Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
"Det är bara resultatet som räknas" - hade ju Hasselblad i sin reklam för några år sedan. Tror ni man märker någon skillnad på bilderna från en 20D och en 10D/300D?

Största skillnaden ligger väl i lite fler pixlar?

Med 10d har du (vid 180/pixlar per tum) möjlighet att skriva ut en bild på 43x29cm.

Men nya 20d kan du skriva ut 49x33cm.

Men jag tvivlar på att man verkligen ser någon nämnvärd skillnad om man skriver ut båda i 49x33 med interpolering till samma pixelantal...skillnaden i upplösning är för liten.

sagan skrev:
Men jag tvivlar på att man verkligen ser någon nämnvärd skillnad om du skriver ut båda i 49x33 med interpolering till samma pixelantal.

Stämmer säkert. Men om du ökar till "maxgränsen" - det är då du ser den lilla skillnaden.

Startup tiden då?

Den tycker jag är av stor vikt och där regerar Nikon D70 för ögonblicket hur blir det med den nya babyn från canon?

sagan skrev:
20D, 0.2 sekunders uppstarttid (bekräftat av Phil).
Det där är ju faktiskt en mycket bra grej - har själv missat bilder för att kameran inte varit skjutklar förrän efter flera sekunder. Hoppas även att bilderna, särskilt i raw, kommer upp snabbare på displayen. Just snabbheten tycker jag har varit desjuttins stora fördel.

Kameran finns som separat hus med ett pris av 11.945:- samt i paket tillsammans med 18-55/3,5 zoomen för 12.800:- . Leveranserna startar i liten skala under september.

Känd butik i sthlm som visar sitt pris och tar bokningar.... på 20D varianterna...

Zilch skrev:
Kameran finns som separat hus med ett pris av 11.945:- samt i paket tillsammans med 18-55/3,5 zoomen för 12.800:- . Leveranserna startar i liten skala under september.

Känd butik i sthlm som visar sitt pris och tar bokningar.... på 20D varianterna...

vilken?

Zilch skrev:
Vill inte skriva reklam för mycket men det är Yfo som laggt upp det på sin första sida. www.yfo.se ifall nån är nyfiken...

göt där är jag bland de 3 första i kön iaf, de ringde mig om 1d2 väldigt tidigt men hade ej pengar att köpa en då får bli en 20d som hus nu istället och min 10d som reserv

FouFoto skrev:
Verkar som om Canon kommer att tillverka 1,6 crop sensorer över en överskådlig framtid iom de nya EF-S gluggarna?

Många trodde ju EF-S 18-55 för 300d var en engångsföretelse?

Canon har officiellt sagt att de satsar på två sensorformat. APS-storlek (1,6x) för konsumenter och full format för proffs.

Att mark II:an har 1,3 är bara en kompromiss. Det säga att det testats prototyper med full storlek men man har svårt med hastigheten - än så längre. Mark III blir väl full format. Men jag tycker att 1,3 är perfekt. 16-35:an blir en mer användbar 21-46:a

Ah tänkte så Daniel, 3,3 är ju inte direkt mycket snabbare än 10D...

Får ge min 10D till tjejen o köpa en 20D.. : )

Dave

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar