Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

20D officiell

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fins alltid prylfantaster...Oftast kan dom inte hantera grejerna heller *S* Men det är ju inget unikt för just foto.
 
sagan skrev:
Jag är oskyldig iaf! har bara bokat på ett ställe ;-)

Det är knappast något problem för handlarna dock..lär inte bli svårt att bli av med de ex som folk bokar av.

Det är mycket möjligt men det vet vi egentligen ingenting om. Jag håller Med Gunnar, och det är inga billiga grejor vi snackar om.
 
sagan skrev:
De står på första sidan i denna tråd.
Hmm... även om den specen nog stämmer (Magnus Fröderberg brukar ha bra koll) tänkte jag som du säkert förstår givetvis på något "officiellt" från Canon (hittade tyvärr inget mer än bilderna på deras sajt)...
 
HDFS) (KGS skrev:
ingenting sker av en slump, de sitter nog o analyserar intresset nu... lusläser såna här trådar worldwide o konstaterar att folk är beredda att köpa hela säckar med grisar!

Jag skulle nog tro att det är en rejäl miss av Canon. För det första tillät de tidigare direkt surfning i katalogerna på webservern. Dvs man kunde bläddra runt på deras website ungefär som om man bläddrar runt på din egen hårddisk efter filer.

Igår efter kl 16 någon gång stängde de igen detta och tillät inte detta mer. Vilket aldrig skulle kunna ha varit möjligt från början om på en site som hade sett över sina inställningar. Nu har de dessutom sett till att tabort bilderna verkar det som. Jag har dem nerladdade om någon är intresserad.

Sedan kan det givetvis vara så att de lusläser vad som skrivs om "nyheten" men skulle ni inte diskutterat det lika frenitiskt imorgon då nyheten skulle ha släpps på riktigt?


Man blir lite sugen på en 20D ... men plånboken säger nog ifrån. 300D lär ju sjunka rejält på begagnat-marknaden då många kommer byta den mot 20D, så det kanske blir ett intressant val.
 
froderberg skrev:
Det är knappast planerat. Ju närmare ett släpp man kommer desto fler människor är inblandade och risken för läckor är stor.

Det är knappast oplanerat då det fanns upplagt på Canons webservrar och under ganska lång tid dessutom.

Johan
 
Instämmer, de flesta såna här jippon är helt planerade in i minsta detalj. En RIKTIG läcka kan vara väldigt katastrofalt för ett stort företag. Snarare handlar det om att det är en "planerad läcka" om man säger så.

Om man tittar tillbaka på releaser/produktsläpp bakåt i tiden både inom foto-branschen och andra branscher så blir det ofta en s.k. "fejk-läcka" för att dels få igång snacket, höja förväntningarna och öka intresset för en viss pryl. Ganska simpel försäljningsteknik och marknadsföring. Jag menar, kolla bara på dpreview och här på fotosidan. Det snackas något otroligt där om release, hemliga uppgifter och om produkten i fråga. Och det betyder att Canon har lyckats i sin marknadsföring.

Men jag håller med alla ni andra om att 20D är riktigt intressant. Vi får väl se om den kan smiska D70 i användarvänlighet, komfort och pris. I bildkvalitén däremot tror jag att 20D vinner.
 
Powershooter skrev:
Å jag måste ju bara berätta för Er att jag är Nr 5 (fem) på Cybers kölista på 20D-kittet...och har redan ångest. Vem ska betala min kamera då???

Mats, som undrar vem som är Nr 4, 3, och 2. Fröderberg var väl Nr 1.
ChooHoo
Jag står som nr 7 i kön för enbart kamerahuset...alltså inte i kön för kitet, som är en separat kö.
 
Lionheart skrev:
Vi får väl se om den kan smiska D70 i användarvänlighet, komfort och pris.
Vad gäller användarvänlighet och komfort så är det ju bara testa en 10D för att veta..frånsett att 20D kommer vara betydligt snabbare..någon större skillnad i användarvänlighet/komfort lär det inte vara i övrigt.
 
sagan skrev:
Vad gäller användarvänlighet och komfort så är det ju bara testa en 10D för att veta..frånsett att 20D kommer vara betydligt snabbare..någon större skillnad i användarvänlighet/komfort lär det inte vara i övrigt.

Ja, då vet vi iallafall att D70 vinner vad det gäller användarvänlighet och komfort. =)
Något skönare än D70 i handen får man leta efter.
 
sagan skrev:
D70 faller hårt vad gäller komfort, då den saknar vertikalgrepp..

Vertikalgrepp är enligt min mening en klumpig lösning och ett arv från påhängsmotorer. Fördelen är förvisso att man kan jacka i två batterier istället för ett.

Men varför har man bara inte slängt dit en avtryckare på husets kant så slipper man vridningen när man plåtar stående format + att man slipper köpa "vertikalgreppsklumpen"?

/Johan
 
Tycker ni att det är OK mot de fotohandlare som ni beställer kameror hos att ni bokar hos 3-4 st samtidigt?
JA

Jag styr i kö på 3 ställen för att förvissa mig om att jag har en vettig plats. När den väl kommer vill jag ha den snabbt. När jag väl vet priset och ung. leveransdatum kommer jag avboka mig från dom jag inte tänker köpa hos.

Så vem bryr sig. Om någon tror att det finns en 20D under dom 2 första månaderna som kommer bli liggande en längre stund borde dom kanske se över canons tidigare försäljningar. Hur mycket extra lager dom än lagt upp, så har försäljningen vida överstigit deras förhoppningar med brist på kameror som följd.

Vertikalgrepp är enligt min mening en klumpig lösning och ett arv från påhängsmotorer. Fördelen är förvisso att man kan jacka i två batterier istället för ett.

Men varför har man bara inte slängt dit en avtryckare på husets kant så slipper man vridningen när man plåtar stående format + att man slipper köpa "vertikalgreppsklumpen"?
Smaken är som bakom. Jag tycker många av dagens kameror har för litet grepp för att det ska bli bekvämt utan vertikalgrepp. Och bara för att man slänger dit en extra avtryckare så blir ju inte det ett bra vertikalgrepp för det då du inte har något att hålla i. Använder man enbart stativ är det ju ett mindre bekymmer, men med et 70-200/2.8 på frihand i porträttformat är vertikalgreppet mer eller mindre en nödvändighet.

Helst skulle jag vilja att det fanns en billigare 1D mk2, där hela huset är ett stycke, det blir trots allt ännu lite stadigare än att ha ett grepp på. Men det får bli en senare fråga.
 
hansen2 skrev:
Vertikalgrepp är enligt min mening en klumpig lösning och ett arv från påhängsmotorer. Fördelen är förvisso att man kan jacka i två batterier istället för ett.

/Johan

Har du provat längre telen nån gång??? Då vill man gärna ha ett hus som balanserar objektivet ;-)

mvh / Matti
 
hansen2 skrev:
Vertikalgrepp är enligt min mening en klumpig lösning och ett arv från påhängsmotorer. Fördelen är förvisso att man kan jacka i två batterier istället för ett.

Men varför har man bara inte slängt dit en avtryckare på husets kant så slipper man vridningen när man plåtar stående format + att man slipper köpa "vertikalgreppsklumpen"?

/Johan
Ett vertikalgrepp ger ett oerhört mycket bättre grepp...även när man plåtar horisontelt...hela handflatan får stöd, extra viktigt då man använder tyngre objektiv.

Jag skulle inte vilja vara utan..
 
matti skrev:
Har du provat längre telen nån gång??? Då vill man gärna ha ett hus som balanserar objektivet ;-)

mvh / Matti

Har ett 70-300 som det funkar fint med men det är iofs inte så tungt. Skulle jag däremot hänga på kompisens 50-500 blev det bekymmer. Men ett vertikalgrepp blev nog en balansvikt i det klenaste laget ;)

Peter kanske har en poäng i att det inte blir så mycket att hålla i med bara en extra avtryckare på sidan?

/Johan
 
Damocles skrev:
När jag väl vet priset och ung. leveransdatum kommer jag avboka mig från dom jag inte tänker köpa hos.

Du kommer att bli hjälte för nån Canonfanatiker som inte bokat o råkar snubbla in i affären samma stund som du ringer o avbokar ;-)

Om handlarna trodde det skulle bli problem tror jag de skulle kräva nån form av handpenning...

På somliga bilar säljs kontrakten (köplatsen) med god förtjänst eftersom kötiden kan bli lång... Vad kostar Kim´s 7:e plats?
 
Du ser, allt e till salu till rätt pris. Men jag e inte intresserad. Du vet varför ;-)
Det hinner nog komma både A3 o A4 innan det kommer ett hus som är värt pengarna, så som jag ser det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.