Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D - slutaren krånglar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Jag har börjat få problem med min 1,5 år gammal 30D. Idag när jag var ute och fotade började slutaren fastna, cirka var tionde bild blev gravt överexponerad, dessutom några gånger kameran helt enkelt vägrade samarbeta överhuvudtaget. Betyder det att slutaren börjar krångla, hade själv räknat lite längre livstid...
 
Canon anger för 20D och, antar det också gäller 30D, en förväntad livslängd på 50 000 exponeringar.
Detta är ingen garanti utan bara uppskattat och det verkar finnas stora individuella skillnader.
Canons 1D serie har förväntat 200 00 expneringar men man ser på forum att vissa behvöt byta redan efter 15 000 - 25 000 exponeringar och är det utanför garantitiden får man betala själv.
Kostnaden för att byta en slutare i en 1D i USA är cirka 300 dollar. Är rädd för att det är betydligt mer här.
 
Hmm, jag undrar om någon har behövt byta slutaren här och förstås, hur mycket det kostade? Kanske det blir dags att börja titta efter 40D om det blir för dyrt. Lite tråkigt förstås, blir pappaledig snart och det är lite ont om pengar då..
 
Har en 1DMKIIN som gått ganksa mycket. I ett samtal på Scnadinavian photo pratade vi om detta och de sa att det kostar 4500 kr att byta på min kamera.
Det är ju mer än dubblet upp mot USA. Vad det kostar på en 30D har jag ingen aning om.
 
Enligt white-paper'n för 30D ska slutaren klara av cirka 100000 exponeringar.
Om du ligger långt ifrån 100000 exponeringar tyckar jag att du ska reklamera kameran, den är trots allt inte ens två år gammal.
 
Jag fick slutaren bytt på garantin på min 30D
Ca 12000 exp
Ettårs garantin hade gått över några veckor.
Enl Scandinavian Photo så gäller konsumentköplagen i två år för privatperson.
Så hör med stället där du köpte den. Lycka till.
 
Hur veta antalet exp då

Lite moment 22 då, har tidigare läst här på forumen om hur man ska få veta antalet exponeringar.
Så vad jag kom fram till är att det inte går att kolla på en 30D.
Själv har jag ingen susning då jag har minneskort som räknar från min gamla kamera, plus ett nytt jag köpte när jag bytte kamera. Så det blir ju olika beroende på vilket kort som sitter i kameran. Och vem räknar sina exponeringar manuellt? inte många väl.
 
Det är varken en uppskattning eller en garanti. Det är ett framprövat MTBF (Mean Time Between Failure).
 
Billigt

Byte av slutare på en 30D kostade ca 1100 spänn. Själva delen var 270 tror jag.
Förvånande billigt.
Skickade den till något ställe i Linköping finns på Canons hemsida. Annars skickar jag alltid allt till Canon RCC i Mölndal.

/KN
 
Re: Billigt

beta75 skrev:
Byte av slutare på en 30D kostade ca 1100 spänn. Själva delen var 270 tror jag.
Förvånande billigt.
Skickade den till något ställe i Linköping finns på Canons hemsida. Annars skickar jag alltid allt till Canon RCC i Mölndal.

/KN

Då kanske man inte ska spara på sin kamera....
 
vectrex skrev:
Det är varken en uppskattning eller en garanti. Det är ett framprövat MTBF (Mean Time Between Failure).
Ungeför som genomsnittsåldern?
Jag kan mycketväl dö vid 20 men ändå leva till 90?
 
Re: Billigt

beta75 skrev:
Byte av slutare på en 30D kostade ca 1100 spänn. Själva delen var 270 tror jag.
Förvånande billigt.
Skickade den till något ställe i Linköping finns på Canons hemsida. Annars skickar jag alltid allt till Canon RCC i Mölndal.

/KN

Mycket intressant, hade fått för mig att det var mycket dyrare! Har någon prisexempel från några ställen i stockholm som byter slutare om man helst undviker att skicka iväg kameran?

Då behöver jag inte känna mig lika illa till mods för att göra time-lapse med 30D, hade ju tänkt köpa en G9 för sådant när man lätt bränner av 5000 bilder på en dag.
 
Ove A skrev:
Den nollar vid 10000 exp
12000 är en ca uppskattning från min sida
Den räknar upp mappnumret efter 10000, så så långt är det inga problem. Men det räcker att byta kort mellan två kameror, så blir det förvirring sen. Dessutom kan man själv nollställa filnamnen när man vill, så det finns ingen säkerhet i det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.