Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm..jag tycker inte det känns något vidare att köpa EF-S optik för 6500:- resp. 9000:-...som sen endast fungerar på vissa EOS-modeller...det hoppar jag iaf.
 
Den verkar ju bättre än 10D på nästan allt förutom sökaren men det ska bli intressant att se om det dynamiska omfånget och bruset är bättre/lägre.
 
Zilch skrev:
Brukar inte skriva men kände jag fick slänga in några ord.

Jag är först i kön på Expert Fridhemsplan som vanligt ;) väntar med spänning på min 1D MK2 och
bad om en 20D för nån vecka eller två sen i hopp
om att nån skall komma inom rimlig tid. Är etta i båda köerna så :) ...

Jag har valt att handla allt mitt på samma ställe och då en bra butik med kunnig personal. På det sättet får man den hjälp man önskar och ofta väldigt bra priser samt nått som jag gillar alla där vet vem jag är och vad jag har för grejer sen innan. Det är skönt att ha den servicen.

---------------

Jasså, det är du som ligger före mig alltså! :) Jag ligger som nummer 2, håller med dig om det med service, kompetens och pris.
 
sagan skrev:
Hm..jag tycker inte det känns något vidare att köpa EF-S optik för 6500:- resp. 9000:-...som sen endast fungerar på vissa EOS-modeller...det hoppar jag iaf.

Jag håller med, med den ljusstyrkan och icke L-serie låter det ganska dyrt.
 
downtown skrev:
Jag håller med, med den ljusstyrkan och icke L-serie låter det ganska dyrt.

Njaa... Jag har fingranskat de högupplösta bilderna och byggnadsmässigt så ser det ut som om de använder samma materialval som t.ex. EF 17-40/4L. Dessutom har de ju i princip samma ljusstyrka som 17-40.. Det som är intressant är ju omfånget, som ger motsvarande 16-35. Det har ju dessutom ringformad USM och 2 asfäriska linser.

Jag tror den kommer att ge mycket hög kvalité, och att det kommer att vara ett mycket bra val för den lite mer avancerade användaren. Jämför gärna med Sigmas 12-24/4.5-5.6, som både är ljussvagare och saknar 2mm. Förvisso teckanar detta hela formatet, men detta ger ju mer distrsion som följd. Priset för Sigman, är ju 7495:-, så jag tror att prisläget är helrätt.
 
Verkar som om Canon kommer att tillverka 1,6 crop sensorer över en överskådlig framtid iom de nya EF-S gluggarna?

Många trodde ju EF-S 18-55 för 300d var en engångsföretelse?
 
froderberg skrev:
Jag undrar om det vekligen kommer att bli samma sug efter 20D som efter 10D. 10D var ju ändå första vettiga digitalkameran till vettigt pris och fick alla att bli tokiga... 300D var ju också lite revolutionerande med sitt pris på 5000 lägre än 10D.
20D är ju mer som mellan D30 och D60, en uppgradering. Och nu har ju så många av de avancerade amatörerna redan 10D.

Det vore ju mest logiskt att kalla 20D för 10D MkII, men marknadsavdelningen tyckte väl annat.....
 
Ja.. det kunde man tro.. Men nu ser ma att det lär vara ett svar på Nikons dx-serie.. Förmodligen för att vi inte kommer att se kameror med 1.3x eller fullstor sensor till konsumenter inom de närmaste åren.

Naturligtvis så räcker storleken 22.7x15.1mm för de allra flesta. Då flertalet aldrig gör större förstoringar än 20x30.

1.6x FOV Crop och anpassade objektiv är nog här för att stanna för en överskådlig framtid. Kanske tom så att det är den standard vi kommer att se i konsumentkameror. För om kunderna är nöjda, så finns det ju ingen anledning att göra fullformat i konsumentklassen.

Allt detta ska väl tas med en nypa salt, då ingen egentligen vet hur framtiden ser ut. Men scenariot är väl ganska troligt.
 
Enl pris i japan kommer en 20D kosta 187000 Yen
vilket motsvarar ungefär 12500 kr m dagens växelkurs... (tur att man ska till tokyo om 2 veckor) =)
 
från canon.se

"Kameran kommer att finnas på den svenska marknaden i slutet av september. Rekommenderat ca pris för kamerahuset är 16 800 kronor inklusive moms och 13 440 kronor exklusive moms. Ca priset för kamerahuset med EF-S 18-55 är 18 000 inklusive moms och 14 400 exklusive moms."
 
Zilch skrev:

Jag är först i kön på Expert Fridhemsplan som vanligt ;) väntar med spänning på min 1D MK2 och
bad om en 20D för nån vecka eller två sen i hopp
om att nån skall komma inom rimlig tid. Är etta i båda köerna så :) ...

Jag tror att jag stod brevid dig när du beställde. Den som beställde pratade i alla fall skånska (gör du det) och frågade som sin mk II, så jag tror att det var du. :)
 
froderberg skrev:
Jag tror att jag stod brevid dig när du beställde. Den som beställde pratade i alla fall skånska (gör du det) och frågade som sin mk II, så jag tror att det var du. :)

Japp jag pratar skånska enligt alla här i sthlm men mina nära o kära i skåne tycker jag svikit mitt ursprung. ;)

Håller på att bygga hemma studio o bor precis intill fridhemsplan så jag är ofta där. Blivit som sagt väldigt bra bemött och trivs bra med att handla där. Man får dessutom bra priser med tanke på allt runt om. *låter som en reklam annons, sorry*
 
Är kanske lite off topic men denna tråden verkar ha lite instick på större 1D mk2 med så jag slänger med mitt inlägg från en annan tråd hit i hopp om att ingen tar illa upp eller misstycker ?? *ber om ursäkt på förhand*

För alla er med fortfarande sug efter 1D mk2 kan jag berätta att jag har en i kartong som väntar i butik i sthlm. Dock har jag troligen varken tiden eller möjligheten att hämta ut och nyttja den.

Så alla ni här på fotosidan.se som har intresse innan tisdag den 31 augusti får gärna höra av er till mig på 070 - 605 42 00 så kan ni få möjligheten att hämta ut mitt exemplar.

Mvh
Anders aka Zilch
 
Scandinavian tar 14795:- inkl moms, men det är det enda svenska priset jag har sett ännu.

--jalle

masun skrev:
från canon.se

"Kameran kommer att finnas på den svenska marknaden i slutet av september. Rekommenderat ca pris för kamerahuset är 16 800 kronor inklusive moms och 13 440 kronor exklusive moms. Ca priset för kamerahuset med EF-S 18-55 är 18 000 inklusive moms och 14 400 exklusive moms."
 
"Det är bara resultatet som räknas" - hade ju Hasselblad i sin reklam för några år sedan. Tror ni man märker någon skillnad på bilderna från en 20D och en 10D/300D?
 
Nej...men man kan få till fler bra bilder om man plåtar action med 20D...hastigheten kan vara avgörande många gånger.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.