Annons

2500:- att lägga på digitalt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Vilken kamera som canon har förbättrad har inte blivit bättre?

G5 fick både mer brus och rätt mycket mer kromatisk aberration än G3.
S45 och S50 var det väl ungefär samma sak med. Mer kromatisk aberration.

Så visst finns det exempel på sådant.

Sen kan man ju fråga sig om dessa två exempel är en förbättring dårå. Ser man det inte som en förbättring, eftersom de faktiskt blev sämre så har du ju rätt. ;-)

Vad gäller A85 kan det vara rimligt att anta att brusnivån kan vara högre än på A75. Vill det sig illa så blir det som med G5 när man knödde in fler pixlar i den.

Fast i det stora hela rör det sig egenltigen om småsaker. Att det är mer kromatisk aberration kommer att synas väldigt sällan för "normalfotografen". Jag har säkert flera stycken, av många hundra bilder från min A70 som har kromatisk aberraion så att man lägger märke till den. I de fallen är det ändå lätt att ta bort det tillräckligt bra i photoshop.

Aiko:
Som redan påtalats så finns det ingen här som har gedigen erfarenhet av ALLA kameror. Jag som har en A70 kan bara säga gott om den eftersom jag är möjd med den. Någon annan kanske inte gillade den utan köpte en Olympus C-750 istället. Frågar du honom vad han tycker om A70:n så kommer han ju att hålla sin Olympus framför den. Blir jag mindre nöjd med min A70 för det?

Man får kolla på specar, jämföra testbilder etc etc för att bedöma olika kameror.
Sedan, när det gäller själva ANVÄNDANDET är det ju svårare att göra en bedömning av genom att läsa en text. Oftast räcker det dock med att ha testat en kamera i samma serie för att få en hyfsad uppfattning.

Sen kan du ju, eftersom du verkar missat det, läsa mitt inlägg, eftersom det är så viktigt man själv ägen en likadan kamera som man rekommenderar. A75 är identisk med A70, bortsett från kosmetika och en pictbridgeknapp, och jag har en A70.
A85 har fler pixlar och större skärm, i övrigt identisk med A75.
 
dumbo skrev:
G5 fick både mer brus och rätt mycket mer kromatisk aberration än G3.
S45 och S50 var det väl ungefär samma sak med. Mer kromatisk aberration.

Så visst finns det exempel på sådant.

Sen kan man ju fråga sig om dessa två exempel är en förbättring dårå. Ser man det inte som en förbättring, eftersom de faktiskt blev sämre så har du ju rätt. ;-)
G5/S50 har å andra sidan klart högre upplösning, så det är väl en prioriteringsfråga vilket man anser är bäst.
 
sagan skrev:
Joakim, jag vet inte om jag vågar svara ;-)

I prisklassen upp till 5000:- finns det ju mycket att välja på..vad är det du söker för kamera?

Bra vidvinkel, stort omång, långt tele, bilstabilisator..o.s.v...blir lättare att råda om du säger mer vad du är ute efter.

Hehe, för mig får du gärna svara :D

Ja, vad är jag ute efter för kamera? Hade en vanlig systemkamera, en Canon EOS 1000N innan jag bytte till en digitalkamera. Då bidde det en Minolta F200. Är inte nöjd med den. Tycker att den slukar batterier värre än en V12 slukar bränsle vid kick-down... Så jag har liksom tröttnat på den. Jag vill inte ha någon liten mesig kompaktkamera som man kan stoppa i bröstfickan, men inte heller ett stort as som blir hemma för att man tycker att den är för otymplig att ha med sig. Manuella inställningar är viktiga på den, då jag förhoppningsvis skall lära mig att exprimentera med kameran och visa vem som är herre i huset! Vidvinkel är väl inget jag prioriterar, snarare lite bättre zoom. Tycker att det känns mer användbart. Då jag e en glad amatör vet jag inte riktigt vad du menar med stort omfång, så det kan jag inte svara på om jag tycker är viktigt eller inte. Jag vill ha en kamera som jag inte behöver byta bort efter ett år då jag kanske upptäcker att den inte kan så mycket som jag vill att den skall kunna.

Hoppas att jag har uttryckt mig så att förslagen bara haglar in ;)
 
Beroende på användningsområde kan ju kameran vara både bättre och sämre. Så det beror ju på hur man ser på saken. 5Mpix med högre brus mot 4Mpix med lägre så kan ju den med lägre upplösning mycket väl ha lika bra detaljupplösning.

Jag menar inte att hacka, men man får ju ta saker för vad de är och ibland blir det inte bättre bara för att man "förbättrar". Jag jobbar själv med utveckling, fast inom en helt annan bransch, så jag vet. ;-)
 
Den här kanske skulle passa:
http://www.cyberphoto.se/fuji/s7000.php

Den ligger bra till i pris (kan säkert hittas billigare), har bra grepp, upplösning, och manuella inställningsmöjligheter.

Den har även möjlighet att ansluta konverter och filter.

Omfång = hur många gångers zoom kameran har.
 
Finns det förresten några bra sidor man kan surfa in på och läsa om lite tester på digitalkameror? Har bl.a.varit inne på http://www.dpreview.com/ och kikat en del, men visst borde det finnas andra sidor också? Kanske några svenska rent utav. Så kanske man kan jämföra lite själv, och inte behöva störa Er här med varenda liten fråga man har.
 
sagan skrev:
Den här kanske skulle passa:
http://www.cyberphoto.se/fuji/s7000.php

Den ligger bra till i pris (kan säkert hittas billigare), har bra grepp, upplösning, och manuella inställningsmöjligheter.

Den har även möjlighet att ansluta konverter och filter.

Omfång = hur många gångers zoom kameran har.

Har faktiskt kikat lite på den. Verkar ju inte vara en så tokig pryl den där. Men läser man på vad de skriver om bildkvallité så blir man ju lite skeptisk ändå. Eller är det bara jag som är för petig? Skulle varit en tusenlapp billigare bara. Men det kanske är svårt att hitta något vettigt som jag verkligen vill ha för runt 5000...
 
Tack för alla länkar förresten Sagan och Dumbo.

Nu skall här läsas tester tills ögona blöder...
 
Haha, ja där kom jag undan med 5000.

Men lät det inte lite väl negativt om bildkvalitén som Cyberfoto skrev?
 
Jozze skrev:
Men läser man på vad de skriver om bildkvallité så blir man ju lite skeptisk ändå.

Jag är nog benägen att hålla med en smula. JPEG-kompressionen är massiv, så man är tvungen att köra RAW, vilket blir dubbla storleken mot sensorns verkliga upplösning pga något som har med bildsensorns uppbyggnad att göra.
Bildkvaliteten på RAW-bilderna är väl inget fel på, med de är ju dubbelt så stora, till ingen egentlig nytta. Det är lite synd, för i övrigt tycker jag den verkar väldigt vettig.
 
Jozze skrev:
Haha, ja där kom jag undan med 5000

Aiko har inte huggit min d7:a än o den går för halva priset ;-) då har du pengar över till ett stadigt minneskort också... 7x zoom, 5 megapixel... nåja den behöver väl ingen presentation...
 
HDFS) (KGS skrev:
Aiko har inte huggit min d7:a än o den går för halva priset ;-) då har du pengar över till ett stadigt minneskort också... 7x zoom, 5 megapixel... nåja den behöver väl ingen presentation...

Skall genast se om jag hittar nån bra sida som beskriver den. Är inte så jättehaj ännu på de olika kamerorna....
 
Hittade tre stycken. 7, 7i och 7Hi. Är den med endast 7:an?

Kan ju samtidigt passa på att fråga Er andra då om den är ett vettigt köp? (Får hoppas att nu inte bara KGS:s kompisar svarar) hehe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.