Annons

1969....

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
åke några amerikaner till månen. Några år senare kom Nikon med sin F2:a. En kamera som inköptes ny 1973, fick några objektiv från en Nikon F plus nått nytt. Med den kameran har det fotograferats flitigt på många platser. Både iskallt och döhett. Kameran ger fortfarande excellent färgåtergivning, är skarp ända ut i hörnen, har inga fokuseringsproblem. Finns inga programvaror som krånglar. Det enda den behöver är batteri till exponeringsmätaren vart 3:e år och ev. batterier till motordelen. Och film förstås, vilket är ett aber.

Nu har jag då bestämt mig för att bli modern, följa med min tid som dottern säger.

Vad som oroar lite, är ju att kvaliteten verkar blivit avsevärt sämre hos nya digitala utrustningar än hos äldre analoga.

Här kan man läsa om fokuseringsproblem, sneda bilder m.m. Det skulle vara intressant att höra andras reflextioner kring temat "nu och då".

För länge sen, en tid när jag jobbade lite på tidning, så fanns det gamla fotografer som vägrade använda analoga småbildskameror. Det skulle vara plåtar, annars var man ingen fotograf. Nu är det så att jag hitills vägrat använda digitala kameror, eftersom en gammal analog kräver att fotografen kan sina ISO-tal, sin exponeringstabell m.m. Men också beronde på att jag efter många år kan kameran utan och innan. Det skrämmer lite med alla alterntiv till för- och efterbearbetning av bilderna. Fast jag inser att även jag får ett lyft genom att prova något annat. Dessutom har jag ju valfriheten att låta digitalkameran stå på auto eller köra den fullt manuell. (Om jag fattat det rätt) Avgörande för att äntligen gå över, är att det nu kommit en kamera som fallit mig på läppen. Nikons D300, vilken beställts. Frågan som kvarstår är vilka objektiv som ska väljas. Där är okunnigheten fortfarande stor. Det finns 14-24 och 24-70 som verkar bra, men ingen vet ännu. Dessutom är prislappen rätt hög. Vad finns för bra objektiv under den klassen? Någon med förslag? Det ska bli spännande, men som skrivits, hur är det egentligen med kvaliteten?

Vidar

Visst var väl kvaliten på äldre kamerorna i de flesta fall var väldigt bra. Men o andra sidan finns det färre riktigt dåliga kameror som man kunde hitta förr som tex Praktica. Nikon F2 var ju en sådan kamera som man kunde använda som ishockeypuck och sedan ta upp den o fotografera vidare med. Den hållbarheten finns inte i dag. Men hur många gånger per år tappar man en kamera i backen? (Jag har gjort det två gånger i mitt liv men då var det kvalitetskameror som Canon F1N och en Contax som klarade det fint).

Det finns en oro för den digitala fotograferingen från många gamla "analogrävar" och det är en tröskel man måste över men oftast blir de positiva till det.

Om man inte vill köra så mycket efterbehandling så brukar det i de flesta fall gå att köra som vanligt. Normal finjusterar man ljus, kontrast och sedan skärpa. Men lämnar man in orginalfilerna till ett modernt labb så finns det automatik i printrarna som gör att bilden på papper oftast ser väldigt bra ut.

Den optiska kvaliten på objektiven är generellt mycket bättre nu än den var förr. Speciellt zoomarna. Tycker du inte bara ska kolla på Nikons objektiv utan även Sigma, Tamron och Tokina. Förr var piraterna oftast sämre men i dag är det inte så. Kolla lite i forumen efter objektivtips.

vifra skrev:
Vad som oroar lite, är ju att kvaliteten verkar blivit avsevärt sämre hos nya digitala utrustningar än hos äldre analoga.

Inte om du jämför jämbördiga alternativ. Köper du Nikons bästa nu och jämför med Nikons bästa då, så är det nog rätt lika. Det som ändrats är den "tekniska" livslängden (dvs hur länge något är modernt) på hus som är avsevärt kortare nu. Det 3-4 år för ett hus att kännas gammalt. Optiken, däremot har avsevärt längre teknisk livslängd.

Dessutom finns det väldigt kapabla men oerhört billiga alternativ till Nikons och Canons bästa, vilket knappt fanns på sextiotalet. Möjligen Praktika undantaget.

vifra skrev:
Här kan man läsa om fokuseringsproblem, sneda bilder m.m. Det skulle vara intressant att höra andras reflextioner kring temat "nu och då".

Du måste inte använda alla finnesser! Ställ in kameran manuellt och fokusera manuellt, så kan du använda dina lösa avstånds- och exponeringsmätare! Skicka bilderna direkt till Crimson så är saken biff!

Men du kommer att dras in i träsket, precis som de flesta av oss andra. Det är skoj att pilla med bilderna! En del säger att det är nödvändigt, men det vill jag inte hålla med om.

Per.

Kvalitétsproblemen kom inte med digitalåldern utan när elektroniken började sitt intåg i fotovärlden. En fotohandlare som vittnade om det var Gösta Persson på anrika Nybro Fotomagasin som menade att reklamationerna ökade drastiskt med de batteri- och elektronikberoende kamerorna. Jag känner även en gammal bilreparatör som varit med om både den gamla och den nya tiden. Han är av samma uppfattning. Idag dominerar elektronik-felen i fordonsbranschen.

En annan tanke som slog mig. När man tittar på objektivbeskrivning (i det här fallet nikons) så finns det objektiv med benämning DX. Har jag tolkat det rätt så att DX objektiv inte tecknar fullt ut? Innebär det i så fall att om/när jag uppgraderar till t.ex. D3 med 24*36mm sensor (?) så går inte dom gluggarna att använda?

Som ni förstår så är jag total novis inom det digitala fotograferandet. Min enda erfarenhet är från en Minolta Dimage 7, som inte imponerade särskilt. Vilket väl tyvärr fått mig att avvakta tills nu.

Tyvärr har en annan tråd här visat att mina gamla objektiv är oanvändbara p.g.a. nåt AI. Så det måste till nya.

Vidar

vifra skrev:
En annan tanke som slog mig. När man tittar på objektivbeskrivning (i det här fallet nikons) så finns det objektiv med benämning DX. Har jag tolkat det rätt så att DX objektiv inte tecknar fullt ut? Innebär det i så fall att om/när jag uppgraderar till t.ex. D3 med 24*36mm sensor (?) så går inte dom gluggarna att använda?

Du har fattat alldeles rätt.

Per.

Graal skrev:
Kvalitétsproblemen kom inte med digitalåldern utan när elektroniken började sitt intåg i fotovärlden. En fotohandlare som vittnade om det var Gösta Persson på anrika Nybro Fotomagasin som menade att reklamationerna ökade drastiskt med de batteri- och elektronikberoende kamerorna. Jag känner även en gammal bilreparatör som varit med om både den gamla och den nya tiden. Han är av samma uppfattning. Idag dominerar elektronik-felen i fordonsbranschen.

Edit: Skrivet av en gammal analogräv.

matnyttige skrev:
......Men o andra sidan finns det färre riktigt dåliga kameror som man kunde hitta förr som tex Praktica.....

Gamla mekaniska Practica-kameror är byggda som stridsvagnar (fotovärldens Kalaschnikov) och de riktigt gamla var före sin tid i många avseenden. T.ex. den här!

Känns skönt att man inte är ensam som gammal analogräv.
Vi kanske kan bilda en föreing GAR (Gamla Analoga Rävar)

Back och frontfokusproblemen idag beror till stor del på att:

(1) Folk sitter och studerar sina bilder i 100%. Min kamera ger 6Mpixel och det skulle i mitt fall motsvara en kopia på 81x54 cm.

(2) Det är mycket lättare för folk att kommunicera iom internet (FS) vilket gör att problemen syns på ett helt annat sätt.

(3) Handhavandefel. Digitalboomen har fött ett hiskeligt antal nya fotografer som ovetandes inte har gjort rätt.

Problemet beror även på att folk använder gamla objektiv som vid hiskelig förstoring visat sig inte vara så kalibrerade som man trodde. Sånt märktes knappt förr.
Själv har jag problem med sneda bilder, mitt fel, sensorn är rak.

Edit: (Inte gammal analogräv)

perstromgren skrev:
Du har fattat alldeles rätt.

Per.

... men inte jag, helt och hållet! DX-optik går faktiskt att använda på en D3, om man ställer om den till liten sensor. Men grundtanken är fortfarande rätt: DX-optik tecknar inte ut en sensor med formatet 24x36mm.

Graal skrev:
Gamla mekaniska Practica-kameror är byggda som stridsvagnar (fotovärldens Kalaschnikov) och de riktigt gamla var före sin tid i många avseenden. T.ex. den här!
Det är möjligt de var men de hade rykten om sig att inte hålla särskilt väl. När tidningen Råd o rön skulle testa systemkameror i början av 80-talet så gick deras två ex sönder så de inte kunde publicera något testresultat.

matnyttige skrev:
Det är möjligt de var men de hade rykten om sig att inte hålla särskilt väl. När tidningen Råd o rön skulle testa systemkameror i början av 80-talet så gick deras två ex sönder så de inte kunde publicera något testresultat.

Det var på 80-talet det. Då slutade väl Praktica-kamerorna att tillverkas? Vi talade om gamla Praktica-kameror, typ den Bengan presnterade på sin blog och några år efter det.

(4) Bak- o front-fokusproblem beror även (kanske till största del) på att sensorn saknar "en tjock filmbas". Det syns alltså tydligare om ett objektiv inte har fokus exakt på sensorn jämfört med filbasens större tolerans.

En tjock filmbas???

Nya begrepp jag som just börjat begripa!

Nåja begär inte för mycket av en 50 plusare.

Själv tämker jag titta ner i whiskyn snart. Inlägg publicerade efter 19.00 idag fredag bör tas med en nypa salt och en stor portion av ironi och humor.

Hur tjock är själva emulsionen i förhållande till sensorns tjocklek?

Filmbasen trodde jag endast var bärare av emulsionen och inte innehöll någon bildinformation.

Men jag har inte tänkt så djupt på det här, så det kan vara intressant att få fakta.

till temat.. nu och då..

plus för gammalt analogt är mekanisk kvalitet och kvalitetskänsla
Film är fint.. mycket Soul, snyggt korn, härliga färger och nyanser

Modernt digitalt för vanliga konsumenter är plastigt, tråkigt, saknar Soul och har mindre trevligt brus.
Kvalitén är det absolut inget fel på.. men det är skillnad på kvalitet och kvalitetskänsla.. ihoppressade plastbitar ger inte samma känsla som en metallbit
Det är mindre inspirerande och mindra inbjudande

Den stora fördelen är möjligheten att efterbehandla i kombination med smidigheten..

hade det inte varit för smidighetsproblemet och filmkostnaderna så hade jag fotat uteslutande analogt

HåGe skrev:
Hur tjock är själva emulsionen i förhållande till sensorns tjocklek?
I storleksordningen någon eller några hundradelar (svartvitt respektive färg) jämfört med tusendelar för sensorer (ljuset absorberas inte i ytan utan tränger in en bit).

Jämfört med de oskärpehetscirklar och bländartal som vanligtvis används med småbild, ljusspridning inne i emulsionen, brister i filmplanhållningen, sensorernas AA-filter m m är emulsionstjocklekarnas direkta inverkan på skärpan marginell.

vifra skrev:

Som ni förstår så är jag total novis inom det digitala fotograferandet. Min enda erfarenhet är från en Minolta Dimage 7, som inte imponerade särskilt. Vilket väl tyvärr fått mig att avvakta tills nu.

Tyvärr har en annan tråd här visat att mina gamla objektiv är oanvändbara p.g.a. nåt AI. Så det måste till nya.

Vidar
Det går faktiskt att använda DX till D3 då den bara använder en del av sensorn som motsvarar en APSc sensor när ett sådant är monterat. Däremot går dom inte att använda på äldre analoga kameror om man inte vill fota med f/22 och världens vinjettering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar