ANNONS
Annons

2MP vid Full-HD filmning med DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Trailer3d

Ny medlem
Jag har en liten fundering som kanske någon mer teknik/foto-kunnig kan svara på. Om jag förstått det rätt används bara 2MP vid filmning i full-HD kvalitet (1920x1080)? Vad har man då för fördelar, om några, att använda exempelvis Nikons d800 med 36MP gentemot en kamera med färre pixlar vid filmning?

Ingen. Man kastar bort rader med data för att skapa videosignalen, beroende på hur man gör det kan man få mer eller mindre problem med aliasing och moire. Så man måste bedöma videokvaliten för sig. Den större sensorn i en fullformatskamera som D800 kan ge mindre skärpedjup men själva videosignalen använder inte alla pixlarna.

Torbjörn har helt rätt. Man har ingen användning av fler pixlar.

Mina erfarenheter av Canon och dom kameror jag har/har haft som har filmning är att priset kanske inte heller speglar hur filmkvalitén blir (bildmässigt, ljudet är en annan femma).
Här har jag rangordnat som jag tycker (bäst först) av dom jag har erfarenhet av:

5DMKIII
5DMKII
550D
6D

6D, som är både nyare, dyrare och har klart bättre kvalité på stillbilderna än både 550D och 5DMKII tycker jag ger klart sämst filmbild, med mycket moiré. Däremot har alla ovanstående ungefär lika många pixlar vad gäller stillbild (18-22).

Vad är anledningen till att man inte binnar pixlar i stället för att bara sampla glest? Värmeutveckling, eller går oanvänd sensoryta ändå för fullt rent termiskt?

För ont om CPU för att kunna göra jobbet i realtid?
Per.

Hm, kanske det. Det låter inte så komplicerat (det borde väl bara vara att medelvärdesbilda... väl), men visst, jag har ingen koll på vad en kamera-CPU inte är så bra på.

Vagt relaterad anekdot: jag frågade en gång Nikon om hur de gjorde, om det var binning eller gles sampling. De ville inte svara, det ansågs vara teknisk hemlighet.

Vad är anledningen till att man inte binnar pixlar i stället för att bara sampla glest? Värmeutveckling, eller går oanvänd sensoryta ändå för fullt rent termiskt?

Det är nog en blandning av orsaker, men värmeutveckling kan nog vara ett skäl, processorkraft ett annat. Det finns ju några stillbilldskameror som så vitt jag förstår faktiskt läser ut mer än Full HD från sensorn och sedan samplar ned - Panasonics GH-modeller och Nikon 1-kamerorna skall funka så. Men noterbart är att de har relativt små sensorer, m43 respektive entum vilket minskar problemen med effektförbrukning.

Till råga på allt så läser ju de flesta DSLR inte ens ut Full HD ur sensorn, de läser ut mindre och samplar upp, istället för motsatsen. Ett undantag där är väl Nikon D4 i sitt speciella 2,7-crop-läge där den så vitt jag förstår verkligen läser ut just 1920x1080 pixlar mitt i sensorn och inte samplar i någon riktning. Men i normalläget när hela sesnorn används gör även den som alla andra, läser ut mindre och samplar upp.

Processorkapacitet i sig borde ju gå ganska bra att fixa redan idag (proffsvideokamerorna som Canons C300/C500, Red-kamoror m m hanterar ju brutala informationsmängder), jag tror det handlar om att batteriförbrukningen bromsar hur hårt processorerna kan tillåtas arbeta. I våra vanliga kameror drivs trots allt med jämförelsevis små batterier (jämfört med dedikerade videokameror med höga bitrates). Plus då värmeutvecklingen som ju kan ses som ett symptom just på att man skulle få problem med batterikapaciteten - det kostar mycket batterikapacitet att överhetta en sensor :)

Sedan en sak jag undrar - är det samma pixlar som läses av hela tiden för att generera videosignalen eller används dessa 2mp som olika 2mp per ruta så att pixlarna får "vila"?

Eller så visste inte Nikongubben hur det gick till. ;-)

Så kan det vara, men jag tror att Nikon, som många företag, är slentrianhemliga även om sådant som inte borde vara något att bråka om egentligen. Jag har också haft anledning att fråga dem om transmissionen på objektiv i NIR-området, och jag har för mig att den frågan gick vidare till Japan, som inte ville svara - trots att de givetvis vet hur det ligger till, och trots att det inte är jättesvårt att mäta upp själv.

Processorkapacitet i sig borde ju gå ganska bra att fixa redan idag (proffsvideokamerorna som Canons C300/C500, Red-kamoror m m hanterar ju brutala informationsmängder)
Det stora problemet bör bli den enorma datamängden.
Värmeutvecklingen i sensorn gissar jag inte påverkas.
OM sensorns värmeutveckling skulle påverkas så borde det betyda att vissa delar av sensorn går att stänga av.
Det tror jag inte går. Filmningen begränsar väl vilka pixlar som skall AD omvandlas. O det är väl därför som tex Magic Lantern funkar. Det är helt enkelt fler pixlar som avläses.
Processorn i sig behöver gissningsvis bättre kylning.
Tittar man på RED så är det nog inga problem. Det ekonomiska segmentet har inga problem med att bygga bredare bussar o kanske pallella bildprocessorer.

Det stora problemet bör bli den enorma datamängden.
Värmeutvecklingen i sensorn gissar jag inte påverkas.
OM sensorns värmeutveckling skulle påverkas så borde det betyda att vissa delar av sensorn går att stänga av.
Det tror jag inte går. Filmningen begränsar väl vilka pixlar som skall AD omvandlas. O det är väl därför som tex Magic Lantern funkar. Det är helt enkelt fler pixlar som avläses.
Processorn i sig behöver gissningsvis bättre kylning.
Tittar man på RED så är det nog inga problem. Det ekonomiska segmentet har inga problem med att bygga bredare bussar o kanske pallella bildprocessorer.

Det borde gå att konstruera en sensor som kan binna pixlar redan i sensorn. Det skulle avlasta processorn i kameran ganska mycket. Jag tror och hoppas att detta kommer komma mer och mer nu med dom högupplösta sensorerna. Både för filmning och fotograferingen på höga ISOn.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar