ANNONS
Annons

2500:- att lägga på digitalt, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lugna och fina! :)

Man tjänar inget på att bråka. Ja, oftast inte iaf. :)

Kim ville hjälpa, Aiko ifrågasatte, vilket inte är fel i sig, det kanske inte känns helt rätt att bli rekommenderad en kamera som personen ifråga inte testat, särskilt om det är någon som man inte vet hur bra koll denne har, även om han kanske kunde gjort det på ett snyggare sätt i så fall.
Att sedan Kim är rätt ute är en annan sak. :)

Sen var det kanske lite dumt att "ta över" tråden åxå. Men gjort är gjort.
 
Jag kan bara uttala mig med samma sak som jag sagt så många gånger.

TESTA SJÄLV! Det skadar aldrig att läsa tester och speccar osv, men det slutgiltiga är ändå den fysiska kontakten och känslan man får av handhavandet och resultaten som gör om man tycker om något eller inte.

Hur många har inte läst och sett bilder på en bil, provkört den, och sedan kommit på att bilen verkligen SÖG? Eller vise versa?

Att man sen är så arrogant att man inte kan ta ett tips från en medmänniska utan att försöka dumförklara vederbörande framför dennes 100 bekanta, det är ju bara skrattretande.

För övrigt tänkte jag höjja handen lite för gnället över G5:an, visst, det är ingen fullformatskamera med hubbleteleskop på, men den står sig bra, och mer därtill gentemot sina konkurenter. Finns det någon kamera i klassen som släpptes samtidigt som verkligen slår den på fingrarna med hästlängder?

Jag tycker det känns lite som att man säger "Nya Golf GTI med den större motorn är sämmre än den gammla för den har högre avgasutsläpp! Men den går ju snabbare? Ja men den har högre avgasutsläpp så den är kass! Men Ford Focus är ju näst intill likvärdig? Ja men Nya golfen har mer avgasutsläpp för att man satte i en bättre motor!" catch my drift?

Peace out!
 
dumbo skrev:
det kanske inte känns helt rätt att bli rekommenderad en kamera som personen ifråga inte testat,
Ursäkta om jag inte förstår logiken i det där alls...om man läser tester, utförda av yrkesskickliga proffstestare, så måste väl det rimligtvis vara en långt mycket bättre källla än om man själv som vanlig konsument, utan de riktiga verktygen eller kunskaperna för att kunna göra ordentliga tester, testar kameran själv?

Om man dessutom endast har testat en kamera själv, så säger det ju absolut ingenting om hur bra den är jämfört med övriga kameror på marknaden.
 
Senast ändrad:
Kim, nu kanske vi missförstår varandra, men om jag var ute efter en kamera och frågade på godtyckligt forum vilken som skulle kunna passa mig med en budget på X kronor och någon säger, i detta fallet A85 så vill jag ju gärna veta varför man rekommenderar denna. Konversationen fortlöper:

- A85.
- Varför det då?
- Den är bäst i klassen.
- Hur vet du det?
- Jag har läst tester och tittat på bilder.

osv osv.

Utan att veta vem du är så är det svårt att veta hur mycket man ska lita på det du säger. Hur ska man veta att du vet vad man ska titta efter i bilderna. Jag skulle åxå se med lite skepsis på en person som uttalar sig så självklart och onyanserat som "Den är bäst helt enkelt." (bäst för vem?), särskilt om det då är på en "helt ny" modell som inte finns mycket tester på ännu.

Självklart är det bättre att ha läst tester om 100 kameror än att ha testat bara en enda i praktiken, det handlar inte om det. Jag ifrågasätter inte din trovärdighet eftersom jag vet att du har bra koll och ofta grudar dina åsikter på fakta (även om du ibland ogrundat favoriserar Canon ;-), eftersom jag vet vem du är och har läst detta forum under en tid. Men för en ny medlem så är det inte lika lätt att veta vem man ska "lita" på.

Förstår du vad jag menar?

Sedan kan jag förstå om du reagerar på sättet du blev ifrågasatt på. Själv hade jag åxå reagerat, fast kanske inte på riktigt samma sätt.
 
dumbo skrev:
Utan att veta vem du är så är det svårt att veta hur mycket man ska lita på det du säger.
Givetvis, men det är det ju oavsätt vad jag säger (!)

dumbo skrev:
Men för en ny medlem så är det inte lika lätt att veta vem man ska "lita" på.

Råd från andra ska man alltid ta för vad det är, subjektiva bedömningar...det som är en saning för en person kanske inte alls är det för en annan..o.s.v.
 
sagan skrev:
Givetvis, men det är det ju oavsätt vad jag säger (!)

Ja, fast om man underbygger sitt självklara svar med fakta eller motiveringar är det lättare att acceptera. Saker som dessutom är självklara för dig är kanske inte så självklara för en som inte
är lika påläst. Det är inte fel att förklara VARFÖR någonting är viktigt och vad som INTE spelar någon större roll och varför det är så osv. "Jag tycker X för att Y."



Råd från andra ska man alltid ta för vad det är, subjektiva bedömningar...det som är en saning för en person kanske inte alls är det för en annan..o.s.v.

Ja, det var väl lite det som var Aikos poäng åxå. Sanningen kan ju "modifieras" en aning av ett testcenter för att de har fördel ekonomiskt av att göra så. Så även tester av det slaget bör man inte lita till 100% på, även om man ofta kan se en tendens om många av dem uttrycker samma sak.

"Tester" gjorda av konsumeter är givetvis inte lika proffsiga, men tar kanske upp saker som inte syns i de "riktiga" testerna.
Jag har tex inte sett att man gjort tester för att kolla hållfasthet eller livslängd på någon testsite. En kamera kan prestera tekniskt mycket bra, även om den håller låg byggkvalitet och kanske inte håller så bra om man stöter i något eller liknande.
Så att man gärna vill ha åsikter från "vanliga" användare åxå tycker jag är självklart.
Vad gäller nya kameror är det ju inte så lätt dock, utan där får man förlita sig till tidigare kameror i samma serie.
 
dumbo skrev:
Ja, fast om man underbygger sitt självklara svar med fakta eller motiveringar är det lättare att acceptera. Saker som dessutom är självklara för dig är kanske inte så självklara för en som inte
är lika påläst. Det är inte fel att förklara VARFÖR någonting är viktigt och vad som INTE spelar någon större roll och varför det är så osv. "Jag tycker X för att Y."
Om man kräver välmotiverade svar av andra, så ska man oxå själv ställa detaljerade frågor så att den som ska svara vet hur han/hon ska motivera svaret (!) inte bara fråga "vilken kamera är bäst för 2500:- ?"...som man frågar får man svar.

dumbo skrev:
Så att man gärna vill ha åsikter från "vanliga" användare åxå tycker jag är självklart.
Nyckelordet här är: "oxå"....givetvis håller jag med om det.
 
Senast ändrad:
Hur som helst grabbar och tjejer, i prisklassen runt 2500 kronor så tror jag att skillnaden mellan olika kameror är marginell, man kan inte förvänta sig att få en högpresterande kamera för denna summa pengar, alla kameror i denna prisklass kan nog ge acceptabla bilder i formatet 10x13, men skall ni försöka ta upp dem mer så lär det synas. Skall kameran endast användas för webben så räcker den hur bra som helst.

Skall ni använda kameran mer seriöst så är det nog bättre att ni sätter in pengarna på konto och sparar ett par månader till för att köpa en begagnad digital systemkamera.

Detta är ju endast min syn på saken och var och en får ju tycka vad de vill, men jag vet att det inte går att köpa billigt och bra. Ok jag köpte en billig kamera av KG tidigare i denna tråd, men det är inget som jag kommer att använda varje dag utan endast när jag inte vill riskera att bli av med min ordinarie utrustning.

/ jerker
 
Kim:
Jo, som man frågar får man svar. Visst. Fast har man ingen koll alls (nu bara spekulerar jag) kanske man inte vet vad man ska ställa för frågor heller, man vet inte vad som är viktigt, så så kan man ju ställa motfrågor. "Vad ska du ha den till?" osv osv.
Nåväl.
Jag tror att vi förstår varandra ganska bra iaf. Onödigt att älta detta i evighet. Eller? :)

Jerker:
Varför inte köpa kompakten och SEDAN börja spara till en systemkamera? Då kan man ju ta massa fina bilder under tiden och så vet man om fotointresset är vad man trodde att det var åxå. En "kompakt"-kamera vill man nog ändå ha, eller hur? ;-)
 
Jag är från Japan (har bara bott i Sverige i 2 år), och jag är uppväxt så att om man inte har testat någon produkt så skall man inte uttala sig om den heller (så är alla japaner)!

Skillnaden mellan japaner och svenskar är att japaner inte försöker spela att dom kan allt om allt så som många svenskar gör!

Jag drar mig tillbaka från detta "forumet" då jag inte kan få den hjälp jag söker...
 
WaxDeo skrev:
Jag är från Japan (har bara bott i Sverige i 2 år), och jag är uppväxt så att om man inte har testat någon produkt så skall man inte uttala sig om den heller (så är alla japaner)!

Skillnaden mellan japaner och svenskar är att japaner inte försöker spela att dom kan allt om allt så som många svenskar gör!

Jag drar mig tillbaka från detta "forumet" då jag inte kan få den hjälp jag söker...
Jaha, då väntar vi bara på svar från en person som testat alla på marknaden förekommande kameror under 2500:-.
 
