Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Njaa...

sagan skrev:
Jag blir aldrig ledsen på faktafel..jag bara rättar till dem.

Men att någon inte anser att 20D är märkvärdig är inte faktafel, Kim. Det handlar om åsikter och de går knappast att "rätta till" - det handlar som så mycket annat om värderingar och prioriteringar. Uppenbarligen gör du och Tom olika värderingar där. Det innebär inte att någon av er har fel - eller att någon av er är mer erfaren eller kunnig som fotograf...

/Janne, som tycker att skillnaderna mellan 20D och D60 gör den verkligt intressant
 
Re: Re: Njaa...

sagan skrev:
Mindre brus/.../
Nja, 300D och 10D har i princip identisk brusnivå om skärpningen i kameran ställs på samma nivå - 300D är ju i fabriken "konsumentvänligt" inställd på mera kontrast och skärpa än vad 10D är. Men även då är skillnaden som synes nedan "negligible" (ja, det är felstavat nedan).

The EOS 300D's higher default sharpening leaves images with slightly more visible noise than the EOS 10D (although it's still negligable), dropping the EOS 300D's sharpening down to more 'normal levels' by choosing Paramter 2 (P2 - the same as the EOS 10D's Standard) would deliver almost identical results as the EOS 10D (as we can see in the luminance noise graph below).(DPReview)

20D har lika bra eller något (försumbart) sämre signal/brusförhållande än 10D. Jag kan inte få det till annat än att 300D och 20D har likartad mängd brus. Brusets karaktär kan dock skilja mellan kamerorna. Några bilder med jämförande brustest finns mig veterligt ännu ej publicerade - länka gärna om du har hittat något...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Njaa...

Loj skrev:
Men att någon inte anser att 20D är märkvärdig är inte faktafel, Kim. Det handlar om åsikter och de går knappast att "rätta till" - det handlar som så mycket annat om värderingar och prioriteringar. Uppenbarligen gör du och Tom olika värderingar där. Det innebär inte att någon av er har fel - eller att någon av er är mer erfaren eller kunnig som fotograf...
Javisst, det var inte menat att tas bokstavligt (precis som jag inte tror Proboarders inlägg var menad bokstavligen)..ursäkta.
 
sagan skrev:
Det står så här iaf:

"the EOS 20D digital SLR delivers superb low light performance and exceptionally low noise, even at high ISOs. In fact, images taken at ISO 1600 are approximately equal in noise to those taken with the EOS 10D model at ISO 400"


http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/20d.html
Visst, det är möjligt att han har rätt. Men han skriver också:

We are currently evaluating a late pre-production model 20D and can not post any kind of conclusion until we fully evaluate a production level camera. Please check back later.

Tittar man på signal/brusförhållande så är det öht inga stora skillnader mellan 10D o 20D eller mellan ISO 400 o 1600 (högre är bättre):

400: 39,2 vs 38,4
1600: 37,4 vs 36,8

Oavsett vilket kan man nog konstatera att det inte skiljer mycket i mängden brus mellan 300D, 10D och 20D - hur karaktären på bruset i 20D är återstår att se. Och slutligen att det är rätt bra gjort att bygga en kamera med 30% fler "photo sites" på samma sensoryta utan att brusnivån skiljer sig nämvärt från föregående modell(er).
 
Kommer jag att märka skillnad på bilderna på en 10x15 cm kopia utskriven hos Fotolabo med 10 pix/mm om jag har 20D jämfört med 300D, när endast 1,5 Mpix används till utskriften?
 
Japp, vi får väl vänta på riktiga tester innan man kan dra slutgiltiga slutsatser då.

Jag tolkade det dock lite som om brusnivån vid svagt ljus hade förbättrats avsevärt...får väl se om det är så eller inte.

En annan grej som sägs ha förbättrats är dynamiken = mindre risk för utfrätta partier, inte illa alls.
 
