Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 objektiv men vilket

Produkter
(logga in för att koppla)

CAe

Aktiv medlem
Hej,

Är på gång att skaffa mig något av nedanstående.
Pengar spelar givetvis roll så jag tittar lite på beg,marknaden.
Har en 7D.

Vad säger ni som har erfarenhet av dessa objektiv ?
Vad är mest lämpat för min kamera med gott resultat.

Är det något jag skall beakta ?

2 av dem är L klass som är täta mot damm o dyl.

EF 16-35mm f/2.8L II USM

EF 17-40mm f/4L USM

EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

//Christer
 
Hej Mattias,

Jag är ganska ny och lär.
Du får gärna utveckla.

Annars landskap och inomhus en del.

//Christer
 
Tror du skulle bli lika ruskigt nöjd som jag var med 17-55 när jag körde med crop. 2.8, IS och skarpt. Kolla recensionerna på de olika objektiven. Finns även en eller ett par trådar i forumet som jämför 17-40 och 17-55....
 
Hej Mattias,

Jag är ganska ny och lär.
Du får gärna utveckla.

Annars landskap och inomhus en del.

//Christer

Såg att du redan har en 17-50mm 2.8 från Tamron, då tycker jag nog att någon av L-objektiven är bra som komplement, kanske framförallt 16-35 som jag nog skulle säga är Canons bästa vidvinkel. Ingen större mening att byta mellan två liknande objektiv, du vinner inte mycket på bildkvalitet där emellan.
 
Telezoom

Såg att du redan har en 17-50mm 2.8 från Tamron, då tycker jag nog att någon av L-objektiven är bra som komplement, kanske framförallt 16-35 som jag nog skulle säga är Canons bästa vidvinkel. Ingen större mening att byta mellan två liknande objektiv, du vinner inte mycket på bildkvalitet där emellan.

Ett EF 70-200 f4 IS kompletterar ditt nuvarande objektiv på den länga sidan. Är du mer intresserad av vidvinkel köper du en vidvinkelzoom typ Tokina 11-16 eller 12-24 som ger dig kortare brännvidder än ditt nuvarande objektiv.
 
Tackar för edra kommentarer.

En liten fråga till ang. 17-55 som inte är ett L optik.

Hur påtagligt är det att det smiter in damm o dyl. ?

Om det gör det kan man lämna in och få ett objektiv rensat. ?

//Christer
 
Såg att du redan har en 17-50mm 2.8 från Tamron...

Om TS har detta objektiv och är nöjd ser jag inget skäl att köpa något av de tre föreslagna.

Om TS har detta objektiv och är missnöjd kanske 17-55/2,8 är en bra idé.

Om TS inte har detta objektiv skulle jag föreslå 17-55/2,8. Varför någon ens skulle överväga de andra två alternativen till en 7D förstår jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.