Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Växa ur en kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag startar denna tråd inte för att förolämpa någon utan för att få en bättre förståelse i frågan och gärna lite diskussion.

Har sett några trådar med ovannämnda rubrik där TS säger sig växa ur sin nuvarande kamera och funderar att köpa en dyrare/häftigare.

Men då tänker jag så här, ju bättre fotograf man är, desstom enklare kamera (tänker på kamerahuset och inte objektiven) borde man klara av att göra bra bilder med ? Många stora fotografer använde ju bara enkla manuella kameror med svartvita filmer, och ändå fick stora mästerverk ? Är det inte så att den dagen man behärskar tekniken så borde man satsa på att utveckla kompositionen och bildtänkandet ?

[Jag vet att det finns vissa egenskaper hod dyrare kameror som kan vara av intresse, typ flera bilder per sekund, bättre vattentålighet, högre ISO, etc, men jag tycker frågan är ju relevant ändå]
 
Jag tror att det finns två delar av det här. Dels att man ser vad andra kan göra med bättre kameror och dels att man känner att "det här vill och kan jag göra men kameran kan inte".

Försöker man använda följande AF med en nybörjarkamera och en billig telezoom på svåra snabba motiv blir det rätt uppenbart att den inte klarar situationen även om man aldrig testat något annat.

Sedan kan man ha sin nybörjarkamera och vara nöjd med den tills man får testa en promodell utan att man direkt saknat någon. Ändå inser man hur mycket saker saker som direktknappar på huset istället för menyer, bättre AF, bättre grepp, bättre sökare, snabbare reaktioner, dubbla rattar och mycket annat gör för kameran även om själva sensorn och de bitarna, därmed också bildkvalitén, är desamma.


Ett sätt att se på det är att en Skoda och en Mercedes kan ha lika många hästkrafter, ändå finns det väl inte många som tvivlar på att det är skillnad på dem på andra sätt?
 
... den dagen man behärskar tekniken så borde man satsa på att utveckla kompositionen och bildtänkandet.

... den dagen man behärskar tekniken vet man vilket verktyg man behöver för att uppnå den bild man tänkt sig.

Många stora fotografer använde ju bara enkla manuella kameror med svartvita filmer, och ändå fick stora mästerverk?

Här säger jag inte emot, man kan ju även växa ur sin digitalkamera och komma på att Holga är rätt verktyg för sina bilder ;)
 
Visst kan man "växa" ut sin kamera, eller snarare "bli mer avancerad" och då få nytta av funktioner som som en "enklare" kamera inte har.

Jag kan gå till mig själv. Har fotograferat analogt sedan 1961. Förra året började jag köpa ihop en digital utrustning. Köpte från början en Canon 5D Mark II och gick nu och funderade på vad jag skulle köpa som andrakamera. Kände redan att 5D2 inte riktigt räckter till det jag vill åstadkomma. Det är för glest mellan AF-punkterna när jag fotograferar flygande fåglar och AFen är lite för långsam. Dessutom fotograferar jag mycket i gryning och skymning och vill ha mer ISO än 5D2 har. Det tog bara ett år innan jag "växte ur" min 5D2 men att jag "växte ur" den hänger också ihop med att det nu kommer en 5D3. Blev överlycklig över specen på 5D3 som innehöll allt det jag börjat sakna. Beställde en direkt.

Så visst tycker jag man kan "växa ur" en kamera, men det handlar givetvis om hur man definierar "växa ur". Men nog handlar det lite om att ju mer avancerad Du blir dessto bättre kan Du utnyttja finnesser på avancerade kameror men självklart blir Du samtidigt duktigare på att kringgå brister i svagare kameror. Det är ju först med vana och skicklighet som den avancerade kameran kommer till sin rätt.
 
Nu har du fått bra svar från erfarna fotografer redan, men kan bidra med min syn på det hela.. På de år jag har intresserat mig har jag identifierat tre väldigt starka stereotyper av de som säger sig växa ur sin utrustning.

Den kanske tydligaste är "gearheads", många vill ha det senaste, i princip oavsett vad det tillför. Det kan vara allt från nybörjare till mer erfarna fotografer. Dock är det lättast att se vad gäller nybörjare kanske, det är lätt att komma in på spåret som nämnts att man ser vad andra kan med "bättre" utrustning, men i slutändan är det kanske övning som skall till. Att det finns samlare är ingen nyhet, och inget jag tycker att man ska neglegera.

Den andra är de som vill utforska mer specifika områden inom fotografi som kräver en viss utrustning. Vanligt exempel är att laborera med skärpedjup, macrofoto eller telefoto. Det är helt enkelt så att det är utrustning som möjliggör detta till stor del. Därmed inte sagt att det inte är en konst, men det är en konst som inte all utrustning möjliggör.

Den tredje är de som köpt en kamera för att prova på. Inser man efter ett tag att man fattar tycke för fotografering är man kanske beredd att investera mer i bekvämare, mer tålig och mer specifik eller mångsidig utrustning helt enkelt. Denna utveckling kan såklart ske i flera steg, det är sällan man lägger några 100.000:- på utrusning dag 1 för att prova på, något tilltagna siffror såklart.

Jag upplever att jargongen trycker ner framförallt de från kategori ett. Kanske med viss rätt.
 
Jag tycker att när man "växer ur" en kamera så börjar man veta vad man behöver och inte behöver för det man fotar mest.
Brån en början så började jag med en Nikon D70 och hade den ett par år innan jag bytte till 40D på grund av snabbheten i serietagningen mest.
Jag som fotar fåglar mest tycker jag behöver snabb AF, bra på höga iso (använder ibland), snabb serietagning, relativt bra med megapixlar så man kan beskära om det behövs.
Jag tycker nu att jag har växt ur min 40D och min nästa kamera som kommer bli en 7D är lite bättre på alla punkerna (kan även filma om jag skulle önska det). Gillar crophus på tele när jag fotar fågel eftersom dom ger mig lite extra fake-brännvid :p
Skulle jag inte fota fåglar utan mer gatufoto så skulle jag välja en 5D mk2 då jag inte behöver samma snabbhet.
Har fotat lite av och till aktivt i 8år nu och vet rätt väl vad jag behöver och inte behöver plus att man har lärt sig med åren att exponera rätt.
 
Där tror jag du fick med det till 110 % Anton :)

Fast jag skulle vilja säga att alla de tre grupperna försöker trycka ned varandra lika mycket ungefär, möjligen är det ettan som mest försvarar sig och inte trycker ned de andra så mycket ;-)
 
Måste hålla med att anton slog huvudet på spiken där :)
Jag tror även att det kan vara så att när man är en gearhead eller bara har något av det bästa som kan erbjudas så är det svårt att inte köpa något som är highend för man märker att dom andra grejerna känns som leksaker.
Lite så kände jag med mitt ny objektiv från canon 28/1.8 eftersom jag har haft mest L-objektiv dom senaste åren men kvaliten som kommer ur det är mycket bra.
Finns ju inget som säger att man inte kan ta enormt bra bilder med billigare utrustning utan lite mer att om man har fått blodad tand på dyrare kvalitetsgrejer så är det svårt att gå ett steg bakåt :p
 
Senast ändrad:
Jag upplever det nog mer som att de som säger sig ha vuxit ur sin kamera i regel inte alls har gjort det, utan att det är en schablon som används i likhet med att man växer ur ett par skor. Om man har haft samma kamera i något år och tycker att man skulle vilja ta bättre bilder, och föreställer sig att en ny kamera kan vara medlet, men när man ändå dels inte kan formulera vilka krav man har på den nya, dels inte vad det är man saknar hos den nuvarande, och när man fortfarande inte behärskar det elementära i tekniken.

När jag bytte digitalkamera, vilket jag har gjort två gånger sedan jag skaffade den första, var det för att jag hade lärt mig mer om vilka egenskaper jag önskade mig, och var medveten om att den som jag hade inte uppfyllde mina anspråk. Det handlade inte om att "växa ur", men det fanns ett moment av att lära det nya och anpassa till mitt sätt att ta bilder och förhålla mig till verktygen. Efter att i ett halvsekel ha använt nära nog alla sorters kameror med film och arbetat med bilderna i mörkrum, fick jag lära om en hel del för att förstå vad jag kunde göra med digitaltekniken.

Men jag skulle aldrig ha uttryckt det som att jag växte ur kameran; om det vore relevant, så hade jag växt ur den långt innan jag skaffade den. Min uppgradering berodde till väldigt stor del på att jag inte hade grepp om vad som var viktigt och precis hur avancerad utrustning jag behövde. Jag föreställde mig att jag skulle klara mig med en mycket enkel kamera, men den hade svagheter som inte gick att komma runt, så att jag inte kunde få det jag ville ha utan att skaffa en med lite mer möjligheter. Inte heller den andra kameran räckte till, men den tredje var en fullträff. Om jag hade känt till det från början hade jag aldrig köpt de två tidigare.

Det handlar alltså om kompaktkameror, och det jag slutligen kom fram till var att jag faktiskt ville kunna ställa in allting manuellt och ha full kontroll. När det gäller systemkameror är det ju lite annorlunda. Där ligger skillnaderna mellan olika modeller på två plan; dels det rent hanteringsmässiga, ergonomin, dels de tekniska egenskaperna, som snabbhet i AF eller sensorns kvalité i olika avseenden. Jag tror faktiskt inte att en nybörjare kan "växa ur" en systemkamera på något år, eller om man alls kan det, men samtidigt kan det ju finnas brister hos kameran man har som man vet att man kan slippa med en annan, så att det finns rationella skäl att byta.

Att jag till sist skaffade en systemkamera var för att jag ibland saknade en del egenskaper som systemkameran har och som jag inte kan få med kompakten. Men ändå tar jag fortfarande fler bilder med kompaktkameran än systemkameran, och jag kan inte se att det är så stor skillnad i bildkvalité att det skulle motivera att jag gick över till att helt använda systemkameran av det skälet. Jag har också tillgång till en annan systemkamera, som jag ratade då jag skaffade den som jag nu har, men som kan leverera lite bättre teknisk kvalité. Däremot tycker jag inte att den passar mig, av flera olika skäl.

Jag tror inte att jag någonsin kommer att "växa ur" den instegsmodell som jag köpte, och som jag tycker har många egenskaper som för mig är mer värdefulla än de hos kameran som jag ratade. Däremot är jag helt införstådd med att grejer inte håller i evighet, och att jag kanske blir tvungen att byta så småningom av det skälet, och att jag då helt säkert kommer att välja lika rationellt som förra gången, efter de anspråk jag har.

Jag ser det närmast som nedvärderande när rena nybörjare påstår sig ha vuxit ur en kamera som de inte ens har lärt sig det elementära med, där de inte känner till varför bilderna inte blir bra, och där de föreställer sig att en "uppgradering" skulle ge bättre bilder. Jag har inte någonsin sett exempel på att någon gör bättre bilder för att utrustningen är bättre. Bildkänsla och förmåga att använda medlen är mer avgörande för hur bilderna blir än utrustningen i de flesta fall. Också de föregivet "enkla" instegsmodellerna är mycket mer avancerade än vad de flesta nybörjare någonsin kommer att kunna utnyttja. Visst är det möjligt att man kan "växa ur" sin utrustning, men jag har inte sett det ännu.
 
Bra skrivet och jag håller med Dig i andemeningen av vart enda ord Du säger utom att Du inte vill inse att "växa ur" också kan vara en ordlek som används för att man lärt sig så mycket och fått en inriktning som gör att den kamera man har är minder bra för ändamålet än en lite "vassare kamera" / mer specialiserad. Vad det nu är?
 
Jag startar denna tråd inte för att förolämpa någon utan för att få en bättre förståelse i frågan och gärna lite diskussion.

Har sett några trådar med ovannämnda rubrik där TS säger sig växa ur sin nuvarande kamera och funderar att köpa en dyrare/häftigare.

Men då tänker jag så här, ju bättre fotograf man är, desstom enklare kamera (tänker på kamerahuset och inte objektiven) borde man klara av att göra bra bilder med ? Många stora fotografer använde ju bara enkla manuella kameror med svartvita filmer, och ändå fick stora mästerverk ? Är det inte så att den dagen man behärskar tekniken så borde man satsa på att utveckla kompositionen och bildtänkandet ?

[Jag vet att det finns vissa egenskaper hod dyrare kameror som kan vara av intresse, typ flera bilder per sekund, bättre vattentålighet, högre ISO, etc, men jag tycker frågan är ju relevant ändå]


Att sedan en del av dagens "stora" fotografer har massor med prylar (Klum har en pråm med två ton utrustning, luftballong osv. med i djungeln läste jag häromdagen) gör att någon tycker det är fjuttigt att bara ha en instegskamera.
 
Att sedan en del av dagens "stora" fotografer har massor med prylar (Klum har en pråm med två ton utrustning, luftballong osv. med i djungeln läste jag häromdagen) gör att någon tycker det är fjuttigt att bara ha en instegskamera.

Fast han har nog inte 2 ton fotoutrustning utan den stora delen är nog mat och boende då och kringutrustning som kättringsgrejer osv.
 
Jag hör till alla tre kategorierna. Det är roligare att fota med en dyr kamera, kul att testa nya funktioner och fascineras av prestandan, samt njutbart att kunna anpassa många inställningar efter egen smak (customiserbara knappar mm). En del bilder är mycket lättare att göra med kameror som har vissa funktioner. Utrustningen kan vara inspirerande. Det kan också vara kul att ta bilder med enkla kameror ibland eller experimentera med usel/modifierad optik men för arbete vill jag ha det som är enkelt att jobba med.
 
Jag hör till alla tre kategorierna. Det är roligare att fota med en dyr kamera, kul att testa nya funktioner och fascineras av prestandan, samt njutbart att kunna anpassa många inställningar efter egen smak (customiserbara knappar mm). En del bilder är mycket lättare att göra med kameror som har vissa funktioner. Utrustningen kan vara inspirerande. Det kan också vara kul att ta bilder med enkla kameror ibland eller experimentera med usel/modifierad optik men för arbete vill jag ha det som är enkelt att jobba med.

Det är nog många, inklusive undertecknad som känner igen sig i detta.

I mitt fall är det inte svårare än att jag är väldigt teknikintresserad i allmänhet. Jag gillar att sitta och pilla med allt från kameror, datorer, telefoner till mer rent maskintekniska prylar. Detta speglar av sig i mitt fotograferande också, för mig är det inte enbart det estetiska och kreativa även om det är det som jag absolut starkast förknippar med att just fotografera.

Dock är det helt klart så att det är de kreativa och estetiska aspekterna av fotografering som lockar mig till just det området. Hade det inte varit för det hade jag lika gärna kunnat pilla med något annat. Det är även detta som är bestående, då den tekniska fascinationen oftast lägger sig allt eftersom, hade det varit den tekniska biten som dragit mig helt hade jag nog suttit på all möjlig utrustning vid det här laget och inte ägnat mig särskilt mycket åt att vara ute och fota.
 
Med en kamera kan man skapa något som man själv och andra uppskattar och blir glada för, trotts att man varken kan sjunga, måla eller dansa :)

En kreativ fotograf kan jobba sig förbi begränsningar hos en kamera, ta en annan bild istället.

Men...

