Annons

1ds? Ids jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Visa ord.....

Dock måste det ju vara ett misslyckade att dö rik (på pengar), inte erfarenhet osv.

Mest prylar då man dör vinner heter det ju ;-)


Roine
 
EdwardH skrev:
Är det bara jag som aldrig separerar mig från kameran? (förutom när jag ska duscha eller sova).

Det går i perioder. Fast det är jävligt jobbigt att aldrig separera från en stor rackarns systemkamera. I synnerhet en som man känner att man måste vara väldigt rädd om. När jag har med kamera jämt och ständigt så är det min Ricoh GR1 som får plats i fickan.

Jag har ett förslag som möjligen kan hjälpa dig att fatta rätt beslut:

Låna en vanlig systemkamera av någon kompis. Eller hyr en rent av. Försök helst att hitta en i samma storlek som 1Ds. Ta med dig kameran överallt i 3-4 veckor för att se om det är samma sak som att alltid ta med dig din nuvarande kamera.

Det är trots allt ett stort beslut. Att skaffa sig ordentligt underlag så att det blir rätt kan inte vara fel.
 
roinek skrev:
Hej

Visa ord.....

Dock måste det ju vara ett misslyckade att dö rik (på pengar), inte erfarenhet osv.

Mest prylar då man dör vinner heter det ju ;-)


Roine

Jo, fast man får ju inte mer erfarenhet av en 1Ds än en D30.

Förresten, så det är inte "den som har mest skulder..." då?
 
Hej Göran

Så sant, så sant, att dö med en mega skuld är ju en hit! (om pengarna gått till en hobby, så man inte mått illa av det!!)

Roine
 
Men objektiv då?

Jag undrar lite, om du nu köper ett riktigt riktigt bra kamerahus (som det du nu pratar om). Vad har du då för objektiv? Matchar de kamerahuset? Det är ju snudd på elakt att på en 80kkr-kamera sätta gluggar för bara några få kkr.

Om du inte har ljusstarka kvalitetsgluggar som håller en mycket hög bildkvalitet så är det nog bortkastat att köpa ett så bra kamerahus.

Ang det där med att låna till ett sådant köp.
Jag antar att du tar ett in-blancolån som det så fint heter. In-blancolånen har en hög ränta, och ränteläget är ju idag (med rådande världsläge) inte det bästa. Det är också värt att ta i beaktande, dvs att du kanske lockas med en ränta på säg 8%. Den räntesatsen kan du nästa räkna med har höjts med c a en procentenhet inom ett halvt till ett år. Därefter ytterligare en procent inom ytterligare ett år osv.
 
Var realist! Lite perspektiv:
- Hur smart är det att köpa en bil för 250Kkr som sjunker 100000:- (minst) på några få år?. Ingen endaste i din omgivning skulle ifrågasätta det.
- Vad är 80000:-? Några futtiga månadslöner. I Kina betalar man gladeligen flera årslöner för en sunkig TV.
- Lever man med och för kameran kan den gott få kosta lite fläsk.
- Varför dö med flera hundra lakan på banken? Inget att eftersträva.
- Visst kommer det billigare kameror, men kvalitet kommer alltid att kosta. Ett nytt hus i samma klass som en 1Ds kommer att kosta ganska många tiotusingar även i framtiden.
Ska man låna pengarna? Nja, kanske en liten del. Jag gillar själv inte att köpa prylar jag egentligen inte har råd med.
 
Vänta tills alla kameratillverkare börjar använda foveon-censorn (finns idag bara i Sigma SD9 systemdigital som bara kostar kring 20 000) om du är beredd att lägga ut så mycket pengar på ett kamerahus. Foveoncensorn är bara på 3 megapixels men läser alla tre färgerna i varje pixels och motsvarar därför bildcensorer på 9 megapixels. Den använder också raw-format (okomprimerat) och det är inte alla bildprogram som stöder detta format idag varför detta också är ett skäl att vänta lite. Bilderna från Sigmakameran som finns på nätet tycker jag personligen är överlägsna alla andra digitalkameror på marknaden vad gäller skärpa och detaljrikedom. Däremot har dom lite låg kontrast men det kanske beror på att de är oredigerade. När en foveoncensor på 6-10 miljoner pixels och med samma storlek som småbild (24x36mm) tas fram har digitaltekniken passerat mellanformatskamerornas kvalitét tror jag.
 
Graal skrev:
Foveoncensorn är bara på 3 megapixels men läser alla tre färgerna i varje pixels och motsvarar därför bildcensorer på 9 megapixels.
sensorn är på 3.4 mp och enligt testerna motsvarar det ungefär vad en D100 eller D60 på 6mp ger...det är iaf vad Sigma pressat ur den.
 
Foveons sensor har
problem och dålig känslighet. Högt brus vid ISO>100. Det finns anledning att tro att det inte går att lösa helt. Vi fullt dagsljus ger den ibland väldigt imponerande bilder.
 
Vänta!!

Se först vilka nya modeller som kommer ut snart. Det verkar vara en hel del på gång.

1Ds väger 1,5 kg! Dubbelt så mycket som t.ex en Eos 3. Personligen skulle jag inte trivas med den vikten.

Även om 11M pixlar räcker långt så kan sensorerna utvecklas på andra sätt också. T.ex genom ett större exponeringsomfång. Dvs att den bättre kan återge detaljer i både mörka och ljusa områden av bilden. Detta är något jag kan uppleva som bristande med min D60 ibland. Särskilt när man är van vid negativ film.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 
Jag undrar om inte frågan är felformulerad?
Frågan du kanske borde ställa dig själv är: "Blir jag en bättre fotograf tack vare denna digitalkamera?"
Om svaret är ja skulle det vara intressant att höra hur det går till.
Om svaret är nej så är det trots allt helt okej att du köper vilka "leksaker" du vill.
Eller?
Us
 
Jo, det är klart att det är svårt att säga exakt, Fredrik, men om man ska låna pengar till nåt så vill man ju betala av så man åtminstone håller takten med värdeminskningen. Speciellt med såna summor det rör sig om i det här fallet.
 
Ska man hålla takten med värdeminskningen på en digitalkamera får man väl ligga i ganska bra med avtbetalningarna. Även en riktigt bra digitalkamera är väl att anse som ren penningförstöring om man köper den ny.

Eller?

F
 
Spontant: nej!

Du har i och för sig fått råd i drivor i denna tråd, så jag vet inte om det behövs ännu ett - det får du avgöra. Detta är mina tankar:

Vänta!

Om du vill ta ett lån för att köa en kamera utrustning är upp till dig. Självklart behöver du inte "låna 100 000 kr" extra till optik, som någon sa tidigare i tråden. Att man köper ett glassigt hus måste inte innebära att man på studs skaffar lika glassiga gluggar. De kan komma senare. En del menar att man skall satsa på gluggarna först och huset sedan. Det kan ligga en del i det tankesättet, men till syvende og sidst avgör ju du hur du vill lägga dina pengar. Bra optik till Canon finns att få till bra priser. T.ex. Canon EF 50/1,4 USM.

Däremot skulle jag vänta med att lägga ut så mycket pengar på en så tvärny kamera. Låt den testas lite först. Låt Canon upptäcka och justera ev. barnsjukdomar, låt firmwaren uppdateras, etc...

Det ryktas om en Canon EOS D80. Vänta in den och se var den ligger i pris och funktion. Sedan kan du avgöra vilken modell som ligger dig närmast.

1Ds är en yrkeskamera och som sådan extra tätad och byggd robustare än t.ex. D60, som riktar sig till avancerade fotoamatörer. Det är natuligtvis bra, men det kostar. Bara du kan avgöra om du har användning för prisskillnaden.

Du frågade för ett tag sedan rätt ingående om val av optik till en D60 och hade tankar om brännviddsförlängningen. Den slipper du med 1Ds. Men det ärligaste rådet jag kan ge dig, Edward, är "Landa i dina tankar! Tänk igenom vad och hur och på vilket sätt du vill fotografera! Välj sedan kamera!" Hoppas inte du tar illa upp, men när man läser dina funderingar får man ett yvigt intryck. I går dittan och idag dattan...

Det är slutligen du som skapar bilden - inte din kamera!

mvh Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.