Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Ett vertikalgrepp ger ett oerhört mycket bättre grepp...även när man plåtar horisontelt...hela handflatan får stöd, extra viktigt då man använder tyngre objektiv.

Jag skulle inte vilja vara utan..
Jepp, när jag testade i butiken innan köp var det som en aha-upplevelse. Mest självklara köpet jag gjort. Handflata och lillfinger hittar sina platser direkt och i vertikalläge är det underbart. Och jag har bara ett batteri i - det var inte längre batteritid jag var ute efter (den är bra redan).
 
Lionheart skrev:
Instämmer, de flesta såna här jippon är helt planerade in i minsta detalj. En RIKTIG läcka kan vara väldigt katastrofalt för ett stort företag. Snarare handlar det om att det är en "planerad läcka" om man säger så.

Om man tittar tillbaka på releaser/produktsläpp bakåt i tiden både inom foto-branschen och andra branscher så blir det ofta en s.k. "fejk-läcka" för att dels få igång snacket, höja förväntningarna och öka intresset för en viss pryl. Ganska simpel försäljningsteknik och marknadsföring. Jag menar, kolla bara på dpreview och här på fotosidan. Det snackas något otroligt där om release, hemliga uppgifter och om produkten i fråga. Och det betyder att Canon har lyckats i sin marknadsföring.

hansen2 skrev:
Det är knappast oplanerat då det fanns upplagt på Canons webservrar och under ganska lång tid dessutom.

Johan

Med all respekt, men jag tror inte riktigt att ni vet vad ni pratar om här. Jag har jobbat 5 år som informationschef och känner till PR-tricken rätt bra.

All sån här produktlansering måste förberedas på nätet liksom att bruksanvisningar måste tryckas. Detta medför risker för läcker men så här sent är det knappast skadligt för Canon. Genom att produkterna presenteras några månader innan produktionsstart minskar risken för läckor. Bruksanvisningar, broschyrer och tillverkning kan starta efter releasen.

Läckorna är alldeles för sena för att Canon ska ha planerat dem. Intresset för produkterna räcker gott och väl för att föda spekulationer.

Planerade läckor är däremot något som Nikon sysslar med för att hålla kvar sina kunder. Snacket i våras om en mark II-killer till Photokina och Nikons D70-annonser ett halvår i förväg är desperata försök till att hålla kunderna lugna.
Canon behöver inte göra detta. Många modeller som 1Ds kom som en blixt från klar himmel. Canon har rykte om sig om att hålla tätt. Att hålla tätt till någon dag innan släpp är duktigt.

Inom politiken är medvetna läckor otroligt vanligt. När ni hör "Rapport erfar att XX imorgon.." så är det garanterat en läcka.

Om information om Canon 8MP-sensor läckt ut tidigt skulle detta kunna skada Canon eftersom konkurrenterna kanske hade kunnat svara snabbare.
 
Trodde det var dags att bli mer digitalt men ingen 1.3 crop den här gången, trist. Fast det kanske var att vara för optimistisk? Hade gärna tagit 6Mp och 1.3x som spec.

Måste också säga att jag är fascinerad över alla som verkar tänka sig att byta etc. Gjorde ni så på den analoga tiden också? Jag körde med min AE-1 i drygt 20 år utan att förstå varför jag skulle ha nåt annat. Iofs så har själva huset mer med bildkvaliteten att göra hos en DSLR än på en SLR men ändå?

Jag hoppas på att det inte är så många som bryr sig om att byta upp sig och att det snart börjar råda en viss mättnad på denna marknad när många redan kör DSLR. Borde ju hjälpa ner priserna.

Så länge folk ställer sig i kö innan priset är känt och bara några basdata kommit ut är det givetvis tjänstefel av kameratillverkarna att inte ta några tusenlappar extra för grejerna de första månaderna till hysterin lagt sig.

Måste vara en toppmöjlighet för Canon att kolla om vilket pris som kan vara lämpligt att släppa ut lite data och bilder genom ett "misstag" och sedan läsa vad som sägs i kommentarerna för övrigt.
 
Gunnar D skrev:
Tycker ni att det är OK mot de fotohandlare som ni beställer kameror hos att ni bokar hos 3-4 st samtidigt?

Ja och nej.

Själv står jag bara hos en handlare, men jag står som nummer 1 så tidmässigt har jag inget att vinna på att stå någon annastans. Jag är i behov av en god relation med en fotohandlare som yrkesfotograf. Det lilla extra jag får betala lönar sig i längden.

Tyvärr förstörde Canon för fotohandlarna när de släppte 1D mark II eftersom de skickade 2 ex i taget till alla återförsäljare inklusive dataföretag. Det innebar att proffsbutiker med 50-70 personer i kö fick lika många kameror som dataföretag utan kö alls.
Canon borde rimligtvis se till att kötiderna är jämna och inte tilldelningen. Flera månaders skillnad i kötid är inte rimlig.
 
När jag beställde 300d (enbart huset) hos cyberhoto var jag no 2 i kön.
Sedan visade det sig att den första sändningen till Sverige endast var kit:et med linsen.....

Avbokade cyberphoto, ringde Hegerthorns som skickade en kamera (med lins) direkt.

Vissa handlare hade/har gott om 300d...
 
HDFS) (KGS skrev:
Du kommer att bli hjälte för nån Canonfanatiker som inte bokat o råkar snubbla in i affären samma stund som du ringer o avbokar ;-)

Om handlarna trodde det skulle bli problem tror jag de skulle kräva nån form av handpenning...

På somliga bilar säljs kontrakten (köplatsen) med god förtjänst eftersom kötiden kan bli lång... Vad kostar Kim´s 7:e plats?


Du kan få min 2a plats hos yfo för 500:-
 
Grubbe skrev:
Jag hoppas på att det inte är så många som bryr sig om att byta upp sig och att det snart börjar råda en viss mättnad på denna marknad när många redan kör DSLR. Borde ju hjälpa ner priserna.
Det är snarare den konstanta utvecklingen av ny produkter och pressen på tillverkarna som får ned priserna..priset på 300D skulle knappast sjunka om inte 20D kom..o.s.v.
 
Jag undrar om det vekligen kommer att bli samma sug efter 20D som efter 10D. 10D var ju ändå första vettiga digitalkameran till vettigt pris och fick alla att bli tokiga... 300D var ju också lite revolutionerande med sitt pris på 5000 lägre än 10D.
20D är ju mer som mellan D30 och D60, en uppgradering. Och nu har ju så många av de avancerade amatörerna redan 10D.
 
FouFoto skrev:
Var det inte 300d tom 10000:- billigare än 10d när den släpptes?
Några veckor efter releasen sänktes priset på 10d med ca 5000:-?

Jo, men det var väl mer än bara några veckor efter släppet. Allt för att knäcka Nikon D100.
 
froderberg skrev:
Jag undrar om det vekligen kommer att bli samma sug efter 20D som efter 10D. 10D var ju ändå första vettiga digitalkameran till vettigt pris och fick alla att bli tokiga... 300D var ju också lite revolutionerande med sitt pris på 5000 lägre än 10D.
20D är ju mer som mellan D30 och D60, en uppgradering. Och nu har ju så många av de avancerade amatörerna redan 10D.
Det är jag tämligen säker på..det finns fortfarande massor av folk som inte gått över till D-SLR än..och sen kommer det finnas rätt många som vill byta upp sig från 300D/10D.
 
sagan skrev:
Det är snarare den konstanta utvecklingen av ny produkter och pressen på tillverkarna som får ned priserna..priset på 300D skulle knappast sjunka om inte 20D kom..o.s.v.

Iofs så utvecklingen av billigare produkter kan ju hjälpa ner priserna men inte tror jag att det är kostnaderna som styr priserna idag utan helt enkelt hur mycket folk är villiga att betala.

Därför är det väl snarare så att man utvecklar nya produkter för att lägga sig högre prismässigt än med de gamla. På kompakterna så kommer det ju ständigt 1MB mer till samma pris som den gamla hade tidigare tex.

Tycker faktiskt det vore mycket märkligt om 20D inte blev ett snäpp dyrare än 10D när den nu är bättre som det verkar. Vore väl smartare att bara sänka priset på 10D för att stångas med D70 och lägga denna på nuvarande 10D prisläge eller lite över?

Har svårt att tro att 20D skulle vara brutalt mycker billigare att tillverka än 10D.
 
froderberg skrev:
Jag undrar om det vekligen kommer att bli samma sug efter 20D som efter 10D. 10D var ju ändå första vettiga digitalkameran till vettigt pris och fick alla att bli tokiga... 300D var ju också lite revolutionerande med sitt pris på 5000 lägre än 10D.
20D är ju mer som mellan D30 och D60, en uppgradering. Och nu har ju så många av de avancerade amatörerna redan 10D.

