Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30d, ställa in bländare i M-läge

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: En annan fundering

neolit skrev:
På Canon 30d:s LCD- skärm visades bilden bättre än någonsin, jag blev grymt imponerad av den kvalité och ljus som det visades på skärmen, men, när jag fick in fotot på datorn, visade det sig nämligen att fotot var något underexponerad.

...


Eller har jag själv missat något?


Det har nämnts att du kan felsöka detta genom att kolla om histogrammet visar att fotografiet har exponerats korrekt.

Du har inte nämnt om din datorskärm är kalibrerad.

Dessutom misstänker jag att den lilla LCD-skärmen på kameran är lite annorlunda än datorskärmen i det hänseeendet att den är anpassad att kunna visa bilden utomhus. Kanske inte går att jämföra dem rakt av.
 
RAW är digitala bildfiler som inte komprimerats och justerats av kamerans processor. RAW-filer SKALL bildbehandlas i dator.

Fördelarna med RAW jämfört med jpg-filer är många. Det är som att jämföra ett negativ och en färdig pappersbild.

Många(som inte provat) anser att det är jobbigare att jobba med RAW.

Nästan alla som börjar med RAW fortsätter och undrar hur dom klarade sig tidare.

Det finns spaltkilometrar av information om RAW på nätet. Ut och jobba.
 
Re: En annan fundering

neolit skrev:
På Canon 30d:s LCD- skärm visades bilden bättre än någonsin, jag blev grymt imponerad av den kvalité och ljus som det visades på skärmen, men, när jag fick in fotot på datorn, visade det sig nämligen att fotot var något underexponerad. Det jag inte förstår är, hur, trotts att 30d är en semi-professionell kamera missvisa bilden på sin lcd skärm. Går man för det mesta inte ut ifrån hur bilden ser ut på kamerans skärm för att kunna bedöma om den är bra eller inte? Eller har jag själv missat något?

Alltså, när jag då sänker ljusstyrkan på lcd skärmen, blir det ju mörkare även för de övriga funktionerna att få kunna se dem.

Någon som kan tillrättavisa mig?

Vh/ Irfan

På min 20" intel iMac är bilden ganska lik den på kamerans display. Vad har du för datordisplay?
Jag har märkt att bilder kan se ut som skit på billiga tft (lcd) eller gamla crt-skärmar. Det är inget fel på bildkvaliten från 30d.
 
Jag har en vanligt (klumpig) 17 skärm hemma. Jag har dock inte testat att se hur bilden ser ut på adra skärmar, men jag får nog göra det.


Ju, jag hade accepterat att få ha en manual på engelska men jag tror ändå att om det är möjlgt så skall jag nog få tag på den svenska. Tack för tipset.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.