Annons

Storlek på skärm..24 eller 27 tum?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan ju inte innebära annat än att Toms hardware inte testat speciellt många bildbehandlingsskärmar från t ex NEC eller Eizo.

Kan vara så, jag vet inte..men de skärmar från NEC och Eizo du tänker på hamnar väl snarare i prisklassen 10000+ än i prisklassen sub 7000 kr antar jag!?

Jag skulle gärna vilja satsa på en bra AdobeRGB-skärm eftersom det ger möjlighet till en större färgrymd. Men samtidigt verkar det vara lite krångligt med en del saker som kan gå fel. Bandningproblematik om man inte använder ett grafikkort som hanterar 10-bit/kanal har jag exempelvis hört talas om.

Å vad gör man om man redigerar en bild i färgprofilen AdobeRGB som slutligen ska hamna på webben om man efter konvertering till sRGB upptäcker att färgerna inte riktigt blev som tänkt? Backar och gör om eller växlar man mellan dem olika färgprofilerna efter varje redigeringsmoment för att se så att det ser okej ut även med sRGB-bilden?? :)

Å vad gör man om man redigerar en bild i färgprofilen AdobeRGB som slutligen ska hamna på webben om man efter konvertering till sRGB upptäcker att färgerna inte riktigt blev som tänkt? Backar och gör om eller växlar man mellan dem olika färgprofilerna efter varje redigeringsmoment för att se så att det ser okej ut även med sRGB-bilden?? :)
Det avhandlade vi ju i den andra tråden med Stefan Ohlsson. Det har inte med skärmen att göra. Hantera klippta färger gör du inte genom att ändra skärmens färgomfång.

Du kan redigera en bild i sRGB även om din bildskärm kan visa Adobe RGB. Det styrs av ditt redigeringsprogram. I både Photoshop och Capture One kan du ställa in sRGB som arbetsfärgrymd. I Lightroom är det lite svårare eftersom de förenklat färghanteringen och du bestämmer färgrymd när du exporterar bilden. Men, det blir precis samma effekt vare sig din skärm kan visa sRGB eller Adobe RGB. Skillnaden är att du kan se fler färger med en wide-gamut skärm om du väljer en större arbetsfärgrymd än sRGB.

OK, jag är med på noterna tror jag! :)

På prisjakt.se har jag efter filtrering endast lyckats få fram två stycken 27-tums-skärmar som uppfyller mina uppsatta krav/önskemål vad gäller specifikationer; nämligen..

- Dell UltraSharp U2713H (5925 kr)
- Asus PA279Q (6925:)

Har för mig att jag satte filtreringen till 10 000 kr som maxpris även om min egentliga budget snarare är 7000 kr. Andra saker filtreringen innehöll var minst 99 % Adobe RGB och 100 % sRGB, höj- och sänkbar, matt coating, dvi+hdmi alternativt dvi+vga alternativt dvi+hdmi+vga, 2560x1440 pixlar, någon slags IPS-panel alternativt PLS-panel, att produkten skulle finnas i lager, minst 8 bitar/kanal (eller om jag kanske t.o.m. satte 10) samt att skärmen skulle ha pivotfunktion.

Så ska jag ha en skärm med ovanstående kriterier finns det i alla fall inte en mängd skärmar som man är tvungen att ställa mot varandra och läsa på om - en klar fördel! :) Dellen är säkert superfin och jag har inte avskrivit den helt från min lista..men jag är allt lite fundersam kring Dells kvalitetskontroller efter "allt" som jag har läst på olika forum och så. Nu är det säkert inte så illa som det låter eftersom det mest brukar vara de med negativa upplevelser som skriver av sig, men man kan inte heller helt negligera det som faktiskt skrivits känner jag.

På prisjakt filtrerade jag även med "24-tum" och "1920x1200" och fick då fram följande tre skärmar:

- Dell UltraSharp U2413 (3990 kr)
- Asus PA249Q (4590 kr)
- NEC MultiSync PA242W (8915 kr)

Här har vi ju det där "spöket" med Dells kvalitetskontroll igen som gör att Dellen kanske inte är den jag mest känner för. Och NEC:en är egentligen utanför den tänkta budgeten på max 7000 kr. Även bland 24-tummarna är det en Asus-skärm som ligger närmast till hands. Dell eller Asus..Asus eller Dell..24" eller 27"? Ja, det är frågorna det... :)

Du kan alltid testa en Dell, och om du upplever att den inte håller rätt kvalitet kan du skicka tillbaks den. De som hörs mest på nätet är de som är mest kinkiga, och sååå himla usel är inte deras kvalitetskontroll tycker jag.

Tänk på att räkna med en i1 Display Pro för ett par lusentappar också (enda som fungerar med Dell).

Tänk på att räkna med en i1 Display Pro för ett par lusentappar också (enda som fungerar med Dell).

Precis vad jag hade tänkt ta upp själv nu när jag gick in här i tråden igen!

Jag var medveten om att jag skulle vara tvungen att skaffa X-riten ifall jag valde någon av Dells skärmar, men till Asusarna hade jag tänkt använda min Spyder 4 Pro. Så det var en annan nackdel med Dell, tyckte jag. Men jag har precis insett att jag inte heller kan använda min Spyder 4 Pro på någon av Asus-skärmarna eftersom de använder sig av GB-LED backlight!

Så oavsett vilken skärm jag väljer av ovan nämnda så måste en X-rite 1Display Pro för 2000 kr införskaffas helt enkelt. Med den inräknad och om budgeten ska hållas så går 27-tummarna bort..liksom NEC:en förstås. Kvar blir i så fall bara alternativen Asus PA249Q och Dell U2413. Det tredje alternativet är annars att helt enkelt nöja sig med en vanlig sRGB-skärm som jag kan profilera med min Spyder..

Ärligt talat tror jag att jag skulle leva lika lyckligt med t.ex. en Asus PB278QR sRGB-skärm som med en Adobe RGB-skärm. Det kommer bli ett ganska rejält kvalitetslyft ändå mot den skärm jag använder i dag..om än att det inte blir perfekt förstås. Ångrar jag mig för att jag inte är nöjd med kvaliteten får jag väl sälja sRGB-skärmen framöver och skaffa en Adobe RGB-skärm i stället. Svårare än så är det ju faktiskt inte. Bara hoppas att man inte hinner bli inkallad som mode- eller produktfotograf under tiden man "sitter" på den usla sRGB-skärmen.. he he ;-)

Personligen tror jag det blir bättre med Dell och "hårdvarukalibrering", men så har jag ju också en himla många Dellskärmar :)

Personligen tror jag det blir bättre med Dell och "hårdvarukalibrering", men så har jag ju också en himla många Dellskärmar :)

Ja, jag har förstått att du/ni tycker det.. ;-) he he

Rent objektivt tycker väl jag det också i och för sig, men samtidigt inser jag att det ju måste finnas nyanser i det hela. Man skulle kunna jämföra en hobbyfotograf med en motionssimmare. Är man motionssimmare så kanske man ibland tar tiden på sig själv eller pressar sig för att se hur många längder man hinner simma på en halvtimme. Men inte rakar man av allt hår man har på kroppen för att vinna några tiondelar eller kanske en sekund!? Som hobbyfotograf vill jag naturligtvis få till riktigt bra bilder och fina utskrifter, men kanske är jag inte behov av det där lilla extra man får ut med hjälp av Adobe RGB!?

Jag har full förståelse för att om man säljer bilder, inriktar sig mot mode- eller produktfotografering, skriver ut på en bra skrivare hemma eller överhuvudtaget skriver ut mycket bilder så bör man skaffa en Adobe RGB-skärm. Men en vanlig hobbyfotograf som kanske mest fotograferar landskap eller andra naturbilder och som till 99% lägger ut sina bilder på webben så känns det inte helt nödvändigt med Adobe RGB anser jag. Däremot bör ALLA som håller på med fotografering och lägger ut bilder på webben i alla fall profilera sina skärmar!

Mina egna landskapsbilder är oftast inte "korrekt" vitbalanserade eftersom jag gärna vill ha lite färgstick i dem för att få variation. Att sätta kamerahuset på "auto" eller "skugga" när man fotograferar i just skugga neutraliserar ju bara det ljus som faktiskt finns där men som man inte råkar se med blotta ögat. Med mitt sätt att fotografera/tänka så känner jag att det inte spelar någon större roll om färgtonen slår en aning "fel" åt något håll..för det är ju ändå redan "fel" i många av mina bilder om du förstår vad jag menar.. :)

Fast å andra sidan har jag väl egentligen aldrig jämfört en bild utskriven i Adobe RGB:s färgrymd med en i sRGB:s färgrymd, så det är möjligt att jag helt skulle ändra min uppfattning om det visade sig att jag skulle se en väldigt tydlig skillnad i färgrikedom/färgnyanser mellan dem två!

Jag skriver nästan aldrig ut eller säljer bilder, men jag blir galen på skärmar som visar knasiga färger - därför har jag valt de prylar jag har (jag blir ännu mer galen i och med att jag har tre skärmar som jag gärna vill ska se likartade ut). :)

Du blir säkert nöjd oavsett skärm så länge du profilerar den, men risken är att det ändå ligger och gnager nånstans att det skulle kunna bli bättre. Vips så måste du sälja din nyss så fina skärm med förlust och köpa det som kanske egentligen varit bättre från början ...

Lite hårddraget, men så resonerar jag :)

Jag skriver nästan aldrig ut eller säljer bilder, men jag blir galen på skärmar som visar knasiga färger - därför har jag valt de prylar jag har (jag blir ännu mer galen i och med att jag har tre skärmar som jag gärna vill ska se likartade ut). :)

Usch ja..det hade jag också stört mig på - bättre då att ha en skärm som man profilerar och sedan tror är helt perfekt.. ;-)

Du blir säkert nöjd oavsett skärm så länge du profilerar den, men risken är att det ändå ligger och gnager nånstans att det skulle kunna bli bättre. Vips så måste du sälja din nyss så fina skärm med förlust och köpa det som kanske egentligen varit bättre från början ...

Lite hårddraget, men så resonerar jag :)

Det kan säkert komma att gnaga lite - speciellt nu när vi har haft en sådan här ingående diskussion i ämnet.. :) Men som sagt..man kan ju alltid skaffa en Adobe RGB-skärm senare ifall man upptäcker att man verkligen är i behov av en sådan. Gamla bilder tror jag inte att jag kommer att redigera om bara för att jag byter skärm framöver - så viktiga känns de inte. Inte överlag i alla fall.

Visst kanske det kan hända att man vill skriva ut, får möjlighet att sälja eller att man vill ha med någon enstaka gammal bild på någon utställning..men då får man väl redigera om just dessa bilder från grunden helt enkelt. Utvecklingen går ju hela tiden framåt..konverteringsprogram blir bättre osv..så även den som en gång har redigerat sina bilder på sin jättefina Adobe RGB-skärm får/vill/behöver kanske också redigera om sina bilder från grunden i framtiden! ;-)

Bättre att kavla upp skjortärmarna och ta nya, fräscha och bättre bilder som speglar nutidens samhälle, natur, mode eller vad det nu kan vara än att leva på gamla meriter.. :)

På Dells skärmar kan du ha två separata kalibreringar lagrade i skärmen, t.ex. en för srgb och en för största möjliga omfång. Det fungerar på både mina U2410 och U2413, så det är inte något nytt.

Detta har jag frågat förut men fått olika svar. Går det att kalibrera, dvs. att den interna elektroniken på dell skärmen justeras när man använder apples operativsystem om man har en Dell U2413 och x-rite 1?

Ja, jag har förstått att du/ni tycker det.. ;-) he he

Rent objektivt tycker väl jag det också i och för sig, men samtidigt inser jag att det ju måste finnas nyanser i det hela. Man skulle kunna jämföra en hobbyfotograf med en motionssimmare. Är man motionssimmare så kanske man ibland tar tiden på sig själv eller pressar sig för att se hur många längder man hinner simma på en halvtimme. Men inte rakar man av allt hår man har på kroppen för att vinna några tiondelar eller kanske en sekund!? Som hobbyfotograf vill jag naturligtvis få till riktigt bra bilder och fina utskrifter, men kanske är jag inte behov av det där lilla extra man får ut med hjälp av Adobe RGB!?

Jag har full förståelse för att om man säljer bilder, inriktar sig mot mode- eller produktfotografering, skriver ut på en bra skrivare hemma eller överhuvudtaget skriver ut mycket bilder så bör man skaffa en Adobe RGB-skärm. Men en vanlig hobbyfotograf som kanske mest fotograferar landskap eller andra naturbilder och som till 99% lägger ut sina bilder på webben så känns det inte helt nödvändigt med Adobe RGB anser jag. Däremot bör ALLA som håller på med fotografering och lägger ut bilder på webben i alla fall profilera sina skärmar!

Mina egna landskapsbilder är oftast inte "korrekt" vitbalanserade eftersom jag gärna vill ha lite färgstick i dem för att få variation. Att sätta kamerahuset på "auto" eller "skugga" när man fotograferar i just skugga neutraliserar ju bara det ljus som faktiskt finns där men som man inte råkar se med blotta ögat. Med mitt sätt att fotografera/tänka så känner jag att det inte spelar någon större roll om färgtonen slår en aning "fel" åt något håll..för det är ju ändå redan "fel" i många av mina bilder om du förstår vad jag menar.. :)

Fast å andra sidan har jag väl egentligen aldrig jämfört en bild utskriven i Adobe RGB:s färgrymd med en i sRGB:s färgrymd, så det är möjligt att jag helt skulle ändra min uppfattning om det visade sig att jag skulle se en väldigt tydlig skillnad i färgrikedom/färgnyanser mellan dem två!

Man blir ofta förvånad över hur många yrkesverksamma fotografer det finns som använder mac cinema display eller eller Imac. Alltså en skärm som inte kan visa adobe rgb eller hårdvarukalibreras.

Man blir ofta förvånad över hur många yrkesverksamma fotografer det finns som använder mac cinema display eller eller Imac. Alltså en skärm som inte kan visa adobe rgb eller hårdvarukalibreras.

*Nickar igenkännande*.. :)

Upptäckte nyss att jag hade fått ett mejl från Inet under dagen som talade om att min nya dator nu är skickad från deras lager. Så nu brinner det i knutarna att bestämma sig för vilken skärm det ska bli.. :))

Jag var medveten om att jag skulle vara tvungen att skaffa X-riten ifall jag valde någon av Dells skärmar, men till Asusarna hade jag tänkt använda min Spyder 4 Pro. Så det var en annan nackdel med Dell, tyckte jag. Men jag har precis insett att jag inte heller kan använda min Spyder 4 Pro på någon av Asus-skärmarna eftersom de använder sig av GB-LED backlight!

Det där ska du nog kolla med Datacolor först. Verkar konstigt om de inte justerat kalibreringsprogrammet för denna bakgrundsbelysning vid det här laget. Det är nog bara en vitpunktskorrigering. Denna typ av skärmar har funnits rätt länge nu.

Detta har jag frågat förut men fått olika svar. Går det att kalibrera, dvs. att den interna elektroniken på dell skärmen justeras när man använder apples operativsystem om man har en Dell U2413 och x-rite 1?
Om de inte har uppdaterat U2413 programmet från X-rite nyligen, så fungerar det bara med Windows OS. Det finns en download på supportsidorna för UP2414Q där det står OS X. Prova om det fungerar för U2413 på OS X. Windowsprogrammet är ju samma för båda monitorerna.

Då är äntligen en skärm beställd!

Valet föll till slut på en Asus PB278QR för 4290 kr. Det är förvisso bara en sRGB-skärm, men eftersom jag inte vet vilken skillnad en Adobe RGB-skärm skulle göra så tror jag att jag kommer att bli mycket nöjd med denna. Det man inte vet har man som bekant inte heller direkt ont av.. ;-). Och som sagt..det kommer ju trots allt bli ett lyft gentemot den skärmen jag har redigerat på hittills!

Nu ska jag ta och packa upp min nya dator från lådan som Posten kom och lämnade för en dryg timme sedan.. :))

Får jag klippa in en fråga i den här tråden? Jag har lite funderingar på att ev köpa en ny skärm, även om det än så länge bara är lite funderingar.

De skärmar jag funderar lite på är någon av Dell-skärmarna som det snackas om i den här tråden, och då troligtvis 24-tummaren. Men... så står det i ett tidigare inlägg:

Jag kan alltså inte använda någon annan utrustning för att kalibrera den? Min gamla Spyder Pro är alltså oanvändbar om jag köper en av Dell-skärmarna? Är det korrekt uppfattat?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto