Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket 50 mm objektiv ska jag skaffa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cmk84

Ny medlem
Jag har en canon r10 och vill skaffa ett 50 mm objektiv för porträtt. Har svårt att välja. Vilken av dessa skulle ni satsat på?

Rf 50 1.8
Sigma ef 50 1.4 art med ef-rf adapter
Sigma rf 56 1.4 contemporary (kommer i januari)

Hur är de olika i skärpa, autofokus mm? Hur stor skillnad tror ni det är mellan Sigma ef 50 mm och nya sigma 56 mm när det kommer till bildkvalitet?

Tar gärna emot tips!

Verkar rätt lika för apsc :

Byt sen till ff. Då sopar 56an bananan.

---------

Jag har ett Tamron 45 1.8 som jag tycker mycket om. Äen om det alltid sätter skärpan rätt så ar det inte förstavalet vid sportfoto mm pga lite långsam af.

//MW

Verkar rätt lika för apsc :

Byt sen till ff. Då sopar 56an bananan.

---------

Jag har ett Tamron 45 1.8 som jag tycker mycket om. Äen om det alltid sätter skärpan rätt så ar det inte förstavalet vid sportfoto mm pga lite långsam af.

//MW
Tack för svar. Jag har förstått det som att den nya 56 mm 1.4 från sigma som kommer nu är gjord för APSC så om jag planerar att byta till FF är det väl dumt att satsa på det objektivet? Eller har jag fattat fel?

Jag har en canon r10 och vill skaffa ett 50 mm objektiv för porträtt. Har svårt att välja. Vilken av dessa skulle ni satsat på?

Rf 50 1.8
Sigma ef 50 1.4 art med ef-rf adapter
Sigma rf 56 1.4 contemporary (kommer i januari)

Hur är de olika i skärpa, autofokus mm? Hur stor skillnad tror ni det är mellan Sigma ef 50 mm och nya sigma 56 mm när det kommer till bildkvalitet?

Tar gärna emot tips!
För porträtt behövs inte extrem skärpa, för skarpt kan bli störande. Skärpa på ögonen är bra, din kamera klarar nog det. Bildstabilisering är viktigare. Om du har ett zoomobjektiv med bildstabilisering, ställ in det på 50 - 55 mm och plåta! För bildkvalitet är lämpligt ljus (gärna fönsterljus) och övning bäst.

Som Måns nämner så är ju inte extrem skärpa nödvändigt till porträtt. De objektiv du listat är alla mer än tillräckligt skarpa för porträtt. Däremot skulle jag ju säga att en fin bokeh är desto viktigare när det gäller porträtt, så skulle rekommendera att välja objektiv lite mer efter det istället.

Köp en Konica hexanon 50mm 1.7 och en adapter. Ett galet bra objektiv som kostar under 800kr med adapter. Fin bokeh, härliga färger och ganska lätt att hitta fokus manuellt.
Jag äger 3 stycken porträtt objektiv med autofocus men blir alltid mest nöjd med bilderna jag tagit med Konican.

Tack för svar. Jag har förstått det som att den nya 56 mm 1.4 från sigma som kommer nu är gjord för APSC så om jag planerar att byta till FF är det väl dumt att satsa på det objektivet? Eller har jag fattat fel?
Precis så är det, fast tvärt om. (Vad jag kan se)

Byt till FF kamera, ( canon 5Dr resp Sony A1),
och jämför, titta på periferibilderna, där syns ofta skillnaderna,
center är i regel alltid bra.

Vad jag kan se så är 56an väldigt bra.
Är den bra i övrigt ?
Ingen aning, sök och läs lite tester, titta på bilder,
framförallt hur bakrunden ser ut.

Är den vädertät, dvs tål den regn ?
Bra af ?
Vad väger den ? Det bästa objektivet är det man har med sej,
ett tungt blir lätt liggande.

//MW

För porträtt behövs inte extrem skärpa, för skarpt kan bli störande. Skärpa på ögonen är bra, din kamera klarar nog det. Bildstabilisering är viktigare. Om du har ett zoomobjektiv med bildstabilisering, ställ in det på 50 - 55 mm och plåta! För bildkvalitet är lämpligt ljus (gärna fönsterljus) och övning bäst.
Tack för denna input. Jag har inte tänkt så innan så intressant att höra det perspektivet. Tyvärr har ju varken r10 eller någon av de objektiv jag föreslagit IS. Ska jag leta efter något annat?

Jag vet inte om jag någonsin har sett ett fast 50mm-objektiv med inbyggd stabilisering. Objektiven kan dessutom bara stabilisera vridningar på ett riktigt sätt. Vid 50mm är dom andra axlarna viktigare och dom kan bara stabiliseras riktigt i kameran. Så det är en kamera med inbyggd stabilisering du skall leta efter eller använda stativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar