Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Gunnar D skrev:
Tycker ni att det är OK mot de fotohandlare som ni beställer kameror hos att ni bokar hos 3-4 st samtidigt?
I andra trådar gnyr ni över att det är dyrt att handla över disk. Tror ni att det är roligt att vara butiksägare om alla bokar men ingen hämtar ut?
Desa trådarna visar de sämsta sidorna av medlemmarna här på FS.
-Bara jag får först och billigast så kvittar det om andra blir lidande, verkar vara gällande mentalitet.

Köa på!
/ Gunnar

Det ligger onekligen en hel del i vad du säger...
 
Loj skrev:
Är de? Det märks då inte... ;-)

Håller jag inte med om.....

Vad tror du att en 300D hade kostat om Canon varit utan konkurrens ?

Själv hoppas jag att tillverkarna kan ligga "hack i häl" på varandra så länge som möjligt, det främjer både utvecklingstakt och priser.

Lite som Intel kontra AMD, om inte AMD funnits hade vi fortfarande suttit med 500 MHz-burkar!

/Anders
 
Anders_Dahl skrev:
Vad tror du att en 300D hade kostat om Canon varit utan konkurrens ?

Klart konkurrens är viktigt, men nog skulle jag tänka mig att 300D hamnat i den prisklassen ändå. Helt enkelt för att om den varit signifikant dyrare hade folk inte köpt DSLR i samma omfattning. Misstänker att volymer mångdubblats på senare tid när det kommit nåt som andra än proffs och fantaster tycker är rimligt prismässigt.

Men visst, lite högre hade det kanske legat. Kanske hade introduktionspriset legat kvar ett bra tag.
 
Grubbe skrev:
Klart konkurrens är viktigt, men nog skulle jag tänka mig att 300D hamnat i den prisklassen ändå. Helt enkelt för att om den varit signifikant dyrare hade folk inte köpt DSLR i samma omfattning. Misstänker att volymer mångdubblats på senare tid när det kommit nåt som andra än proffs och fantaster tycker är rimligt prismässigt.

Men visst, lite högre hade det kanske legat. Kanske hade introduktionspriset legat kvar ett bra tag.

Du har förmodligen rätt.....

Men konkurrensen är ju inte direkt mördande heller, finns ju i princip bara Nikon och Canon att välja på i detta segment.

Jag vänder på det och säger att den kunde varit mycket billigare om konkurrensen varit hårdare. Många här som hävdat att Canon har enorm marginal på 300D......borde ju innebära att det finns utrymme för rejäla prissänkningar när konkurrensen hårdnar.
 
Anders_Dahl skrev:
Du har förmodligen rätt.....

Men konkurrensen är ju inte direkt mördande heller, finns ju i princip bara Nikon och Canon att välja på i detta segment.

Jag vänder på det och säger att den kunde varit mycket billigare om konkurrensen varit hårdare. Många här som hävdat att Canon har enorm marginal på 300D......borde ju innebära att det finns utrymme för rejäla prissänkningar när konkurrensen hårdnar.

Jo, det är det jag menar. Om man sålt lika bra med 50% högre pris hade de knappast lagt sig här. Vore dumt helt enkelt om man bara är två på marknaden.

Men man konkurrera ju med film-SLR och med såna kameror som Nikons 5700 och 8700, Minolta A1 mm också i viss mån. Finns väl rätt många som kan tänka sig en sådan om inte priset är rätt för en systemkamera. Och på lång sikt misstänker jag att systemkameror är bättre affär för både Nikon och Canon med tanke på tillbehörsförsäljning, främst objektiv så det vore nog synd om folk gick från film-SLR till digital icke-SLR.

Vore oneklig intressant att veta fakta! :)
 
Tja... konkurrens och konkurrens...

Anders_Dahl skrev:
Håller jag inte med om.....

Vad tror du att en 300D hade kostat om Canon varit utan konkurrens ?

I min mening kan ingen annan kameratillverkare idag mäta sig med det Canon ställer upp med vad gäller DSLR-kameror. Nikon kan i bästa fall halvdant matcha delar av programmet, men saknar bredden...

Det kan ju i och för sig ändra sig och då är ju du som Nikonist att gratulera, men i skrivande stund är det märke du valt att arbeta med akterseglat.

/Janne
 
froderberg skrev:
Skillnaderna i Raw-format?

.CRW heter formater i D30/D60/10D och 300D. Filen ligger tillsammans med en tumnagelfil som kallas .THM De raw-program som Canon levererar till detta format är urusla.

.CR2 heter formatet för 1D-kamerorna. Till detta format finns en bra och gratis RAW-konverterare som heter DPP. Det vore toppen om DDP funkade till 20D också.

Jag kör C1 till RAW, men det kostar rätt många slantar. Jag kör DPP för att göra om jpg-filer till tiff - då ger DPP ett snabbare arbetsflöde än att jobba med Photoshop.

Enligt uppgifterna på dpreview, så skall det vara support för .CR2.
 
Re: Tja... konkurrens och konkurrens...

Loj skrev:
I min mening kan ingen annan kameratillverkare idag mäta sig med det Canon ställer upp med vad gäller DSLR-kameror. Nikon kan i bästa fall halvdant matcha delar av programmet, men saknar bredden...

Håller med dig när det gäller D2/1D och D100/20D.
20D verkar ju vara...hmmm...host....harkel....VÄLDIGT trevlig :)

Håller däremot inte med om att D70 skulle vara ett halvdant försök att möta 300D. Jag har gått från Nikon F100 (som faktiskt är en kamera riktad mot proffsmarknaden) till D70 utan att på något sätt behöva begränsa mig.

Loj skrev:
Det kan ju i och för sig ändra sig och då är ju du som Nikonist att gratulera, men i skrivande stund är det märke du valt att arbeta med akterseglat.

Jag vill inte bli gratulerad.......tror du missar min poäng lite, jag vill se ett i princip "dött lopp". Den dagen då EN tillverkare akterseglar alla andra ordentligt står vi alla som förlorare, oavsett favoritmärke.

/Anders
 
Re: Re: Tja... konkurrens och konkurrens...

Anders_Dahl skrev:
Håller med dig när det gäller D2/1D och D100/20D.
20D verkar ju vara...hmmm...host....harkel....VÄLDIGT trevlig :)

Håller däremot inte med om att D70 skulle vara ett halvdant försök att möta 300D. Jag har gått från Nikon F100 (som faktiskt är en kamera riktad mot proffsmarknaden) till D70 utan att på något sätt behöva begränsa mig.



Jag vill inte bli gratulerad.......tror du missar min poäng lite, jag vill se ett i princip "dött lopp". Den dagen då EN tillverkare akterseglar alla andra ordentligt står vi alla som förlorare, oavsett favoritmärke.

/Anders

konkurrens är nödvändigt, hopas nikon kmmer med något värre för då måste canon göra samma sak osv osv och helt plötsligt kostar en 1ds 5000:- :)
 
froderberg skrev:
Skillnaderna i Raw-format?

.CRW heter formater i D30/D60/10D och 300D. Filen ligger tillsammans med en tumnagelfil som kallas .THM De raw-program som Canon levererar till detta format är urusla.

.CR2 heter formatet för 1D-kamerorna. Till detta format finns en bra och gratis RAW-konverterare som heter DPP. Det vore toppen om DDP funkade till 20D också.

Jag kör C1 till RAW, men det kostar rätt många slantar. Jag kör DPP för att göra om jpg-filer till tiff - då ger DPP ett snabbare arbetsflöde än att jobba med Photoshop.

Enligt informationen på dpreview så sparar den .CR2 + .JPEG i två filer, faktiskt den första funktionen som får mig riktigt sugen... men jag väntar nog några månader iaf.
 
Som jag misstänkte:

As mentioned, the 20D has been reduced in size over the 10D and previous models in this line from Canon. Such shrinkage is not without its price though. It has been achieved by reducing the size of both the pentaprism and the instant return mirror. This makes the viewfinder a bit dimmer and a bit coarser than the previous generation. The coarseness isn't all that apparent indoors or under low contrast outdoor light conditions, but outdoors on a bright sunny day it's painfully obvious. (Canon claims that the coarseness to aid manual focusing, but that's just marketing BS; simply an attempt to turn a deficiency into a feature)./.../Is the trade-off worthwhile in this case? I believe so. Unless one looks through the viewfinder of a 1Ds, and then one realizes the huge gap that exists in viewfinder brightness and size between models and between these price ranges.(Luminous Landscape)

Frågan är ju också om man ska köpa på sig EF-S-optik som inte passar kameror med större sensor längre fram...
 
Sen är det nytt batterigrepp också. Illa för dom med 10D's.

Men det tar fortfarande vanliga Li-Ion PLUS att man kan använda 6st AA i en vagga om man vill.
Det låter som en rätt bra kompromiss ändå. Det som jag aldrig trodde på var ett som bara tog AA.
 
Brukar inte skriva men kände jag fick slänga in några ord.

Jag är först i kön på Expert Fridhemsplan som vanligt ;) väntar med spänning på min 1D MK2 och
bad om en 20D för nån vecka eller två sen i hopp
om att nån skall komma inom rimlig tid. Är etta i båda köerna så :) ...

Jag har valt att handla allt mitt på samma ställe och då en bra butik med kunnig personal. På det sättet får man den hjälp man önskar och ofta väldigt bra priser samt nått som jag gillar alla där vet vem jag är och vad jag har för grejer sen innan. Det är skönt att ha den servicen.

En liten instickare och offtopic är att Intel faktigst äger en del i AMD och detta är just för att bibehålla stimulansen av utveckling och prissättning samt givetviss förvissar sig Intel på detta sett om att inte hamna i monopol problem som kära microsoft.

En annan lite avstickare är att jag läste om nån med 12GB minnes kort och en del andra som med pratar om stora mängder data. Är det bara jag som är dum när jag kollar på t ex Archos AV420 Pocket Video Recorder (20GB) som förutom har inbyggd CF läsare även har stor TFT skärm och stöd för alla popolära film format. Inte så illa att kunna se ett missat tv program på tåget och sen bläddra lite bland dagens bilder på vägen hem? Dessa kostar ca 6000kr och rymmer ju massvis med bilder.

Bra sätt tycker jag är ju då att ha 2 lagom stora kort och sen tömma det ena i ovan lilla pocket pryl medans man plåtar på med det andra. Då har man ju liksom t ex 2 x 512mb + 20Gb till priset av 8500kr vilket är betydligt billigare än ett gäng 1-4GB CF kort i Ultra 2 klass...

Mvh
Zilch
 
Vad betyder detta?

"The high-precision center AF point is compatible with f/2.8 lenses, while the other 8 points are sensitive to f/5.6. "
 
Det betyder att den mittersta sensorpunkten kör i High Precision mode när den används med ljusstarka linser med F2.8. Annars kör den i low precision mode.

Skillnaden är att i low precsion hamnar fokus inom 100% av DOF, och inom High Precision 33% av DOF.
 
niklasl skrev:

Frågan är ju också om man ska köpa på sig EF-S-optik som inte passar kameror med större sensor längre fram...
Just det. Det kommer 'billiga' kameror med större sensorer. Eftersom många (alla?) gapar efter lite större sensorstorlek kommer det att hända. Dock kanske inte i det lägre prissegmentet, men Canon borde redan kunna fixa en 1.3x kamera för 15-20Kkr.
Just nu tror jag Canon är mer intresserade av att etablera APS-formatet, bl.a. med några nya gluggar.
Det blir dock inget jag köper på överskådlig tid.
Absolut ingenting tyder heller på att man avser att minska intresset, utveckling eller produktion av normala gluggar. Risken med att man står med ett knippe dyra, onödigt klumpiga objektiv är nog inte så stor på länge än.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.