Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30d, ställa in bländare i M-läge

Produkter
(logga in för att koppla)

yogi

Ny medlem
Hej, försöker ställa in bländare i manuellt läge men kan bara påverka tiden. Jag vill göra detta eftersom är svårt att hitta rätt exponering i konsertlokal med mörker och enstaka kraftiga ljuskällor.

Vad gör ni?

mvh

Jonas

Kamera 30d
 
Håller med Patrik, varför inte testa ett nytt djärvt grepp och läsa manualen, tvärtemot vad man kan tro en källa till kunskap;-)

Som dessutom instämmer med Patriks råd om att vrida vredet högst upp och snurra på baksideshjulet...
 
Japp, i översta läget ska det bakre hjulet stå.
Har du inte svensk manual kan du beställa en från Canon för 175 kr inkl frakt.
 
Även jag ska vara spydig och svara: Läs manualen!

Det mesta runt kameran och dess funktioner brukar faktiskt stå ganska utförligt i en manual. Canons manualer tycker jag är bra också så du får samtisigt reda på vad bländaren är till för och hur man kan jobba med bländaren.

Men jag ska även säga som alla andra att för upp strömbrytren i toppläget så har du bländaren på stora ratten bak på kameran, såvida du itne har btt egenskap på hjulet... du kan ju tex sätta så du byter stora hjulets funktion till mycket annat, bla byta fokuspunkterna blixtsnabbt med den ratten, underbart i vissa situationer, men då flyttas bländaren till en annan plats.. läs manualen :)
 
Vad är det för fel på bruksanvisningen? det är bra att använda engelska när inte svenskan har något gott ord; men bruksanvisning fungerar bra tycker jag, men kanske inte så trendigt.
 
hornavan skrev:
Vad är det för fel på bruksanvisningen? det är bra att använda engelska när inte svenskan har något gott ord; men bruksanvisning fungerar bra tycker jag, men kanske inte så trendigt.

Hmmm...manual duger väl jättebra. Det engelska ordet manual är ju ett adjektiv och betyder ungefär manuell, för hand. I svenskan är det ett substantiv där det betyder detsamma som handbok, bruksanvisning mm. Ordet manual finns inte som substantivform i engelskan.

Däremot har vi lånat substantivet trend direkt från engelskan... ;)

Beredd på mothugg, men jag tänker nog inte stjäla denna trådens topi..ämne mer. :)

/Arne
 
[OT]

Arne, inte för att det spelar någon större roll, men ta gärna en titt i Oxford English Dictionary. Ordet manual existerar både som adjektiv och substantiv.

"noun 1 a book giving instructions or information. 2 an organ keyboard played with the hands not the feet."

Nog om detta.

[/OT]
 
åhhhhh

Jag lovar att jag läst manualen och ni har helt rätt. Det fungerar ändå inte och jag har ej ändrat inställning.

men tack ändå att ni tog tid

:)
 
Angående manualen

Just det, manualen. Jag köpte en 30D för en vecka sedan (ni får gratulera mig för det om ni vill, jag är väldigt glad om inte ni märker det) via Pixmania som troligen har sitt sätte i Tyskland, men hemsidan finns på svenska med svensk personal osv. Men, de har skickat en tysk manual som jag fattar 0 (noll). Finns det någon svensk manual i pappers format? Har hört att man kan köpa det hos Canon, men vet inte om det verkligen går och hur man går tillväga. Förresten tack för tipset, jag hade samma problem med blädarvärdet, men jag kunde inte använda manualen för att få reda på det, annars brukar jag klistra mig vid manualer för jag tycker jag lär mig så mycket av dessa.

Mvh/ Irfan
 
En annan fundering

På Canon 30d:s LCD- skärm visades bilden bättre än någonsin, jag blev grymt imponerad av den kvalité och ljus som det visades på skärmen, men, när jag fick in fotot på datorn, visade det sig nämligen att fotot var något underexponerad. Det jag inte förstår är, hur, trotts att 30d är en semi-professionell kamera missvisa bilden på sin lcd skärm. Går man för det mesta inte ut ifrån hur bilden ser ut på kamerans skärm för att kunna bedöma om den är bra eller inte? Eller har jag själv missat något?

Alltså, när jag då sänker ljusstyrkan på lcd skärmen, blir det ju mörkare även för de övriga funktionerna att få kunna se dem.

Någon som kan tillrättavisa mig?

Vh/ Irfan
 
flera olika saker som påverkar hur bildenser ut på skärmen... Jag litar aldrig på skärmen, har den mer som en bekräftelse på att jag fick med någonting som jag ville, eller att bilden är hyfsat skarp osv osv, givetvis kollar jag också om bilden ser ok ut överlag.

men vill du kolla exponeringen så är det histogrammet som gäller. Skärmarna i kamerorna är kassa, vare sig dom är på 1.8" eller 2.5" eller vad det nu är...
 
Fotografera alltid i RAW. Lite merjobb i efterhand, men vad gjorde vi innan DSLR? :), men val vart modan i slutandan, promise.
 
Titta på histogrammet så ser du om bilden är över eller underexponerad.

Vad gäller Svensk manual så är det bara att kontakta Canons support och beställa där. Har nyss gjort det. Vill man få den hemsikickad på stubinen får man punga ut med dryga 300 men nöjer man sig på en leveranstid på 6-8 dagar ( manualen kommer skickad från Holland) så kostar det 175 kr.
Man måste dock kunna betala med betalkort på en gång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.