RolandM skrev:
Kommer jag att märka skillnad på bilderna på en 10x15 cm kopia utskriven hos Fotolabo med 10 pix/mm om jag har 20D jämfört med 300D, när endast 1,5 Mpix används till utskriften?
Till 10 x 15 så räcker en 2mp av bra kvalitet lååångt.

Om du skulle kunna se skillnad så skulle det möjligtvis vara för att det är mindre utfrätta partier i bilden som kommer från 20D...möjligtvis.
 
sagan skrev:
Jag tolkade det dock lite som om brusnivån vid svagt ljus hade förbättrats avsevärt...får väl se om det är så eller inte.
Kanske, själv undrar jag om det är autofokusen som nu är bättre i svagt ljus:

The EOS 20D gets an all new (not seen on any other SLR) nine point AF system which has its AF points in a diamond pattern. It's quite noticeably faster than than the EOS 10D and has better low light working range (-0.5 EV compared to 0.5 EV). (DPReview)
 
Re: Njaa...

T_M skrev:
så jävla märkvädig är ju inte 20d!

Helt rätt. För många är ett objektiv ett bättre sätt att använda pengarna på. Sen finns det ju alltid dom som redan har alla objektiv de behöver och plåtar snabba situationer.
 
niklasl skrev:
Kanske, själv undrar jag om det är autofokusen som nu är bättre i svagt ljus:

The EOS 20D gets an all new (not seen on any other SLR) nine point AF system which has its AF points in a diamond pattern. It's quite noticeably faster than than the EOS 10D and has better low light working range (-0.5 EV compared to 0.5 EV). (DPReview)
Javisst är AF snabbare i svagt ljus och även i starkt ljus.

Sen är inte bara AF snabbare, den är dessutom mer exakt, viktigt om man jobbar med korta skärpedjup.
 
edovan skrev:
Tror ni 17-85:an kommer gå att köpa löst? Jag har bara en 18-55 nu och saknar några millimeter till min 70-200 plus att USM inte vore fel. Eller får man hoppas på att någon som köpt kitet säljer kitgluggen...?

Kolla här:


http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/canon/ef/17-85.php

Citat:
Den här optiken kommer INTE att säljas i kit med nya EOS 20D som ryktena sa från början. Paketet skulle bli för dyrt så därför säljs de separat. Kitoptiken till 20D blir istället samma som till 300D, 18-55/3,5-5,6.
 
Re: Re: Re: Njaa...

niklasl skrev:
20D har lika bra eller något (försumbart) sämre signal/brusförhållande än 10D. Jag kan inte få det till annat än att 300D och 20D har likartad mängd brus. Brusets karaktär kan dock skilja mellan kamerorna. Några bilder med jämförande brustest finns mig veterligt ännu ej publicerade - länka gärna om du har hittat något...
Enligt det här testet är bruset avsevärt lägre på ISO 1600 och ISO 3200.

Vid övriga ISO-tal är det dock på samma nivå som på 10D, men inte lika synligt(!):

http://www.imaging-resource.com/PRODS/E20D/E20DA12.HTM

"the EOS 20D's noise levels are simply amazing, particularly at high ISO."

"At lower ISOs, where the absolute magnitude of its noise is more similar to that of the other cameras shown, the 20D's noise is just less evident visually, thanks to its fine-grained pattern. At ISO 1600, its noise is lower in absolute magnitude as well as fine-grained, the net result being that its images at that ISO level are dramatically cleaner-looking than those of the other models shown."
 
Ah, Canon är otroliga! Tack för länken! Jag är så glad att jag valde Canon förra året när jag återupptog fotograferandet efter flera års uppehåll...
 
Njae, inte för att Phil är Phil, utan för att Phil verkar vara pålitligheten själv.

Sen har det ju skrivits av förrutom Phil på dpreview typ både Rob Galbraith, Imaging Resouce, Steve's Digicam och Reichmann på Luminous Landscape.

Tror det stämmer. Den följande AF modet ska tydligen vara väldigt mycket bättre än på 10D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.