Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

19 eller 24

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolf E

Aktiv medlem
Skall beställa ett nytt hem pc paket av min arbetsgivare.Väljer mellan en 19 tum widescreen och en 24 tum också widescreen. Vilken tycker ni att jag skall välja. Jag skall använda den i huvudsak till bildbehandling. Kan tillägga att 24 tummaren nog är en bättre skärm förutom storleken då, men egentligen är jag mest intresserad av om det är "bättre"med en 24 tum

mvh

Rolf Ericsson

Varför skulle det vara sämre? Och glöm inte upplösningen.. lite surt med för få pixlar trots storleken.

det var lite snålt med pixlar på 19 tummaren, har en 17" med 1440x900, det tycker jag är lite lite :/

Någon gräns måste väl finnas när skärmen är så stor att man på normalt arbetsavstånd, c:a 50cm, måste flacka omkring med blicken så att det blir mera en nackdel

Det fina med en stor widescreen, är ju att man kan alla sina bildbehandlingsmenyer öppna *samtidigt* som man kan ha bilden öppen i hyfsad storlek. För "kontorsarbete" kanske det kan bli en del "flackande" med blicken?

När jag skulle beställa hempcpaket var de ingående skärmalternativen definitivt inga höjdare vad gäller bildbehandling och möjligheter till kalibrering. Jag lyckades få leverantören att mot tillägg byta den ingående skärmen mot en bättre. Kanske värt att tänka på?
//Anders

Rolf E skrev:
24 tummmaren 1920x1200 16,7 milj färger

19 tummaren 1440x900 16,2 milj färger!!

Jag skulle säga så här :)

1. Större är alltid bättre
2. Mycket större är alltid mycket bättre
3. 16,2 miljoner färger innebär att den bara har sexbitars färg, dvs 6 bitar per grundfärg, istället för 8. Många billiga skärmar och snabba skärmar avsedda för spel har så, men det ger bedrövliga färger.

24 tum med 1920x1200 är härligt, du kan visa en bild i ganska rejäl storlek och ändå ha plats för paletter och jox bredvid bildytan (i t.ex. Photoshop).

Tack. Nu har jag beställt en 24 tum.
Datorn är förövrigt en HP med AMD 4600 processor
2 gig RAM, 660 gig HD mm mm. Kommer i september

Rolf E

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar