Annons

1ds? Ids jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Jag har Canons första EOS (650) som jag haft i evinnerliga tider (sen -87). Dess AF är helt OK tycker jag. Den fokuserar med USM-optik på 'nolltid', i princip. I jämförelse med min Sony S75 är den 100ggr snabbare, minst.
Långsammare än min 650 kan väl ändå inte en 15 år nyare kamera vara...? Den är inte så klippsäker vid sportfoto etc. men jag kan leva med det.

den är klart långsammare än en EOS300 då kanske du vet ungefär hur snabb den är.

men alltså.. det jag pratar om är INTE hur snabbt den låser på one-shot af.... alla verkar tro det.

Den är VÄLDIGT dålig på ai-servo läget på saker som rör sig.. testa t.ex. med ett 300/4 och vad som helst.. en fotbollsmatch t.ex. är ett lotto där kanske 1 av 10 bilder blir skarpa. Jag har testat i ca 30000 bilder (oftast action) så jag har nog märkt av det :)
 
Nog är det bra lustigt...

att tron på automatiken som det allena saliggörande för att få till bra bilder lever så startkt.
Jag har bönat och bett att n å g o n här på sidan skall visa upp en bild som hade varit omöjlig utan autofocus. Hur många svar jag fått? Ett! ( 1 ). Det var en bild som en sjuårig flicka tagit och fadern som svarade mig var osäker på om hon klarat att fokusera en systemkamera manuellt.
Nä, det är inte autofocusen - eller autoexponeringen som automatiskt gör bra bilder.
Tyvärr är det mycket svårare än så.....mycket mycket svårare.
Us
 
gors skrev:
...Är det bara jag som tycker att det oftast är lättare, snabbare och blir bättre resultat med manuell fokusering? AF använder jag nog bara vid en tredjedel av mina bilder. Och då har ändå mina hus snusfin autofokus....

Nej, det finns fler som tycker som du.
Modevisningar kör jag nästan enbart med autofokus (på grund av att kameran är tung och jag blir trött i fingrarna av att vrida på objektivet, inte för att få skarpare bilder) porträtt och andra bilder nästan enbart manuellt.
 
Edward, köp du den där D60 som dina kompisar skulle ta hem från långtbortistan.
Men låna upp pengar så det räcker till tull och moms på den oxå.
Jag kan inte låta bli att skratta åt en person som först ondgör sig över att han inte kan smuggla in en kamera billigt nog och sedan funderar på att låna närmare 100kkr för att köpa en kamera som han inte behöver.

Har du inte funderat på att köpa t ex en beg D30 och några gluggar först och sedan byta hus när du har lite koll på läget?
 
Senast ändrad:
Re: Nog är det bra lustigt...

Sonnaren skrev:
att tron på automatiken som det allena saliggörande för att få till bra bilder lever så startkt.
Jag har bönat och bett att n å g o n här på sidan skall visa upp en bild som hade varit omöjlig utan autofocus. Hur många svar jag fått? Ett! ( 1 ). Det var en bild som en sjuårig flicka tagit och fadern som svarade mig var osäker på om hon klarat att fokusera en systemkamera manuellt.
Nä, det är inte autofocusen - eller autoexponeringen som automatiskt gör bra bilder.
Tyvärr är det mycket svårare än så.....mycket mycket svårare.
Us

jag håller inte med alls..
försök ta en snygg sportbild där du vill ha en tight bild, personer/objekt som rör sig åt olika håll - snabbt, bra skärpa och snyggt komponerad.

Visst du kanske fixar bra skärpa manuellt (om du har tur och tränat mycket:)), men att samtidigt komponera bilden snyggt om du har på dig mindre än en sekund det är inte enkelt.. inte enkelt alls.

Exponeringen är lättare eftersom jag istort sett alltid kör manuellt, men komponera och fokusera samtidigt vid snabba rörelser det är inte enkelt.
 
Re: Nog är det bra lustigt...

Sonnaren skrev:

Jag har bönat och bett att n å g o n här på sidan skall visa upp en bild som hade varit omöjlig utan autofocus. Hur många svar jag fått? Ett! ( 1 ). Det var en bild som en sjuårig flicka tagit och fadern som svarade mig var osäker på om hon klarat att fokusera en systemkamera manuellt.
Nä, det är inte autofocusen - eller autoexponeringen som automatiskt gör bra bilder.
Du kan ta en titt i vilken tidning som helst och kika på sportsidorna. Visst gick det att plåta sport utan AF förut, men mängden oskarpa skott var stor och turen spelade större roll. dagens pressfotografer använder inte autofokus för att de är dumma eller okunniga.
 
Re: Re: Nog är det bra lustigt...

Linmajon skrev:
Du kan ta en titt i vilken tidning som helst och kika på sportsidorna. Visst gick det att plåta sport utan AF förut, men mängden oskarpa skott var stor och turen spelade större roll. dagens pressfotografer använder inte autofokus för att de är dumma eller okunniga.

mm.. dessutom är det rätt skönt att ha mer än 105mm brännvid att leka med nuförtiden.. förut fick man ju åla sig så nära som möjligt :)
 
Re: Nog är det bra lustigt...

Sonnaren skrev:
att tron på automatiken som det allena saliggörande för att få till bra bilder lever så startkt.
Jag har bönat och bett att n å g o n här på sidan skall visa upp en bild som hade varit omöjlig utan autofocus. Hur många svar jag fått? Ett! ( 1 ). Det var en bild som en sjuårig flicka tagit och fadern som svarade mig var osäker på om hon klarat att fokusera en systemkamera manuellt.
Nä, det är inte autofocusen - eller autoexponeringen som automatiskt gör bra bilder.
Tyvärr är det mycket svårare än så.....mycket mycket svårare.
Us

Fast att tekniken skulle vara "allena saliggörande" är det väl ingen som påstått? Jag förstår AF-fixeringen, betalar man för ett AF-hus vill man ha snabb och fungerande AF. Annars hade man köpt ett manuellt hus till att börja med.

Lika dumt som att påstå att tekniken är det viktigaste är det väl att påstå att den är oviktig? Visst, för 100 år sedan tog man fantastiska bilder med extremt primitiv utrustning, men idag kan mångdubbelt fler människor med mer eller mindre automatiska kameror ta bilder som gör i alla fall dom själva glada. Dessutom gör automatiseringen att man kan koncentrera sig på komposition och innehåll istället för att räkna på slutartider och studera hyperfocaldistanstabeller, vilket gör det lättare att lära sig.
 
Re: Re: Nog är det bra lustigt...

herminator skrev:
jag håller inte med alls..
försök ta en snygg sportbild där du vill ha en tight bild, personer/objekt som rör sig åt olika håll - snabbt, bra skärpa och snyggt komponerad.

Visst du kanske fixar bra skärpa manuellt (om du har tur och tränat mycket:)), men att samtidigt komponera bilden snyggt om du har på dig mindre än en sekund det är inte enkelt.. inte enkelt alls.

Exponeringen är lättare eftersom jag istort sett alltid kör manuellt, men komponera och fokusera samtidigt vid snabba rörelser det är inte enkelt.
Så du menar på fullt allvar att ingen bra sportbild har tagits innan autofokusen kom??
Jag tror jag måste le litet....ursäkta.
Us
 
Re: Re: Re: Nog är det bra lustigt...

Sonnaren skrev:
Så du menar på fullt allvar att ingen bra sportbild har tagits innan autofokusen kom??
Jag tror jag måste le litet....ursäkta.
Us

du måste nog polera glasögonen och läsa en gång till vad jag skrev, jag sa att det var svårare (självklart) utan (bra) af.

om vi återgår lite till tråden så sa jag bara att jag tyckte att D60/D30'ns AF (ai-servo först och främst) SUGER för actionfoto/sport.

Annars är D60'n trevlig.
 
Re: Re: Nog är det bra lustigt...

wennerstrom skrev:
Fast att tekniken skulle vara "allena saliggörande" är det väl ingen som påstått? Jag förstår AF-fixeringen, betalar man för ett AF-hus vill man ha snabb och fungerande AF. Annars hade man köpt ett manuellt hus till att börja med.

Lika dumt som att påstå att tekniken är det viktigaste är det väl att påstå att den är oviktig? Visst, för 100 år sedan tog man fantastiska bilder med extremt primitiv utrustning, men idag kan mångdubbelt fler människor med mer eller mindre automatiska kameror ta bilder som gör i alla fall dom själva glada. Dessutom gör automatiseringen att man kan koncentrera sig på komposition och innehåll istället för att räkna på slutartider och studera hyperfocaldistanstabeller, vilket gör det lättare att lära sig.
Ja det låter ju logiskt - att om man betalar för ett autofokushus så vill man ha en snabb och fungerade autofokus. Själv betalade jag 22 lock för mitt och det fungerar bra. Det går alldeles utmärkt utan autofokus också.
Det var väldigt intressant att höra att den automatiken du har även sköter om skärpedjupsberäkningen åt dig och tydligen då väljer det lämpligaste. Jag skulle uppskatta om du ville skriva en mera utförlig artikel om detta. Det är bara att invänta att kameran blir så automatiserad att den kan sköta även kompositionen, helst gå ut och ta bilder på egen hand och det bästa av allt - titta på dem själv också.
Us
 
Re: Re: Re: Re: Nog är det bra lustigt...

herminator skrev:
du måste nog polera glasögonen och läsa en gång till vad jag skrev, jag sa att det var svårare (självklart) utan (bra) af.

om vi återgår lite till tråden så sa jag bara att jag tyckte att D60/D30'ns AF (ai-servo först och främst) SUGER för actionfoto/sport.

Annars är D60'n trevlig.
Mina glasögon är så rena att jag utan vidare kan fokusera u t a n autofokus. Och det är inte allom givet. Kolla mina bilder får du se. Med ett eller två undantag är alla manuellt fokuserade..........
Us
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nog är det bra lustigt...

Sonnaren skrev:
Mina glasögon är så rena att jag utan vidare kan fokusera u t a n autofokus. Och det är inte allom givet. Kolla mina bilder får du se. Med ett eller två undantag är alla manuellt fokuserade..........
Us

........ och det var ju många actionbilder där.. bilder som man "behöver" aiservo på :)

För statiska objekt där man vill ha långt skärpedjup går det självklart lika bra (ibland bättre) att fokusera manuellt, men testa på ett par hundra millimeter med någon decimeters skärpedjup på saker som rör sig mot dig i oregelbunden fart, det var ju sådana situationer jag pratade om ..

Men du har fina bilder.
 
Men alltså, det här med AF.
Spännande att se vilken match det har blivit om autofokusens berättigande eller inte
Det finns tillfällen när AF underlättar, men samtidigt finns det en hel del tillfällen när AF är helt onödigt.

Action och sport kan jag säkert tänka mig att det idag är mycket behändigt att ha en snabb AF, och använda gluggar med en snabb IF. Jag vet inte för säkert iom att jag inte plåtar sport eller den typen av bilder, men det verkar rimligt.

Annan typ av fotografi med mera stillsamma mtotiv såsom porträtt, stilleben, landskap.. Eller allmänna miljöbilder för den delen.. där känner jag att för min egen del är det mera ett hinder att använda autofokusen. Genom att fokusera manuellt kan jag själv avgöra exakt var jag vill ha skärpan.. men det är min teknik. Tar det längre tid att fokusera? Kanske! Men vem bryr sig? Vem räknar sekunder? Inte jag i dessa fall.

Diskussionen har ju däremot sprungit från ursprungsämnet som handlade om huruvida det var värt att låna pengar till att köpa en något påkostad digitalkamera..
 
Om man kollar dom bilder som Edward har laddat upp på fotosidan så är det ingen av dom som kräver snabb autofocus, om ens autofocus överhuvudtaget.

Det är väl fullt av folk som inte har behov av en supernabb autofocus.
 
Johan Okker skrev:
Diskussionen har ju däremot sprungit från ursprungsämnet som handlade om huruvida det var värt att låna pengar till att köpa en något påkostad digitalkamera..

sant!
tog bara upp det jag ansåg dåligt med D60, å andra sidan fotar jag nästan helt uteslutande sport/action/lowlight.
 
hasse lundberg skrev:
Om man kollar dom bilder som Edward har laddat upp på fotosidan så är det ingen av dom som kräver snabb autofocus, om ens autofocus överhuvudtaget.

Det är väl fullt av folk som inte har behov av en supernabb autofocus.
Nej, det är riktigt, jag har också noterat att de bilder Edward har här kanske inte kräver någon snabb autofokus, de hade gått bra att ta med ateljékamera. Men kanske har han något annat på gång - eller så har det inte lyckats med nuvarande utrustning att ta de bilder han ville ha. Men det är ju det jag varnar för (ja litet grann). Visst k a n det någon gång vara lösningen med autofokus och autoexponering. Men det kan aldrig någonsin ersätta känslan för vad som komma skall och förutse var det kommer att inträffa. Tita på Cartier-Bressons bilder. Han behärskade förutseendet maximalt. Autofokus hade inte hjälpt honom ett smack.
Us
 
D60:s AF ar inte sa dalig som det ibland kan lata. Var sjalv radd for detta nar jag skulle kopa den eftersom jag hort sa mycket.

Den kan ha svart ibland nar det ar morkt men i dagsljus funkar den bra. Om du dessutom fotar med en extern blixt och kan anvanda den infraroda sensorn i denna for AF funkar det t.o.m bra nar det ar riktigt morkt.

D60:s AF ar forbattrad sen D30:s.

Sa lange du inte fotar motorsport under kvallar etc sa behover du inte oroa dig for detta.

Jag tycker en ny eller begagnad (om det gar att hitta) D60 eller D100 later som ett battre alternativ for dig just nu.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nog är det bra lustigt...

herminator skrev:
........ och det var ju många actionbilder där.. bilder som man "behöver" aiservo på :)

För statiska objekt där man vill ha långt skärpedjup går det självklart lika bra (ibland bättre) att fokusera manuellt, men testa på ett par hundra millimeter med någon decimeters skärpedjup på saker som rör sig mot dig i oregelbunden fart, det var ju sådana situationer jag pratade om ..

Men du har fina bilder.
Nej det är inte så många actionbilder jag har här om man menar bilder där motivet springer fort. Men det finns några stycken som är frusna ögonblick som bara fanns bråkdelen av en sekund. Och det var det ögonblicket som gällde.
Men å andra sidan så finns det ju medlemmar som ägnar sig åt mycket snack och ingen verkstad överhuvud taget och inte har laddat upp en enda bild. Och i jämförelse har jag ju då kolossalt mycket mera actionbilder (OBS mera, inte flera)
Us
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.