Annons

2500:- att lägga på digitalt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju vara värt att ta sig en funderare på...

Bilden tagen med Fujikameran var ju inte tokig alls...
 
För 2500kr är det ju nästan så att JAG funderar på KGs kamera. :)
Fast jag tror jag lägger pengarna på optik till min D70 istället. ;-)

Skämt åsido: För 2500kr är den ett bra köp. Lägg pengarna som blir över på ett stort och fint minneskort och ett stativ.
 
Jozze skrev:
Kan ju vara värt att ta sig en funderare på...

hmmm var inte du på G att köpa en Z3? det e en sån jag funderar på åt tjejerna i familjen... de tycker att D7:an är för stor, tung o för komplicerad... fast den är hur lätt som helst om man ställer den på Auto eller P...
 
Jag menade att det är värt en funderare på din kamera. Kanske var lite otydlig i mitt inlägg...

Du bor väl i närheten av Göteborg så jag snabbt kan komma och hämta den om jag bestämmer mig? :p
 
dumbo skrev:
Jag är nog benägen att hålla med en smula. JPEG-kompressionen är massiv, så man är tvungen att köra RAW, vilket blir dubbla storleken mot sensorns verkliga upplösning pga något som har med bildsensorns uppbyggnad att göra.

Faktum är att RAW filerna från SuperCCD bara innehåller det verkliga antalet sensorvärden/pixlar (det ökade antalet pixlar uppstår ju först vid Bayer-interpolationen).

Den ohyggliga filstorleken beror[0] istället på att RAW-datan lagras utan komprimering och att varje sensorvärde paddas till 16 bitar (2 byte).

Räkneexempel:
2848 x 2136 x 2 byte = 12166656 byte = 11.6Mbyte
(Stämmer misstänkt bra.)

Jag inte begripa vad Fujis ingenjörer tänkte på (eller med för den delen..)

[0]Jag orkar inte dubbelkolla i dcraws källkod just nu, men om jag minns rätt så har jag kollat upp detta en gång tidigare.


Och nu åter till det riktiga ämnet. Förlåt för avbrottet..

/Anders - som blir upprörd av ineffektiv programmering. ;)
 
Senast ändrad:
KG jag köper kameran av dig, behöver en kamera till vinterns semester, ids inte börja släpa med mig mark tvåan till kanarieöarna.

/ Jerker
 
Senast ändrad:
Man får iaf ut dubbla antalet pixlar (4048 x 3040, eller 12Mpix.) från RAW-convertern. En "uppinterpolerad" bild alltså.
 
Smirre skrev:
KG jag köper kameran av dig, behöver en kamera till vinterns semester, ids inte börja släpa med mig mark tvåan till kanarieöarna.

/ Jerker

SÅLD!

bara så ni andra vet att erbjudandet inte gäller längre... men Jerker kanske kränger den för 3000 när han kommer hem från semestern ;-)
 
Då blir det till att bege sig ut i kamera-djungeln igen då. Tänkte förresten bege mig ut på stan idag och se om jag kan hitta något vettigt ställe att gå in på och få lite råd och tips. Är det någon som vet några bra ställen runt och i Göteborg? Har varit på Ericssons Foto i Mölndal, men vill gärna smita in på ett par ställen till för att ha lite att jämföra med. Siba, ON-Off m.m känns inte riktigt rätt att åka till. De vet lite om mycket, jag vill ha något ställe som verkligen vet vad de pratar om... En renodlad fotoaffär helst. Får sätta mig och kika lite i telefonkatalogen vad det finns för ställen. Men som sagt, är det någon som har något tips så tveka inte att spotta fram det :)
 
Jozze skrev:
Är det någon som vet några bra ställen runt och i Göteborg? Har varit på Ericssons Foto i Mölndal, men vill gärna smita in på ett par ställen till för att ha lite att jämföra med.

Scandinavian Photo i Mölndal är bra.

Mvh Stefan
 
Då blir det en tripp dit i eftermiddag. Får kika lite i deras webshop så länge.

Tack för tipset!
 
Vilken dålig stil ni kör med som tycker att jag gör fel som inte vill föra en disskution med en person som rek kameror han ej testat! Får massvis med kritik av er då! Dåligt! Har inte jag rätt att välja vem jag vill disskutera med på ett forum???

Sedan tar någon "över" tråden och frågar efter kameror i 5000:- klassen och det ser ni inte som något problem utan ni fortsätter som om ingenting har hänt! Dåligt!

Är detta ett seriöst forum? Om det är det så visa det då!
 
WaxDeo skrev:
Sedan tar någon "över" tråden och frågar efter kameror i 5000:- klassen och det ser ni inte som något problem utan ni fortsätter som om ingenting har hänt! Dåligt!

Jag ber 1000 gånger om ursäkt för att jag stal din tråd. Var väl lite dumt att göra det när det var du som ville ha hjälp med ditt köp. Sorry än en gång... *smiter iväg med svansen mellan benen*
 
Tycker det var rätt uppenbart att Aiko inte är seriöst intresserad av hjälp..bättre att hjälpa någon som uppskattar det då.
 
WaxDeo skrev:
Tack för länken! Tycker att bilderna ser ganska bra ut förutom att det är lite för brusigt och oskarpt - vet inte om det beror på fotografen!

Brusnivån i de bilderna är absolut inget problem. Vad man ska vara medveten om är att bruset ökar om man ökar ljuskänsligheten (ISO-talet), vilket man kan vilja göra om det är lite för lite ljus. På min A70 är ISO200 användbart direkt ur kameran, förutsatt att bilden är välexponerad. Är den en gnutta underexponerad kan man fixa bilden med neat image. ISO400 är i praktiken inte användbart för annat än snapshots på fester och liknande och då får man ändå rensa upp dem med neatimage. Här börjar åxå jpegkomprimeringen ställa till problem eftersom bruset blir svårare att få bort när det blivit "tilltufsat" av kompressionen.
Nu har jag inte sett bilder från A85 som är tagna på högre ISO-tal ännu, men skillnaden kan, eftersom bruset verkar vara aningen högre än A75, vara den att man kanske kan använda ISO200-bilder i mindre utsträckning.

Vad du inte får glömma är att för 2500kr så får man inte det allra värsta/bästa och jag tror inte att du hittar något som är mycket bättre i den prisklassen faktiskt. Kanske något som är lika bra, men inte som är särskilt mycket bättre iaf.

I samma prisklass har du åxå Konica Minolta Z10 och Olympus C-720/725. Dessa har större zoomomfång vilket ger lite sämre skärpa och mer kromatisk abberation, men på vissa sätt ger de en mer "komplett" kamera direkt ur lådan.

Olympus C-460 tar åxå rätt bra bilder och ligger i samma prisklass, men den har inte filteradapter och inte några manuella inställningar.
Finns säkert fler som jag glömt bort. :)

Edit:
Ytterligare en fördel med A85 (eller 75) är att de använder compact flash, minneskort, vilka är billiga. Sen kan man använda dem i en eventuell framtida DSLR åxå, om man blir rejält biten av detdär med foto. ;-)

Edit2: C-725 ska det vara och inte C-750
 
Senast ändrad:
WaxDeo skrev:
Vilken dålig stil ni kör med som tycker att jag gör fel som inte vill föra en disskution med en person som rek kameror han ej testat! Får massvis med kritik av er då! Dåligt! Har inte jag rätt att välja vem jag vill disskutera med på ett forum???
b]



Det var inte uppenbart att ingen ville diskutera mer med dig efter din sågning av Kim?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.