Ja, jag har förstått att du/ni tycker det.. ;-) he he
Rent objektivt tycker väl jag det också i och för sig, men samtidigt inser jag att det ju måste finnas nyanser i det hela. Man skulle kunna jämföra en hobbyfotograf med en motionssimmare. Är man motionssimmare så kanske man ibland tar tiden på sig själv eller pressar sig för att se hur många längder man hinner simma på en halvtimme. Men inte rakar man av allt hår man har på kroppen för att vinna några tiondelar eller kanske en sekund!? Som hobbyfotograf vill jag naturligtvis få till riktigt bra bilder och fina utskrifter, men kanske är jag inte behov av det där lilla extra man får ut med hjälp av Adobe RGB!?
Jag har full förståelse för att om man säljer bilder, inriktar sig mot mode- eller produktfotografering, skriver ut på en bra skrivare hemma eller överhuvudtaget skriver ut mycket bilder så bör man skaffa en Adobe RGB-skärm. Men en vanlig hobbyfotograf som kanske mest fotograferar landskap eller andra naturbilder och som till 99% lägger ut sina bilder på webben så känns det inte helt nödvändigt med Adobe RGB anser jag. Däremot bör ALLA som håller på med fotografering och lägger ut bilder på webben i alla fall profilera sina skärmar!
Mina egna landskapsbilder är oftast inte "korrekt" vitbalanserade eftersom jag gärna vill ha lite färgstick i dem för att få variation. Att sätta kamerahuset på "auto" eller "skugga" när man fotograferar i just skugga neutraliserar ju bara det ljus som faktiskt finns där men som man inte råkar se med blotta ögat. Med mitt sätt att fotografera/tänka så känner jag att det inte spelar någon större roll om färgtonen slår en aning "fel" åt något håll..för det är ju ändå redan "fel" i många av mina bilder om du förstår vad jag menar..
Fast å andra sidan har jag väl egentligen aldrig jämfört en bild utskriven i Adobe RGB:s färgrymd med en i sRGB:s färgrymd, så det är möjligt att jag helt skulle ändra min uppfattning om det visade sig att jag skulle se en väldigt tydlig skillnad i färgrikedom/färgnyanser mellan dem två!