Smirre skrev:
Ok jag köpte en billig kamera av KG tidigare i denna tråd

Nä du köpte en kamera billigt ;-) en D7 är ingen billig kamera på nåt vis, den levererar bilder i samma klass som en A1 o det räcker för de allra flesta... fast det blir ju lite tufft att matcha den mot din Mk II...

Nedpackad o snart postad...
 

Bilagor

  • minid7.jpg
    minid7.jpg
    34.8 KB · Visningar: 334
Sluta larva er nu för fasiken, det börjar ju likna ett drev. Jag tycker WaxDeo hade en högst relevant önskan som han dessutom framförde trevligt ett par gånger utan att bli hörd. Jag håller för övrigt med honom till 100% om att kunskaper baserade på testläsning är lätta att skaffa sig själv och att det nog är annat man efterlyser om man väl ställer en fråga i ett forum.

Återgå till trådens ämne eller var tysta. Ytterligare irrelevanta inlägg raderas på stört.

WaxDeo, klart du inte skall sticka. Men du kanske måsta vara lite hårdhudad och välja vilka du lyssnar på. En del saker/personer i såna här forum är bara att ignorera, så är det bara.
 
jimh skrev:
Sluta larva er nu för fasiken, det börjar ju likna ett drev. Jag tycker WaxDeo hade en högst relevant önskan som han dessutom framförde trevligt ett par gånger utan att bli hörd. Jag håller för övrigt med honom till 100% om att kunskaper baserade på testläsning är lätta att skaffa sig själv och att det nog är annat man efterlyser om man väl ställer en fråga i ett forum.

Återgå till trådens ämne eller var tysta. Ytterligare irrelevanta inlägg raderas på stört.

WaxDeo, klart du inte skall sticka. Men du kanske måsta vara lite hårdhudad och välja vilka du lyssnar på. En del saker/personer i såna här forum är bara att ignorera, så är det bara.

Hej!

Tack för ett mycket bra inlägg...
Jag har idag varit och köpt mig en kamera, och jag kan bara säga att den presterar mycket bättre enligt mig i "verkligheten" än i dom tester jag har läst - även om den har fått bra kritik där.

Först vill jag bara säga att jag kollade på säkert ett tiotal modeller/märken utan att riktigt hitta en som passade mig när jag fick upp namnet A85 (Canon) i huvudet. Testade kameran en stund och "lekte" med inställingarna! Jag tog också flera bilder som vi sedan tankade över till en av butikens datorer som jag sedan kollade på både på skärmen och som utskrift på riktigt fint fotopapper!

Även om jag i bakhuvudet hade info om att bilderna borde bli grynigare än tex A75 så valde jag att köpa Canon Powershot A85 då den enligt mina specifikationer hade mycket bättre bildkvalitet mm än A75:an och dom övriga modellerna/märkena för ca 2500:- som jag testade!

Mycket nöjd ägare av Canon Powershot A85!!!
 
HDFS) (KGS skrev:
Nä du köpte en kamera billigt ;-) en D7 är ingen billig kamera på nåt vis, den levererar bilder i samma klass som en A1 o det räcker för de allra flesta... fast det blir ju lite tufft att matcha den mot din Mk II...

Nedpackad o snart postad...

Du har så rätt KG, det kan vara det norrbottniska ordavalet som ibland kan misstolkas, det var just det jag menade att jag köpte en bra kamera billigt.

/ jerker
 
Så sitter man här med 2500 i handen o funderar... jag förstår verkligen dilemmat. Det finns sååå många sexiga kameror som lovar sååå mycket i prisklassen 2-4000...

Läste just specifikationerna för Exilim EX-Z40, whoppie! Lilla Canon Ixus e ju ändå en Canon o då kanske jag får vara med i Kims gäng på ett hörn... o Nikon e ju aldrig fel...

Och Olympus har aldrig gjort mej besviken, en 400 med väderskyddat chassie måste väl vara grejen inför höst och vinter?

Men då kan man förstås löpa linan ut o köpa en Pentax WR o ta den ner under vattnet t o m, fast den är så ful...

Minoltas XT i blått skulle dottern gilla...

Men tänk om det kommer nya modeller??

Vojne, nu har jag en deadline... före 21 september ska kameran vara hemma. Undrar vad det blir.

Nåt riktigt litet. Med bra filmfunktion med ljud. Intervalltagning. Fjärrkontroll. Snabb uppstart. Snabbt avtryck. Snygg. Lätt. Robust. Mycket zoom. Bra vidvinkel. Gärna CF-kort. Nån form av IS vore suveränt. Tyst. Bra LCD. Gärna vrid o vinklingsbar. Väderskyddad. Vattentät. Allt finns. Men finns det i samma kamera?
 
Kika på Sony CyberShot DSC-L1, har ifs inte kommit till den 21:a men nära där på! Underbar kamera som finns i flera lockande färger *mumma* Perfekt liten leksak som ändå tar helt ok bilder :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.