catarina :)

Ojdå, där kom Love emellan, tack till dig också! Nu fick jag ännu mer att tänka på, hihi.

jag hade ruskig ångest när jag bytte kamera.. 350D är ju en bra kamera.. och hur fan skulle jag kunna övertyga mig själv att ajg skulle köpa en dubbelt så dyr kamera men med samma bildkvalitet??

Jag tänkte helt enkelt igenom vad jag värdesatte mest och vilken budget jag hade.

Om jag köper en 20D skulle jag ha "råd" med den då?

det blev ja på den frågan och då var det ekonomiska borta ur skallen. Kvar var bara att fundera på om jag behövde en 20D.

det jag kom fram till var att det viktigaste var kvaliten. Men eftersom dom är identiska (nästan, 20 D har något fler pixlar) så kunde jag plocka bort även kvalitets argumentet.

Nu kunde jag konsentrera mig på det övriga.

Jag kom snabbt på att känslan när man väl fotograferar måste vara perfekt. man kan inte gå o irritera sig varje gång man ska ändra bländaren . Man kan inte bli irriterad för att man råkar trycka på en knapp bara för att tummen ligger en mm utanför tumskåran på kameran.

Jag anser att är inte fotograferingen njutbart så kan man lika gärna skita i det. Så förbannad som ajg va på min 350D ibland alltså! helt plötsligt hade jag råkat ändra till en bildstagning när jag trodde att jag hade seriebildtagning, bara för at jag råkat komma åt en idiotiskt placerad knapp, eller andra idiotsaker som totalt förstöre min stämning vid fottotillfällena.

Detta gjorde att beslutet gick hyfsat fort och jag köpte mig en 20D! Så nöjd som jag är idag har jag ALDRIG varit över ett inköp! o bara ljudet av kameran!!! mmmmm *klonk* låter det!! inget elektroniskt *djuitt* ljud

hade du bott inne i göteborg hade du kunnat få låna min 20D en dag.. o lärt käna kameran o sett om du behövde en sådan....

kalle samanfattar bra tycker jag.

många nämner det högre iso talet. kanske inte en faktorn som får dig att välja 20 äver 350 men värt att veta är att bilderna tagna med 3200 blir rätt kassa. Användr aldrig mer än 1600.

Okej -
iso-talet är faktiskt en faktor som jag tycker väger tungt i det här fallet. Jag fotograferar mycket hockey och ibland på scener.

Tack för tips!

/Catarina

håller med att iso 3200 är ganska brusigt. Men ibland är det bättre med en brusig bild som kan brucreduseras endel i efterarbetet än ingen bild tagen alls, därförtyckerjag trots allt att 3200 är ett köpargument. Men jag har 800 som maxgräns egentligen för mitt fotograferande.

nu har ju jag inte haft någon 300D/350D utan gick direkt på 20D från en 3 . . har dock testat kamraters 300D/350D

jag skulle inte klara mej utan det bakre inmatningshjulet . . bara det är skäl nog för mej att gå på 20D direkt

bildkvaliten är helt OK för 350D . . den är liten och smidig . . känns bra att hålla i . . men handhavandemässigt funkar den inte för mej utan dubbla inmatningshjul

[M]-läge; ett för tid och ett för bländare
[P]-läge; ett för förskjutning och ett för +/- exponering
[Tv]-läge; ett för tid och ett för +/- exponering
[Av]-läge; ett för bländare och ett för +/- exponering
det ger ett snabbt och enkelt handhavande . . och jag var van vid arbetssättet från 3'an

ISO1600 är helt OK att använda från 20D . . har inte testat det på 350D . . jag uppskattar att det finns för det "behövs" ibland

//rob

Okej killar - nu har ni snart övertygat mig och min plånbok om att det är 20D jag verkligen "behöver", hihi.

/Catarina

rob skrev:
nu har ju jag inte haft någon 300D/350D utan gick direkt på 20D från en 3 . . har dock testat kamraters 300D/350D

jag skulle inte klara mej utan det bakre inmatningshjulet . . bara det är skäl nog för mej att gå på 20D direkt

bildkvaliten är helt OK för 350D . . den är liten och smidig . . känns bra att hålla i . . men handhavandemässigt funkar den inte för mej utan dubbla inmatningshjul

[M]-läge; ett för tid och ett för bländare
[P]-läge; ett för förskjutning och ett för +/- exponering
[Tv]-läge; ett för tid och ett för +/- exponering
[Av]-läge; ett för bländare och ett för +/- exponering
det ger ett snabbt och enkelt handhavande . . och jag var van vid arbetssättet från 3'an

ISO1600 är helt OK att använda från 20D . . har inte testat det på 350D . . jag uppskattar att det finns för det "behövs" ibland

//rob

Muahhaaa, visste faktiskt inte att bakre hjulet användes till +/- vid program lägena!! jag använer enbart M läget, men vet med mig att jag kommer vilja använda bländar automatiken ibland, då är ju detta klockrent!! faan va gött... ännu en grej som klart gör 20D:n värd sitt pris! komemr aldrig kunna köra med 1 inmatningshjul

camag skrev:
Okej killar - nu har ni snart övertygat mig och min plånbok om att det är 20D jag verkligen "behöver", hihi.

/Catarina

Eller kanske du behöver den nya 30D som släpps idag? Bara ett tips innan du sticker ut på shoppingtur...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar