petter.oj.norman
Avslutat medlemskap
Med en hålkamera med hål av rätt storlek kan man anse att skärpedjupet är oändligt.
Petter ...
Petter ...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är ingen skillnad mellan praktiskt och teoretiskt skärpedjup. Det finns inget skärpedjup alls förrän du börjar titta på bilden, och då ingår all förstoring som bilden får, inklusive den som ges av ditt betraktningsavstånd, i det "praktiska" skärpedjupet. Så exakt samma bild, uppspikad på väggen, ger olika skärpedjup beroende på hur nära väggen du står.
Därför måste man räkna med även förstoringen av bilden, när den skrivs ut. Det är därför en cropkamera med alla övriga parametrar lika ger mindre skärpedjup. Men den ger också en bild som innehåller en mindre del av motivet. Utsnittet blir snävare. Klipp ut den delen från fullformataren, förstora den så den blir lika stor som bilden från cropkameran och skärpedjupet blir identiskt. Vilket ju är precis vad man kan förvänta sig, för då är alla förutsättningar lika. Objektiv, bländare, motivavstånd och sensorstorlek (vi bryr oss ju bara om den delen av fullformatssensorn som är lika stor som sensorn i cropkameran).
Att kameror med större sensorer kan ge kortare skärpedjup vid praktisk användning beror på att man byter till ett objektiv med längre brännvidd, eller traskar närmare motivet, för att få med lika mycket av det. Och därigenom skaffar man sig förutsättningar som ger kortare skärpedjup.
...
Jag har lagt märke till ett samband. I 135-formatet har en 24:a 84 graders diagonal bildvinkel. R1:ans sensor har drygt 14 mm kortsida och 14 mm motsvarar 24:an. D90:n har sensor med drygt 15 mm kortsida, 16 mm motsvarar (så vitt jag vet) 24:an. 135-formatets kortsida är 24 mm. Är det bara en tillfällighet?//K
Lustigt. När jag fotar med FX får jag alltid kortare skärpedjup än med DX (och det är oftast därför folk byter från DX till FX)
Jag väntar med spänning på fortsättningen
Det är väl precis vad "apersson" uttrycker?
Det är i alla fall precis vad jag uttrycker tidigare i tråden.
Petter ...
Det är därför en cropkamera med alla övriga parametrar lika ger mindre skärpedjup.
Resten håller jag med om.
Nu förstår jag inte
Vad håller du med om och vad hålelr du inte med om?
Petter ...
...
För övrigt vidhåller jag att om man ställer sig på samma ställe, använder samma objektiv och bländare, fokuserar på samma avstånd och fotograferar samma sak, men använder två olika kamerahus, ett fullformat och ett med mindre sensor (FX/DX), och sedan skriver ut bilderna från de två kamerorna på ett sådant sätt att mittdelen på bilden från fullformat är lika stor som hela bilden från den croppade kameran, då är mittdelarna exakt lika när det gäller skärpedjup. Man kan lägga på eller ta bort utskriften från FX-kameran ovanpå bilden från DX-kameran, och ingen kan se någon skillnad på bilderna. Den enda skillnaden som finns, och den är å andra sidan mycket påtaglig, är att bilden från fullformataren är större. Det måste den vara, eftersom sensorn är större, och förstoringsgraden ska vara densamma, för att bilderna ska passa ovanpå varandra.
Det här visar alltså att skärpedjupet ur den här synvinkeln blir identiskt.
....
Detta är vad jag också menar!
Optiken har sitt skärpedjup oavsett sensorstorlek. Men med större sensor (och samma glugg) gå rman ofta närmare motivet för att få det utsnitt man eftersträvar. och på kortare avstånd är skärpedjupet mindre. Därav kortare skärpedjup på större sensor.
Petter ...
(O)skärpa definieras geonom att man bestämer sig för hur stor en skarp punkt är. Lämpligen i % av bildens utsträckning, annars får ju bildens återgivningsstorlek påverkan.
Skärpedjup kan därför inte bestämmas med objektivet enbart. Samma optik på DX och FX har olika skärpdjup.
Bilden ska projiseras på ett filmplan och det är där du bestämmer om en punkt är skarp eller inte, något annant vore meningslöst, utan projicerad bild finns inte något som kan vara skarpt eller oskarpt.Vi har alltså olika definition av ordet "skärpedjup". DIn defintion är säkert den vedertagna. Men låt mig ändå resonera lite.
När jag använder ordet så menar jag hur långt ifrån varandra (i djupled) som olika delar av mitt motiv kan befinna sig i verkligheten och ändå uppfatttas tillfredsställande skarpa på den slutliga bilden. Detta är vad jag menar vara det skärpedjup som styrs av brännvidd och bländare. Det har ingenting med sensorstorlek eller färdig bildbeskärning att göra. Det är ett längdmått.
När du (och flera andra?) använder ordet så är det en procentsats av bildens beskärning.
Eftersom optiken inte har en susning om hur stor sensorn är, eller hur hårt vi kommer att beskära den färdiga bilden blir procentsatsen alltid relativ den färdiga beskärningen - inte relativt sensorns storlek (jag tror det var detta apersson var ute efter).
Om jag i efterbehandling ur en bild skär ut en liten liten del (låt säga ögat på en person) så kan jag säga att den beskurna bilden har 100% skärpedjup? - Ett fullständigt ointtressant mått!
Petter ...
Att jämföra brännvidden med motsvarande i småbildsformat har mer eller mindre blivit standard. På de flesta kompaktkameror anges på zoomskalan inte den reella brännvidden utan den brännvidd i småbildsformat som ger motsvarande bildvinkel.
.
...
När du beskär, ändrar du hur stor en oskärpepunkt är eller inte? Dvs har du ändrat definitionen av skärpan?
Fenomenet fanns ju också på den "totalanaloga tiden" då -beroende på filmstorleken- brännvidderna fick olika bildvinklar.
....
... Det jag har svårt att fatta är hur optikens skärpedjup (om föremål på olika avstånd från sensorplanet är att betrakta som skarpa eller inte) skulle kunna påverkas av sensorns storlek alternativt av bildens beskärning. Skillnad i sensorstolek har ju ingen annan effekt än beskärning av bilden. ...
Detta är inget som "vissa" gör. Det gör allihop, alla de som har förstått, i alla fall. Så gör även de kalkylatorer för skärpedjup som finns. Fast de implementerar detta med något som kallas för oskärpecirkel (circle of confusion, CoC). Den cirkeln är den största cirkel som vi betraktar som en skarp punkt, inte en fläck.Det vissa försöker sig på är att blanda in bildens förstoringsgrad efter exponeringen och blandar då ihop det med sensorns storlek.
Men det är inte alls fel. Samma bild utskriven till största möjliga storlek på en A3-skrivare har kortare skärpedjup än om bilden skrivs ut till max på en A4-skrivare, vilket i sin tur ger kortare skärpedjup än om A3-skrivaren skriver ut bilden i storlek 10*15 cm. Det är inte skrivaren i sig själv som ger skärpedjupet, det är den färdiga utskriftens storlek. Man kan lätt se detta med skärpedjupskalkylatorerna, för om man avser att skriva ut bilden i större format måste man minska på oskärpecirkeln, och då räknar den ut ett kortare skärpedjup.Att påstå att DX-kameror har kortare skärpedjup än FX-kameror är lika fel som att säga att en A3-skrivare har kortare skärpedjup än en A4-skrivare. Det förenklar ju inte precis när man skall förklara för en "nybörjare" att det är objektivets inställning som påverkar skärpedjupet, vilket är det enda rimliga.