Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

30D eller 40D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Rosdahl

Medlem
Tjenare!
Hur är det, är det mycket skillnad på en 30D och en 40D egentligen?
Vad skiljer egentligen kamerorna rent bildkvalite mässigt?

Ska köpa en av kamerorna och just nu lutar det åt 30D pga priset, men är det då lönt att lägga dom pengarna extra som en 40D kostar ?

/Mvh Anders
 
30 d är seeg

Tjenare har inte själv så mkt erfarenhet , men de sägs att 30 d får man vänta i uppmot en 0.5 sekund för att den ska knäppas. alltså riktigt seg på knappen.
 
40D har större skärm (3" istf 2"?), fotar snabbare sekvenser och stöder live view (även om man måste fokusera lite special) och är vädertätad (lite iaf). Annars vet jag inte, jag gillar min 40D iaf även om den har vissa små brister. Har ingen erfarenhet av 30D.
 
Skillnader kan du läsa lite om här:

Skillnader 30d - 40d

"Förbättringar"

Se Förbättringar

Testbilder..

Testbilder 30d - 40d

Kan man leva med att kameran inte är senaste modellen lite "långsammare" i bilder/ sek (ändå tillräckligt snabb för lite sport) och inte live view samt 8 mpixlar istället för 10 ....så ser i alla fall jag 30D:n som en mkt kompetent kamera.

Bildmässigt skiljer inte något enormt mellan de båda.

Hadé
 
Senast ändrad:
Re: 30 d är seeg

JesperCavallie skrev:
Tjenare har inte själv så mkt erfarenhet , men de sägs att 30 d får man vänta i uppmot en 0.5 sekund för att den ska knäppas. alltså riktigt seg på knappen.

Till Jesper:
30D är INTE seg, vet inte om du ens har testat en 30D, men uppstarttiden är på ca 0.15 sek, vilken man på den tiden inte hinne flytta fingret till avtryckaren på efter det att man slagit på kameran.

Till Anders:
merfunktionerna på 40D som man tänker på är den större displayen som är trevlig, men inte ger så mycket eftersom dom har behållt upplösningen från den mindre displayen. på miin 1D MKII så upplever man displayen skarpare fastän den är 1 tum mindre.

Liveview är en funktion som kunde vart bra, men det går inte att köra autofocus, utan då släcker den displayen mendans kameran focuserar (den fäller ned spegeln). så det är ingen funktion som jag kommer att använda så mycket.

högre upplösning, använbart om man beskär mycket samt vid stora försoringar.

Sökaren är aningen större vilket iofs är ganska trevligt.

något snabbare bildfrekvens, vilket är sällan man behöver, behöver man riktigt snabbt så är det 1D som gäller.

min åsikt är att har man en begränsad budget så lägg pengarna på objektiv istället.

fast den viktigaste frågan är vad du saknar på din 400D som du har i din "kameraväska" som du tror en 30D eller 40D skulle ge dig.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.