Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
I 300D är nog det mesta integrerat runt ett kort och en processor, kontra att det sitter utspritt lite här och var i 10D. I större serier gör det en del för produktionen, lättare att byta om det blir fel, etc.

Kan tänka mig att dom effektiviserat upp det bättre i 20D än i 10D.
 
Damocles skrev:
I 300D är nog det mesta integrerat runt ett kort och en processor, kontra att det sitter utspritt lite här och var i 10D. I större serier gör det en del för produktionen, lättare att byta om det blir fel, etc.

Kan tänka mig att dom effektiviserat upp det bättre i 20D än i 10D.


Låter synnerligen rimligt. Kan nog göra stora saker för kostnaderna. Trodde att 10D och 300D var relativt lika, men det var tydligen mer vad gäller prestanda än själva konstruktionen.
 
Läste någonstans igår att 20D:s buffert kan lagra ca 12 bilder i RAW. Men i JPEG är det 25.
Vet inte om någon redan skrivit om det, men, men.
Någon som kan bestyrka detta?
 
Jag tvivlar på att dom byter batterigrepp. Felskrivning är det skulle jag tippa. Finns inga som helst skäl att byta.

Till att börja med behöver du ha 7 celler, och dessutom Li-Ion.

Hur många bra Li-Ion finns det i AA format idag, men allt vad Li-Ion innebär(skyddskretsar, etc).

Ne, HUMBUG.
 
Damocles skrev:
Jag tvivlar på att dom byter batterigrepp. Felskrivning är det skulle jag tippa. Finns inga som helst skäl att byta.

Till att börja med behöver du ha 7 celler, och dessutom Li-Ion.

Hur många bra Li-Ion finns det i AA format idag, men allt vad Li-Ion innebär(skyddskretsar, etc).

Ne, HUMBUG.

Hoppas verkligen du har rätt..vill inte lägga ut pengar på ytterligare ett vertikalgrepp.
Dessutom är det opraktiskt att inte kunna använda samma grejer till båda kamerorna.
 
USB 2.0 Hi-Speed...

Låter mycket intressant. Vikten låter också trevligt.

Nu väntar jag bara på att manualen ska läggas ut...

Jag trodde att jag skulle få vara först med att komma med denna info:) Men LG sidan fungerar inte längre... Det får jag väl vara först med:)

--jalle

Niklasan skrev:
Följande saxat från DPreviev
Well.. LG is the main distributor of Canon cameras in Korea and they have put up the official specs of the 20D few hours too early.. =) (It's a genuine LG Electronics website.. no hoax people..)

http://www.lgcamera.co.kr/... ...q=130&c_cd_pd=AA0008&c_ref_pd=AA0001

It's in Korean but.. things to note....

- BP-511A, BP-514 batteries.. higher capacity i assume.. nice.. =)
- USB 2.0 Hi-Speed (nice..)
 
sagan skrev:
Javisst, men jag undrade om den här knappen som måste vara låsningsknappen för ratten..det är ju exakt där powerknappen är placerad på 10D...undra var powerknappen på 20D sitter.

På 50E är den knappen för in/urkoppling av ratten.
 
Damocles skrev:
Jag tvivlar på att dom byter batterigrepp.
Jag tror - och hoppas - att dom byter batterigrepp. BG-E3 som 10D använder är ju egentligen tillverkat för D60. Tycker det är lite plastigt och så saknar det AF-snabbvalsknappen.

Nu när 20D dessutom ser ut att vara mindre än 10D i storlek, så är det ju helt naturligt att dom byter även batterigreppet. Jag hoppas på et i samma magnesiumlagering som 10D, och gärna något mindre än BG-E3.

Men, jag förstår er som redan har BG-E3.
 
Skulle vara kul om Canon släppte en officiell firmware till 300D i klass med ryska hacket nu när de inte längre behöver oroa sig för att kameran konkurrerar ut 10D. Att man måste offra garantin för att få ut all funktionalitet från 300Dn gör ju att det blir som att köpa en begagnad kamera och drar ifrån några tusenlappar från priset som jag skulle vara villig att betala för den.

(Visst, man kan normalt sätta tillbaks orginalfirmwaren på fungerande kameror, men man behöver ju bara garantin om kameran pajar och då kanske det inte är möjligt).
 