Håller med dig Magnus, personligen kommer jag inte att rusa till butiken så fort de finns tillgängliga. Skillnaden är för liten, hade den haft 1,3x då hade nog saken varit en annan.
Blev lite lessen i ögat avseende plånboken när jag såg att den släppts, men efter noga övervägande har jag satsat på blixtar istället. Skillnaden är för liten mellan 10D o 20D i mina ögon, det gör det inte värt ett byte i nuläget.
Det roliga är dock att priserna på 1D Mk2 borde droppa lite i o med lanseringen =)
 
Grubbe skrev:
Tycker faktiskt det vore mycket märkligt om 20D inte blev ett snäpp dyrare än 10D när den nu är bättre som det verkar. Vore väl smartare att bara sänka priset på 10D för att stångas med D70 och lägga denna på nuvarande 10D prisläge eller lite över?
Varför då? 10D var lååångt mycket billigare än D60 trots mer påkostat hus.

10D lär försvinna från marknaden nu när 20D kommer.
 
ZoMbiE skrev:

Det roliga är dock att priserna på 1D Mk2 borde droppa lite i o med lanseringen =)

Undrar jag, kameran är redan konkurrenskraftigt prissatt och finns ju knappt att köpa än. Innan köerna är avbetade får vi nog varken se en 3D eller prissänkningar.
 
Tror inte heller att det blir samma typ av överpris på 20D som 10D hade när den kom. Inte med D70 som konkurent. Skulle Canon lägga sig för högt säljer dom inte lika mycket. Då väljer folk en D70 eller 300D istället.

Kit-objektivet som man förmodligen tjänar en hacka på kontra att köpa löst är nog ett bra val. Det ger lite extra värde åt 20D kontra 300D.

Och därtill med 8MP och E-TTL 2 så är det en klart vettigare motivering av priskillnaden mot 300D än vad 10D stog för.
 
Spec på 20 D

Följande saxat från DPreviev
Well.. LG is the main distributor of Canon cameras in Korea and they have put up the official specs of the 20D few hours too early.. =) (It's a genuine LG Electronics website.. no hoax people..)

http://www.lgcamera.co.kr/... ...q=130&c_cd_pd=AA0008&c_ref_pd=AA0001

It's in Korean but.. things to note....

- BP-511A, BP-514 batteries.. higher capacity i assume.. nice.. =)
- USB 2.0 Hi-Speed (nice..)
- JPEG, RAW (12-bit) (same)
- ISO 100/200/400/800/1600, 3200 (glad it stayed the same at least)
- 1/8000 ~ 30sec shutter speed in 1/2 or 1/3 step increments. (nice...)
- X-sync at 1/250sec
- 9 point AF.. (yeah. knew that)
- 5fps continuous.. (but doesn't say the buffer amount for jpg or raw)
- one more creative zone mode (ETTL auto program AE flash mode)
- 10D - 149.7 x 107.5 x 75.0 mm................20D - 144 x 105.5 x 71.5 mm
- 10D - 790g.........20D - 685g (wow.. much lighter..)
- BG-E2 battery grip allows use of AA batteries... (wow... amazing..)
(It might even look like a EOS 30 (Elan 7) battery grip.. never know..)

- Seems to be called 100D on the page but i think that was a temporary measure putting up the page before official launch.
 
sagan skrev:
Varför då? 10D var lååångt mycket billigare än D60 trots mer påkostat hus.

10D lär försvinna från marknaden nu när 20D kommer.


Jo, men tidigare fanns ju ingen överkomlig DSLR, priserna behövde komma ned för att få volymer på försäljningen. Jag antar dessutom att tekniken gick rejält framåt i den vevan ungefär och en hel del komponenter gick ner i pris.

Nu när 300D finns för de riktigt stora volymer finns ju inte behovet av att komma ner så mycket.

Och om nu 300D är i mångt och mycket samma grej som 10D om man bortser från materialval etc vilket jag förstått är fallet så lär ju inte en kamera som avviker mer från den billigaste bli mycket billigare att tillverka.

Men iofs så kan jag förstå om man lägger priset lägre, helt enkelt för att undvika att 300D tar över volymerna helt. Är väl många som tvekat att köpa 10D pga priset men om det skiljer hälften mot nu så kanske man köper en 20D istället för en 300D och förmodligen så ger det betydligt mer klirr i kassan för Canon. Fast som sagt, det hade man ju kunnat åstadkomma med 10D också. Kanske är det trots allt kostsam att tillverka av nån anledning.

Hur som helst, hittills har många introduktioner varit rejäla skräller tack vare mycket lägre priser än nå DSLR tidigare, nu finns ju faktiskt alternativ så samma hysteri har jag svårt att tänka mig. Det handlar mer om evolution än revolution.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.