Jag tror att jag börjar föstå nu
I någon sorts grundbeskrivnign kan man prata om skärpedjup i form av hur lång framför och bakom skärpeplanet som upplevs som tillfredsställande skarpt. Detta mått fanns ofta på objektiv när jag var liten, som en integrerad del av avståndsskalan.
Men för att kunna defniera vad som är tillfredsställande skaprt behöver vi också blanda in en definition av skärpa. Och det är då skärpecirklar mm kommer in i bilden.
En parametaer för att "räkna ut" skärpa är sensorns storlek. Och därmed, som en konsekvens blir sensonrs storlek avgörande för måttet på skärpedjupet.
Dock kan inte storleken på senseorn allena användas i beräkningen, eftersom det är skärpan i slutprodukten som måste värderas. Därav måste alla parametrar som påverkar skärpan tas med i beräknignen. Linsens optiska upplösning. Sensorns pixeltäthet. Utskriftens DPI. Utskriftens storlek. Samt även utskriftens beskärning.
Om jag då tar upp Arnes tes igen:
Om (med ovanstående i beaktiande) jag med samma glugg, samma bländare, två olika hus (ett FX och ett DX med samma pixeltäthet), samma motiv, samma avstånd till motivet. Tar två bilder, en med vardera hus. Utsrkiften från FX-sensornr beskrär jag så att den motsvarar utsnittet i DX-sensor-bilden. Skriver ut båda bilderna med samma DPI i samma stolek (exempelvis A4). Då kommer båda bilderna att vara identiska och ha samma skärpedjup.
I just mitt exempel blev det inte relevant att räkna med sensorns storlek, eftersom jag inte använder mer av FX-sensorn än vad DX-sensorn erbjuder.
Eller har jag ändå fattat fel?
Petter ...