Det gamla greppet kan ju mycket väl vara kompatibelt, men när man ser hur mycket mindre kameran blivit så undrar man ju om det gamla passar.
 
froderberg skrev:
Jag undrar om det vekligen kommer att bli samma sug efter 20D som efter 10D. 10D var ju ändå första vettiga digitalkameran till vettigt pris och fick alla att bli tokiga... 300D var ju också lite revolutionerande med sitt pris på 5000 lägre än 10D.
20D är ju mer som mellan D30 och D60, en uppgradering. Och nu har ju så många av de avancerade amatörerna redan 10D.
Kanske inte, men jag har bekanta som redan, sedan nyheten kom igår, sålt av sina 10D och börjat köa för 20D - osett. Och bland ägarna till 300D finns nog en och annan som vill ha en 20D.
 
Jag tror - och hoppas - att dom byter batterigrepp. BG-E3 som 10D använder är ju egentligen tillverkat för D60. Tycker det är lite plastigt och så saknar det AF-snabbvalsknappen.
Det gamla greppet kan ju mycket väl vara kompatibelt, men när man ser hur mycket mindre kameran blivit så undrar man ju om det gamla passar.
Det är ju iofs sant, dom får gärna släppa ett bättre som är mer avpassat, men jag tror inte en sekund på ett med AA batterier i. I någon länkad bild fick man ju se en jämförelse, så mycket mindre var den inte, bara på vissa ställen.

Kanske inte, men jag har bekanta som redan, sedan nyheten kom igår, sålt av sina 10D och börjat köa för 20D - osett. Och bland ägarna till 300D finns nog en och annan som vill ha en 20D.
Det känns ju lite i överkant, det är bara ren hagalen het. Jag själv försvarar mig med att jag dock inte har någon DSLR ännu, eller jo, en DSLR har jag, men ingen som går att byta linser på. Min E-10 börjar bli lite gammal i tanden med sina jättebrusiga 4MP.

Och sista månaden har jag VERKLIGEN velat ha en riktig digitalare, men när man vet att 20D var runt hörnet, vill man inte gärna köpa en 10D. Speciellt inte efter allt man hört om E-TTL 2 som är rätt användbart för mig.
 
Jag skulle gärna se att 20D körde samma RAW-format som 1D-kamerorna, men det lär väl inte hända. Då skulle man kunna använda DPP till 20D-bilderna och dessutom slippa de dubbla filerna.
 
Damocles skrev:
Det känns ju lite i överkant, det är bara ren hagalen het. Jag själv försvarar mig med att jag dock inte har någon DSLR ännu, eller jo, en DSLR har jag, men ingen som går att byta linser på. Min E-10 börjar bli lite gammal i tanden med sina jättebrusiga 4MP.

Och sista månaden har jag VERKLIGEN velat ha en riktig digitalare, men när man vet att 20D var runt hörnet, vill man inte gärna köpa en 10D. Speciellt inte efter allt man hört om E-TTL 2 som är rätt användbart för mig.
Kan tyckas, men orsaken till bytet är den långsamma skrivningen till minneskortet på 10D med full buffert och missade bilder som följd. Och startlatensen. Ska man uppgradera så är det väl rätt att sälja nu innan beg-priset dalat alltför mycket?

Behöver DU 20D, då? 10D är ju faktiskt en mycket bra kamera och chansen att komma billigt undan har ju ökat nu... ;-)
 
Behöver DU 20D, då? 10D är ju faktiskt en mycket bra kamera och chansen att komma billigt undan har ju ökat nu... ;-)
Med tanke på att jag först siktade på en 1D mk2 för autofokus, E-ttl2, och lite sånt så tycker jag att 20D är ett vettigt val.

Jag själv motiverar det med att jag behöver E-TTL 2 samt att med det nya EF-S objektivet finns det verkligen inga skäl att välja 10D. Speciellt inte då jag idag använder ett 28-135 IS USM som mitt primära allround objektiv.

Funtar på att behålla det då det är 45-210 på en 1.6x crop, men jag tror definitivt kit objektivet är värt dom kronorna i kitet om man inte redan har en en vidvinkel under 28mm.
 
LeadHead skrev:
Magnus: Kan du upplysa oss ovetande analogister om skillnadena?

Skillnaderna i Raw-format?

.CRW heter formater i D30/D60/10D och 300D. Filen ligger tillsammans med en tumnagelfil som kallas .THM De raw-program som Canon levererar till detta format är urusla.

.CR2 heter formatet för 1D-kamerorna. Till detta format finns en bra och gratis RAW-konverterare som heter DPP. Det vore toppen om DDP funkade till 20D också.

Jag kör C1 till RAW, men det kostar rätt många slantar. Jag kör DPP för att göra om jpg-filer till tiff - då ger DPP ett snabbare arbetsflöde än att jobba med Photoshop.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.