Jag vet minst tre köp/uppgraderingar som gjort stor påverkan på hur jag ser på foto. Ljusstarka gluggar gjorde underverk för mig. 5DmkII gjorde massor för mina bilder, och gav mig video. 24-70/2.8L gav mig rejält snabbare AF, jag är övertygad om att utan den hade jag missat en del actionbilder.

Kan man seriöst hävda att någon som vill/har råd inte skall uppgradera för att en bra fotograf klarar sig? Bättre grejer gör ju underverk för ens fotograferande. Skall man dra det till sin spets borde de duktigaste bara få använda hålkameror ;)

Själv hade jag idag gärna köpt 5DmkIII för att den hade hjälpt mig massor med AF, video, fotande på mörka event. Perfekt köp för min del, förutom att priset är lite väl saftigt för min del just nu.
 
Ett jättelångt inlägg.

Jag håller inte med dig alls. Eller ja, jag kan ju inte säga emot dig eftersom du skriver ur din synvinkel, men jag tror du förenklar alldeles för mycket när du inte tänker dig in i att det finns tusen andra sätt att fota.

Visst finns det många situationer där de flesta klarar sig med enklaste möjliga kamera, men det räcker ju med att man råkar ut för en situation där det inte räcker för att man ska inse att det är skillnad även om man inte har koll på allt det tekniska.

Min egen första kamera var en Nikon D200 som jag köpte för att jag ville ha en vädertålig kamera. Visst var det på flera sätt mer kamera än jag behövde som färsk nybörjare, men jag kan lova att det inte dröjde länge innan jag hanterade den kameran bättre än de flesta som köper en instegsmodell gör efter samma tid. Det berodde på att det fanns så mycket mer att göra på D200:an med dubbla rattar, bra AF, direktknappar och grejer att det aldrig blev omständigt att ändra någon inställning.
 
Med en kamera kan man skapa något som man själv och andra uppskattar och blir glada för, trotts att man varken kan sjunga, måla eller dansa :)

En kreativ fotograf kan jobba sig förbi begränsningar hos en kamera, ta en annan bild istället.

Men...

Jag vet minst tre köp/uppgraderingar som gjort stor påverkan på hur jag ser på foto. Ljusstarka gluggar gjorde underverk för mig. 5DmkII gjorde massor för mina bilder, och gav mig video. 24-70/2.8L gav mig rejält snabbare AF, jag är övertygad om att utan den hade jag missat en del actionbilder.

Kan man seriöst hävda att någon som vill/har råd inte skall uppgradera för att en bra fotograf klarar sig? Bättre grejer gör ju underverk för ens fotograferande. Skall man dra det till sin spets borde de duktigaste bara få använda hålkameror ;)

Själv hade jag idag gärna köpt 5DmkIII för att den hade hjälpt mig massor med AF, video, fotande på mörka event. Perfekt köp för min del, förutom att priset är lite väl saftigt för min del just nu.

Jag undrar om du inte ser förbi frågeställningen i ingressen, den som finns i trådens rubriken, frågan om att "växa ur"?

Jag är helt klar över att det kan finnas rationella skäl till att välja en viss utrustning, och om man har budget som håller finns väl ingen orsak att avråda från att köpa bättre grejer. Men det är ju inte vad frågan om att ha "vuxit ur" vanligen handlar om. Den som säger sig ha "vuxit ur" sin kamera hävdar ofta att den inte skulle gå att utvecklas med, att det skulle behövas en bättre för att utvecklas, och det stämmer inte i något fall som jag har kommit i kontakt med. Ingen av de som hävdar att kameran håller tillbaka deras utveckling har nått någon nämnvärd nivå i utnyttjandet av befintliga resurser, och i de allra flesta fall kan de inte heller uttrycka vad som saknas eller vad de tror skulle kunna uppnås genom att skaffa en bättre. Mycket oftare finns en övertro på att en bättre kamera ska kunna ge bättre bilder mer eller mindre av sig själv, bara för att den är dyrare.

Det är där resonemanget om AF-punkter och ISO ofta kommer in; för femtio år sedan handlade det om kortaste slutartiden och största bländaröppningen, men mycket sällan handlar det om hur man skulle kunna förverkliga en bildidé. När man i verkligheten har mer nytta av bara en enda AF-punkt än femtioelva, är det då en fördel med fler? Om man inte kan utnyttja skärpa för mer än omkring sex megapixel, spelar det då någon roll om kameran har sexton eller tio? Att ISO kan skruvas upp till 6400, är det en fördel jämfört med en annan kamera som inte kan höjas till mer än 3200, om båda har samma dynamiska omfång i området upp till 3200? Behöver "snabb AF" och seriebildtagning vara argument för alla som fotograferar, och behöver man det för att utvecklas?

Självklart ska den som upplevar att han vill ha fler bilder per sekund skaffa sig en kamera som kan ta serier lite fortare om han har råd, eller kanske bara skaffa ett bättre minneskort om den kamera han har klarar att köra fortare utan en flaskhals där. Det kan finnas helt rationella motiv för att välja en kamera med dubbla processorer, och jag förstår absolut att en prismasökare är bättre än en med speglar, och att man hellre bör välja det om man vill ha en spegelreflexkamera och om man har råd. Men när frågan är att man har "vuxit ur" kameran kommer inte de argumenten upp, utan det är oftare just det där med att "utvecklas". Jag kan helt enkelt inte förstå vad det är som gör en dyrare kamera mer ägnad att utvecklas med än en som är billig, eller kanske till och med en nyare jämfört med en gammal.

Om man har slagit i taket när det gäller möjligheterna, då är det självklart ett gott motiv att se sig om efter något som är mer ägnat för det man vill göra, vare sig det är att ta sport med snabba sekvenser eller som i mitt fall, att kunna lägga skärpan efter ett annat plan än det som vanliga kameror klarar. Jag har provat att göra det med Nikons TS-objektiv tidigare, och jag är klar över att en EVF är överlägsen spegelreflexsökaren när man tiltar, eftersom man har möjlighet att kontrollera skärpan över större del av bildytan. Så jag har min pryl som jag gillar och jag kan använda den, och på något sätt kanske den hänger ihop med min utveckling som fotograf, och det finns ingen DSLR i rimligt prisläge som ger motsvarande möjlighet. Snabb AF och snabb serietagning är däremot grejer som jag inte alls har bruk för. När man vet vilka krav man har är det lättare att välja, och om man ska fråga andra är det ju bra att kunna uttrycka dem.

Att deklarera att man har "vuxit ur" en kameramodell är inte uttryck för vilka krav man har. Om man har ekonomi som tillåter att man skaffar något dyrare, så blandar jag mig inte i det, men att bara säga att man har vuxit ur en systemkamera och behöver en bättre för att kunna utvecklas är ganska lamt. Det säger inte ett dugg om vad som saknas, men det är en ganska tydlig vink om att den som fäller yttrandet är långt ifrån att ha uttömt möjligheterna med den befintliga utrustningen.
 
Den som skriver "vuxit ur" kanske är mindre vältalig än de som skriver uppsatser i inläggen? Eller avsiktligt lite mer öppna frågeställningar för att få mer varierade svar/tankar.

Det kan ju vara så att de känner att de börjar nå slutet på vad de vill göra med sin kamera, men inte exakt vad. De har kanske köpt det allra billigaste de kunde när de gick in i leken. Utan att veta exakt vad man vill byta till så vill man höra lite vad det stora Internet har för tankar och tips.
 
Nu tycker jag Du ska "växa ur" Ditt snäva tolkningssätt av det svenska språket. Så entydigt är inte begreppet. Man kan ju faktiskt t.o.m. växa ur en kamera genom att få större händer. Växa ur är ju ett allmänt och ospecificerat sätt att uttrycka att något blivit föråldrat, olämpligt, ointressant, inte utvecklande nog, begränsande o.s.v.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar