Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker tips på 4K bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingenting. Det som är fel här är att det prioriteras upplösning före skärmens förmåga att återge rätt färger och det är det som är det väsentliga vid bildbehandling. Kan inte skärmen kalibreras då funkar den inte till professionell bildbehandling.

Förlåt missförstod nog ditt inlägg. Håller fullständigt med! Är mycket viktigare med hårvarukalibrering av skärmen. Innan mjukvarukalibrerade jag också men fick aldrig till utskrifterna. Det är inga problem nu längre.
Finns de som faktiskt förespråkar lägre upplösning vid just bildredigeringen av olika skäl. De högre upplösningarna kommer till godo först vid videoredigering. Optimalt för bildredigeringen på en 27” skärm verkar vara 2K.
Sen kvarstår problematiken vissa har med skalningen som Mac gör med 4K-skärmar. En del bryr sig så mycket att de returnerar skärmen och andra bryr sig inte alls. Upp till var och en så klart men kanske viktigt att belysa så man kan göra ett eget medvetet val 🤷‍♂️

Jag har sedan någon vecka tillbaka en Eizo Coloredge CS2740 som jag är supernöjd med.
Datorn är en M2 MacBook Air med macOS Ventura 13.2.
Vilken upplösning har du på din Eizo skärm med tanke på Macs ”scaling”, 1440?

Utan att stå i begrepp att köpa en skärm så följde jag denna tråd och lärde mig faktiskt nånting. Möjligen kan det vara av intresse för andra också. Jag har i min ägo en iMac 2017 5K med 40Gb RAM. Används mest för bildbehandling i Lightroom. Mina filer är som regel 24 Mp. Min syn är god men högsta upplösningen visar text och dylikt lite för smått för att det ska kännas helt bra. Valde därför den näst högsta upplösningen, som förstås är skalad. Länge har jag tyckt att det är rätt dåligt att med en hyfsat snabb dator med mycket arbetsminne så går Lightroom rätt hackigt vad gäller gränssnittet (övriga program är helt okej). Efter att tagit del av de YouTube-videor som det länkades till här så testade jag med den rekommenderade upplösningen som är hälften av maxupplösningen i bägge led. Stor skillnad i Lightroom, nästan som natt och dag. Mycket glad att jag upptäckte detta. Eftersom min dator har några år på nacken så kanske detta inte har en så stor bäring på M1-M2 Macar men helt uppenbarligen så kan "scaling" medföra märkbara prestandaförluster för vissa applikationer för lite äldre hårdvara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar