Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
bra bildskärm till mac?
- Trådstartare light
- Start datum
light
Aktiv medlem
Hej
Finns flera trådar här med samma "problematik"
Kommer nya modeller och uppgraderingar hela tiden, så jag önskar inte läsa äldre trådar än ca 6 månader, men kan du ge tips om någon ny tråd som överensstämmer ungefär med min första fråga så är du välkommen.
light
Aktiv medlem
Eizo FS2333?
Här var det dött minsann, så jag får väl bidra själv då åt mig själv.
Kanske jag skulle satsa på Eizo Foris FS2333?
Det sägs ofta att det främst är en utmärkt spelskärm, men rätt ofta nämns också att den är lika så bra vad gäller foto/video redigering. Hyggligt billig är den också, och recensionerna överlag är mycket positiva. Dessutom 5 års garanti.
Någon som har den?
Här var det dött minsann, så jag får väl bidra själv då åt mig själv.
Kanske jag skulle satsa på Eizo Foris FS2333?
Det sägs ofta att det främst är en utmärkt spelskärm, men rätt ofta nämns också att den är lika så bra vad gäller foto/video redigering. Hyggligt billig är den också, och recensionerna överlag är mycket positiva. Dessutom 5 års garanti.
Någon som har den?
light
Aktiv medlem
Lite svårt att tipsa då du är lite priskänslig. En fin begagnad Eizo ColorEdge kan ju vara något.
Tack, nej begagnat är inget alternativ. 3-4000kr är ett cirkapris. Jag är inte professionell utan en glad amatör vad gäller foto/redigering så dyra professionella skärmar är inget för mig.
Mesch
Aktiv medlem
Den här ger i alla fall mig samma bild på skärmen som Crimsons utskrifter ser ut, eller väldigt lika i alla fall.
Vilket är bra nog för mig
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/Dell-UltrasharpU2412M/165122.3020/
Då kan du ju köpa två dessutom
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24-tum/Dell-UltrasharpU2412M/165122.3020/
light
Aktiv medlem
Den här ger i alla fall mig samma bild på skärmen som Crimsons utskrifter ser ut, eller väldigt lika i alla fall.
Ser ut att vara ett utmärkt alternativ!
Men ... tydligen ska Mac-folket vara lite fundersam kring denna, för att ta ett citat från nätet där ute:
"The text resolution when used with a MacBook Pro is AWFUL!! I did everything I could to improve it, to no avail. DELL doesn't even provide a MAC driver and the CD they provide can only be read in Windows. Perhaps the lesson learned is don't buy a monitor for your MAC from a PC manufacturer.
An internet search revealed that this is a known issue. I'm returning the monitor the same day I received it."
Vet inte hur seriöst man ska se på det där, men tydligen verkar inte Dell iaf skicka med program som Mac-folket kan tillgodogöra sig. Och nu är det ju mac-mini som jag antagligen ska ha bildskärmen till.
Abe Normal
Aktiv medlem
Men ... tydligen ska Mac-folket vara lite fundersam kring denna, för att ta ett citat från nätet där ute:
"The text resolution when used with a MacBook Pro is AWFUL!! I did everything I could to improve it, to no avail. DELL doesn't even provide a MAC driver and the CD they provide can only be read in Windows. Perhaps the lesson learned is don't buy a monitor for your MAC from a PC manufacturer.
An internet search revealed that this is a known issue. I'm returning the monitor the same day I received it."
Vet inte hur seriöst man ska se på det där, men tydligen verkar inte Dell iaf skicka med program som Mac-folket kan tillgodogöra sig. Och nu är det ju mac-mini som jag antagligen ska ha bildskärmen till.
Köpte den skärmen åt mig själv och den är alldeles för svart enligt mig, det ser snyggt ut på skärmen men är inget bra att redigera på, jag vill ha mycket mer 'midtones'..
/Ulf
Mesch
Aktiv medlem
Köpte den skärmen åt mig själv och den är alldeles för svart enligt mig, det ser snyggt ut på skärmen men är inget bra att redigera på, jag vill ha mycket mer 'midtones'..
/Ulf
Den finns i grått också, hur snyggt det blir vet jag inte
Mesch
Aktiv medlem
Kör själv mac och den fungerar bra, även utan drivisar från Dell.
Den finns även i grått även om jag aldrig sett den själv.
robert nordin
Aktiv medlem
Den senaste uppdateringen av Maverick, 10.9.3, hade under utvecklingsfasen särskilt fokus på just grafikrutiner.
Jag har Dells 32"-skärm och skillnaden mellan 10.9.2 och 10.9.3 var enorm, bl a tillkom stöd för Displayport 2.1, vilken ger möjlighet till att köra i 60Hz. Skall man ha det via HDMI krävs det v2.0, och vilket det f n inte finns överdrivet många skärmar som stödjer. Detta beror på att specen spikades för någon månad sedan.
Jag har Dells 32"-skärm och skillnaden mellan 10.9.2 och 10.9.3 var enorm, bl a tillkom stöd för Displayport 2.1, vilken ger möjlighet till att köra i 60Hz. Skall man ha det via HDMI krävs det v2.0, och vilket det f n inte finns överdrivet många skärmar som stödjer. Detta beror på att specen spikades för någon månad sedan.
Mesch
Aktiv medlem
Den senaste uppdateringen av Maverick, 10.9.3, hade under utvecklingsfasen särskilt fokus på just grafikrutiner.
Ska ta och kolla mer exakt hur skärmens inställningar blir på 10.9.3 ikväll.
En skärm jag hört gott om är ju annars:
http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&cs=sebsdt1&l=sv&sku=754750
Ny skärm hemskickad om du upptäcker så mycket som EN död pixel.
Dyrare men bättre specifikation. Har haft säkert 10 olika Dell-skärmar genom åren och har alltid upplevt dem som väldigt prisvärda och befriade från strul.
Måns H
Aktiv medlem
2412
Jag har en Mac Mini med Dell 2412 på landet och skriver med den skärmen framför mig nu.
Jag köpte skärmvarianten som har aluminiumfärgad ram. 200:- dyrare men det är den värd. Den ger bättre arbetsergonomi (inga onödiga kontraster i synfältet utanför det egentliga arbetsområdet) och så stämmer designen med Macs. Bra fot också.
Direkt ur lådan var färgåtergivningen inte bra. Men efter lite knappande får jag precis som Kjell OK resultat, d v s att utskrifter stämmer med skärmen.
Jag har en Mac Mini med Dell 2412 på landet och skriver med den skärmen framför mig nu.
Jag köpte skärmvarianten som har aluminiumfärgad ram. 200:- dyrare men det är den värd. Den ger bättre arbetsergonomi (inga onödiga kontraster i synfältet utanför det egentliga arbetsområdet) och så stämmer designen med Macs. Bra fot också.
Direkt ur lådan var färgåtergivningen inte bra. Men efter lite knappande får jag precis som Kjell OK resultat, d v s att utskrifter stämmer med skärmen.
Abe Normal
Aktiv medlem
Den finns i grått också, hur snyggt det blir vet jag inte
Jag tycker att en redigeringsskärm skall vara lite som studiomonitorer, dvs det låter lite tråkigt men man hör HUR det det låter. Som summering, U2412M ger klatschiga bilder att titta på men funkar inget bra för webbilder. Jag gav upp efter en veckas skruvande, använder också flera skärmar som referens, det intressanta är ju vad DU ser av mina bilder..
Sista skärmen som precis köptes in, där tog jag med min bärbara till butiken men egna bilder och testkurvor, det tror jag är ett bra tips.
/Ulf
cassidy
Aktiv medlem
Jag har två st U2412 till min Mac mini och är på det hela taget väldigt nöjd, dock så kan de vara rätt så skumt inställda från fabrik men det löste jag med hårdvarukalibrering (X-Rite ColorMunki).
Tycker att det stämmer bra mellan bildskärmarna och min lokala print-nisses utrustning.
Kan inte påstå att jag upplevt några drivrutinsproblem.
Tycker att det stämmer bra mellan bildskärmarna och min lokala print-nisses utrustning.
Abe Normal
Aktiv medlem
Jag har två st U2412 till min Mac mini och är på det hela taget väldigt nöjd, dock så kan de vara rätt så skumt inställda från fabrik men det löste jag med hårdvarukalibrering (X-Rite ColorMunki).
Du får gärna skriva dina settings för 2412, det vore kul att få ta del av...
/Ulf
light
Aktiv medlem
Men det är just detta som verkar vara problemet med Dellskärmar till Mac, deras medföljande programvara (kalibrering) finns bara till pc, och jag har ingen lust att köpa tex x-rite colormunki som visst kostar omkring 4000kr. för att kalibrera en skärm för ca 2000kr.
Om det alltså är så att dellskärmar ofta är "skumt inställda från fabrik" och man därför behöver ett kalibreringsprogram, då är Dell inget alternativ för mig, och det är synd för deras u2413 (inte u2412) skulle nog annars vara ett huvudalternativ för mig.
PeterWem
Aktiv medlem
Beställde en u2413 igår. Blandade omdömen här. Får ser hur bra den står sig med Ubuntu.Men det är just detta som verkar vara problemet med Dellskärmar till Mac, deras medföljande programvara (kalibrering) finns bara till pc, och jag har ingen lust att köpa tex x-rite colormunki som visst kostar omkring 4000kr. för att kalibrera en skärm för ca 2000kr.
Om det alltså är så att dellskärmar ofta är "skumt inställda från fabrik" och man därför behöver ett kalibreringsprogram, då är Dell inget alternativ för mig, och det är synd för deras u2413 (inte u2412) skulle nog annars vara ett huvudalternativ för mig.
light
Aktiv medlem
En fråga. Om man i en review läser att testaren gjort en kalibrering på en skärm och han sedan också redovisar sina settings för bästa återgivande av sRGB, är det något som man kan implementera i egen kommande likadan skärm? Eller skiljer det sig så pass mycket mellan skärmarna av samma märke och beteckning att man trots allt behöver kalibrera själv?