Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

3 bärbara datorer

Produkter
(logga in för att koppla)

Alx

Aktiv medlem
Ännu en tråd om bärbara datorer... Men önskar några synpunkter på utvalda modeller.
Efter stora problem med min före detta bärbara dator (Acer, PC) ser jag mig nu efter en ny. Har kollat runt lite och har kommit fram till tre finalister. Jag använder huvudsakligen datorn till bildredigering och andra grafiska jobb. Har därför sökt efter datorer med bra minne och snabbhet, samt en bra skärm. Någon som har någonting klokt att säga om nedanstående modeller? Någon som kanske har en annan modell som kan passa bra?

Sony Vaio VGN-FZ11S
- Hur bra är skärmen?

HP Pavilion DV9575
- Onödigt stor?

Apple MacBook Pro - 2,2GHz DC 2GB 120GB DVD±RW 15"
- Värt att lägga extra pengar på en Mac? Hur bra fungerar den antireflekterade skärmen?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
MacBooken är underbar, men jag gillar inte de nya glossy-skärmarna. De är ganska mediokra i utomhusmiljö. Mycket reflexer och låg kontrast. Fast det är inte specifikt för MacBooken, utan för alla med Glossy skärm. Så välj den med antireflex.

Ska du ha en bärbar eller en "bärbar" ?
Själv köpte jag MacBooken just för att den var bärbar. Mycket smidig att ha med sig. Sony Vaio har jag bara hört gott om, bra kvalité. Populärast på prisjakt just nu..

En mac köper man inte för att det är just en mac utan för OS X. Det är lite svårt att vänja sig av med windows-tänket, men oj vad jag gillar OS X, efter +10 år i windows.
 
Sony ska visst vara bäst!

Jag letar också efter en ny PC och skulle vilja ha en som optimalt fungerar i samband med redigering av foto och video.
Lite efterforskning visar att vissa Sonymodeller är outstanding beträffande bildskärm och Intel-processorn. Hört att de kallar vissa Sonymodeller för motsvarighet till Mac.
Men är detta sant? Finns det någon med erfarnehet av Sony´s mer avancerade modeller?
 
Jag köpte en Sony VAIO AR för några månader sedan. Den har en 17" skärm 1440x900. 2 gb ram-minne och intel core duo processor. Grafikkortet är NVIDIA Geforce GO 7600. Den har allt övrigt så som Bluetoth, trådlöst nätverkskort, med mera. Vad den inte har - vilket är ett STORT minus - är DVI-utgång. Vill man ha det är man tvungen att köpa en dockningsstation som kostar 2900! Tycker själv att det är konstigt att den inte har DVI som standard. OM du inte visste det är DVI-utgång bättre (iaf i de flesta fall) om man vill koppla en extern skärm till datorn.

Ett annat minus är att det är en PC och har ju då ett operativsystem som heter VISTA och som lider av diverse olika barnsjukdomar. Ska tydligen bli problem med det OS:et när man ska skapa profiler och kalibrera skärmar. Har inte testat det ännu själv, men det är vad jag har hört.

Hade jag köpt en ny bärbar dator idag skulle jag ha pungat upp med 10 papp till och köpt en Macbook pro. Då får man ju, bland annat, ett bra operativsystem, samt DVI-utgång.

Att sitta och redigera bilder på en Sony Vaio är inget som jag skulle rekommendera. Skärmen visar de mörkaste valörerna bra, men de ljusaste valörerna försvinner i EN vit färg. Så, man har ingen kolla på högdagrarna.

Men, jag kan ändå förstå att man imponeras av Sonys skärmar eftersom man upplever dem som väldigt krispiga och klara. Och spontant tycker man att de är mycket bättre än Macbook pro. För att vara en bärbar dator är det en bra skärm. Men, som sagt, ska du redigera bilder med bra tresultat så köper du till en extern skärm.
Tyävrr kan man inte heller stoppa i mer minne än 2 GB i min Sony VAIO. 2GB är för lite om du ska arbeta i Photoshop på en dator som använder OS VISTA, eftersom bara operativsystemet slukar ca 1 GB. Så, jag skulle rekommendera att köpa en bärbar där man kan stoppa in 4 GB Ram-minne och det kan man väl på en MAcbook pro.

Så, har du pengar ska du köpa en MAcbook pro, tycker jag och sedan köpa till en extern skärm för att redigera bilder.
 
Närmare en bra lösning

Tack för alla givande kommentarer. Nu är jag nere på två alternativ, Sonyn och Mac:en.

Med det ni sagt, är väl det värt de extra pengarna att investera i en Mac(?) Lite läskigt känns det dock. Det är inga småpengar för en avancerad hobbyfotograf som jag. Vill dock en dag arbeta mer med fotografin. Då vill man antagligen inte riskera att sitta med ett trögt operativsystem som ständigt utsätts för virusangrepp.

Mac:en känns mer som en investering än Sonyn, som mer känns som en mer tillfällig lösning(?).

Intressanta fakta kring skärmen som Sonyn har angående de ljusaste partierna. Jag älskar ju vintern så då är man ju körd där... ;)

Några extra pengar på en stationär skärm blir det nog inte ännu, så om datorn har DVI eller ej spelar inte så stor roll. Men som sagt, om några år kan man ju sitta där och önska det.

Lite tråkigt är det att inte Mac:en har minneskortsläsare.

Och jag som haft som mål att investera i en nyare modell kamera snart också. Får nog bli en extra fundering om jag vill lägga ut nästan 4000 extra på en Mac, eller snarare om fotoplånboken tillåter det...
 
Kanon Per. Nu är jag nog ännu närmare att välja Macbooken. Tack för förslagen för minneskortsläsningen, det ska jag titta mer på.
 
Mer processorkraft i Mac'n, stöd för 4 Gb RAM, batteritid och högre upplösning samt DVI-ut gör valet rätt enkelt då man dessutom kan peta in XP/Vista ifall man önskar.

Personligen så har jag (och kollegorna på jobbet) tröttnat på Vaio maskiner, begränsad/låg upplösning, oftast förpaketerad med massa program, vissa dyra från Adobe t.ex. är alltid trevligt men när en laptop drar igång *sql+web-servers för att du startar upp medföljande ljudspelningsprogram? Och avinstallerar man inte oönskade medföljande program efter en nogrann, nu inlärd procedur så har man rätt snart en ilsket blå skärm eller instabillitet som inte ger sig i första taget ...

Möjligen en Vaio om man tar ut drivrutinerna och blåser maskinen helt till rent XP/Vista.

Och för den delen, innan komentaren kommer, så sitter själv med PC - Så detta är inget PC/MAC krig! ;)

mvh
Håkan
 
Brandbomb

Nu slänger jag in en brandbomb i debatten!
Hur mycket betalar man för märket "Sony" och ballhetsfaktorn att ha en Sony.
Jämför man likvärdiga burkar brukar alltid Sony-burken kosta mest utan att vara bättre.

---/Thomas
 
I nyare Sony Vaio modeller skulle det vara flygplans plåt... och generellerar inte något värme vad jag har hört. men av alla dem där 3 så väljer jag Vaio. :)
 
USB-portar

Har en par år gammal vaio på jobbet och den funkar bra, det finns dock ett "fel" som är otroligt irriterande, de usb-portar som finns sitter otroligt tätt så det går nästan inte att sätta i en mus och en usb-pinne samtidigt. Kolla om nya modeller har samma fel innan du köper.

mvh

Martin
 
Macbook

Kul med fler intressanta inlägg. Har i alla fall gått och funderat några dagar nu, fram och tillbaka. Har kommit så pass långt så jag vet att det är en Macbook, som gäller.

Men, frågan är om jag redan nu ska lägga ut nästan 18 000 för en pro, när jag själv "bara" är en advancerad amatör än så länge. Jag vill ju verkligen ha en antireflex-skärm, som man bara kan välja till just pro, men jag skulle ju klara mig med en glossy-skärm. Även om jag kanske skulle svära ett par gånger extra...

Vidare får man ju också ett sämre minne, samt ett sämre grafikkort att luta sig mot. Är det då ändå värt att lägga extra pengar på en pro redan nu och se det som en investering, eller ska jag istället nöja mig med en "svensson-macbook" tills vidare.

Av kommentarerna att dömma ska man ju inte heller sitta på en laptops skärm och redigera bilder i alla fall. Så någon gång blir det väl en extra skärm.

En sak är säker, det är spännande att handla teknik.....
 
Jag, som nyfrälst mac användare, skulle inte kunna rekomendera annat än mac. Mest pga att macen har ett MYCKET stabilare OS än vad Vaion har, tog för givet att du kommer köra vista eller xp, Mac OS X är enligt mig heelt överlägset windows operativsystem.

Jag sitter själv med en vit macbook 2,16 GHz och en extern skärm, jag tycker det funkar kanon. Bör väl nämnas att jag inte är någon avancerad fotograf och kräver inte någon pro dator.

Macbookens skärm är däremot inget att hurra för, härlig att kolla film på och liknande men inte gjord för fotoredigering.

Macbooken räcker gott och väl för mig, sitter med 1 gb minne, men det ska uppgraderas till 3 gb när pengar trillar in på kontot.

Jag kommer förmodligen aldrig gå över till PC igen, det känns mer värt att lägga pengarna på ett stabilt OS och en gedigen maskin som man vet man kan lite på är kvalite.
 
Jag är inte säker på något utav detta, men det känns som att det kommer vara lite overkill att lägga extra pengar på en pro, när du ändå kommer behöva en annan skärm att redigera mot om du ska börja köra profisionell redigering på hög nivå. Allmänt så brukar skärmarna på bärbara inte vara något jättehett, färgtempen kommer väl inte ner i 5000K, och ljusstyrkan brukar vara allt annat än bra. Plus att jag kan tänka mig att kontrastförhållandena inte är något vidare.

Men det är bara allmänt om bärbara, jag vet ju inte hur det är med Macs skärmar på deras bärbara. Jag tror dock att jag personligen skulle använda den bärbara mer som ett mellanlagringssystem, för att kunna sortera ut bilderna som var värda att jobba vidare med och de jag kan kasta, för att sedan fortsätta att arbeta på den stationära hemma. Alternativet skulle väl vara att köpa en pro och skaffa en extra skärm till den, men enbart skärmen är nog inte argument nog för att skaffa en pro.

Rätta mig om jag har fel, jag håller inte koll egentligen.
 
Lite inne på samma sak som dig Oscar, att om man senare vill hålla på en proffisionell nivå så är det ändå en stationär dator som gäller. Skärmen mellan macbook och macbook pro är väl inte avgörande, utan jag sitter mer och mer och försöker dra en slutsats på hur avgörande mer minne och ett bättre grafikkort skulle underlätta mitt bildarbete, och om den extra kostnaden som det innebär kommer löna sig.
 
Jag vet inte hur pass snabb HDDn är i Mac, men det brukar vara den som sätter flaskhalsen i många fall ändå. Ser du till att inte arbeta med alltför många bilder åt gånge (ladda in 5 bilder i lightroom istället för 50 t ex) så borde det nog fungera finfint med en vanlig. Men det är bara gissningar.
 
vad jag har förstått det så kräver photoshop mer minne än vad det kräver av grafik kortet.

Uppgraderade idag min macbook med mer ram minne, har nu 2,5 gb. Man märker skillnad och jag kan köra photoshop, bridge, adium (msn), torrenter, iPhoto, mail och iTunes uppe utan problem.

Jag är helnöjd med min macbook 2,16 Ghz
 
En macbook

För er som är intresserade så kan jag meddela att jag till slut bestämde mig för en billigare modell som jag köpte extra minne till. Så nu går jag och väntar likt barnen före julafton...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.