fieldcells
Avslutat medlemskap
.
Senast ändrad:
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min D800 har legat på hyllan ett tag men nu vill jag testa på möjligheterna med video. Dels för att fånga barnens uppväxt men även för att berätta historier genom kortare dokumentärprojekt. Problemet är som vanligt att det perfekta objektivet inte existerar samtidigt som jag skulle vilja kombinera både foto och video. Mikrofon äger jag redan.
Idag sitter jag på 50/1.8 och 16-35/4 samt diverse teleobjektiv.
50/1.8 är ett lätt och ljusstarkt objektiv som även duger för foto men det känns som att jag kommer alldeles för nära och barnen är mer utanför än i bild. Dessutom låter objektivet otroligt högt när jag fokuserar.
16-35/4 är större och begränsade p.g.a. bländare och vidvinkel.
Drömmen vore ett skarpt 28-200/1.8 i pannkaksformat så att jag kunde använda ett objektiv hela tiden men jag inser att det inte existerar. Nu försöker jag istället hitta något som är "tillräckligt" bra för mitt ändamål.
På sikt överväger jag ett 24-70 (kommer garanterat sakna 70+) men jag har inte möjlighet eller viljan att lägga den typen av summor på en passiv hobby med åldrande kamera. Jag har tittat på ett begagnat 35/2 men det är en knapp uppgradering mot 16-35/4 och enbart vidvinkel är fortfarande inte idealt för foto.
Vore intressant att höra vad ni andra i liknande situation använder och rekommenderar.
Bara nyfiken....Jag har dessutom använt Nikons kameror i 10+ år och Nikons AF i live view mode är fortfarande ruggig dålig jämfört med spegellöst.
Bara nyfiken....
Har du testat ngn av Nikons spegellösa Zmodeller?
Hade varit intressant o höra om du gillar det eller inte när det kommer till AF o filmning.
Har du provat en Canon EOS med Dual Pixel AF?DSLR och video med autofokus är ett skämt.
Har du provat en Canon EOS med Dual Pixel AF?
Frågan föranleddes av ditt påstående att DSLR och video med autofokus är ett skämt.Nej, men trådskaparen har en Nikon så att Canons AF vid filmning är bättre är ganska så ointressant här eller hur
Frågan föranleddes av ditt påstående att DSLR och video med autofokus är ett skämt.
- - -Min D800 har legat på hyllan ett tag men nu vill jag testa på möjligheterna med video. Dels för att fånga barnens uppväxt men även för att berätta historier genom kortare dokumentärprojekt. Problemet är som vanligt att det perfekta objektivet inte existerar samtidigt som jag skulle vilja kombinera både foto och video. Mikrofon äger jag redan.
Idag sitter jag på 50/1.8 och 16-35/4 samt diverse teleobjektiv.
50/1.8 är ett lätt och ljusstarkt objektiv som även duger för foto men det känns som att jag kommer alldeles för nära och barnen är mer utanför än i bild. Dessutom låter objektivet otroligt högt när jag fokuserar.
16-35/4 är större och begränsade p.g.a. bländare och vidvinkel.
Drömmen vore ett skarpt 28-200/1.8 i pannkaksformat så att jag kunde använda ett objektiv hela tiden men jag inser att det inte existerar. Nu försöker jag istället hitta något som är "tillräckligt" bra för mitt ändamål.
På sikt överväger jag ett 24-70 (kommer garanterat sakna 70+) men jag har inte möjlighet eller viljan att lägga den typen av summor på en passiv hobby med åldrande kamera. Jag har tittat på ett begagnat 35/2 men det är en knapp uppgradering mot 16-35/4 och enbart vidvinkel är fortfarande inte idealt för foto.
Vore intressant att höra vad ni andra i liknande situation använder och rekommenderar.
- - -
Min första tanke var "köp en kamera som bättre kan hantera video och använd din D800 till stillbilder".
Både Sony och Panasonic har väl bra, väldigt bra efter vad jag förstår, kameror med entumsensor. Visserligen får man ett extra kamerahus men det kommer att vara smidigare än att försöka göra allt med ditt gamla hus.
Nu vet jag förstås inte hur bra du kan video. Själv är jag total novis på video och har bara filmat korta snuttar mest för att testa lite.
Ännu bättre, en dedikerad videokamera...
Skall jag köpa när jag får barnbarn...