Annons

Ologiskt problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Paodi

Aktiv medlem
Jag har precis fått min Canon 7D och ett Canon 50mm f1.8 och ett Canon 400mm f5.6. Det var en kompis som köpte till mig utanför Sveriges gränser, så jag kan inte gå till butiken och fråga om det som nu är mitt problem.

När jag tittar genom sökaren så är det fullt med mörka små prickar över hela bilden. Ett tag så syntes det också ett ljusare parti i underkanten som nu är borta. Det syns dock inget på bilderna när jag väl tar dem.. Det lite skumma är att det bara syns i sökaren när jag har 400an på. Det konstigaste av allt är dock att det också var det på 50an en gång när jag hade det på. Nu är det dock helt kristallklart i sökaren med 50mm, men helt prickigt med 400an. Jag fattar inte ett skit. :eek:

Någon som har någon tanke?

Jag gissar på smuts i sökaren/på mattskivan.
Testa sätta på 50mm-objektivet, ställa bländaren på f5.6 och trycka på kamerahusets nedbländningsknapp.

Jag gissar på smuts i sökaren/på mattskivan.
Testa sätta på 50mm-objektivet, ställa bländaren på f5.6 och trycka på kamerahusets nedbländningsknapp.

Smuts är ju ett alternativ, men jag fattar inte riktigt varför det bara syns i det enda objektivet och inte syns alls på bilderna med något av objektiven.

Jag är rätt ny på det här och det är första gången jag har en Canon. Var hittar jag nedbländningsknappen och vad är det egentligen jag ska se/hur ska det hjälpa?

Smuts är ju ett alternativ, men jag fattar inte riktigt varför det bara syns i det enda objektivet och inte syns alls på bilderna med något av objektiven.

Jag är rätt ny på det här och det är första gången jag har en Canon. Var hittar jag nedbländningsknappen och vad är det egentligen jag ska se/hur ska det hjälpa?

Never mind. Hittade knappen och förstår tanken. Jo, det syntes med 50mm också när nedbländningensknappen var intryckt.

Vad gör man åt det eventuella smutset när man är novis? Lämna in?

http://www.mediaproduktion.net/7Dtest_1.html

Scrolla ner till mitten av sidan. Där finns nerbländningsknappen.

Ha en bra dag! /Hannes

Smuts

Smuts på sökarskivan och på okularet är inget att oroa sig för.
Att det syns tydligare med telet beror nog på att telets ljustyrka är f: 5,6, så sökaren blir betydligt mörkare än med f:1,8.

En blåsbälg som finns i fotohandeln löser många problem med damm i kameran.
Man kan blåsa försiktigt både på sökarskivan och sensorn. När det gäller sensorn så ska man läsa instruktionsboken noga innan rengöring.

Blås lite försiktigt på själva på skivan uppe i sökarhuset när objektivet är avmonterat.
Torka även av själva okularet med en tops eller liknande.

Smuts på sökarskivan och på okularet är inget att oroa sig för.
Att det syns tydligare med telet beror nog på att telets ljustyrka är f: 5,6, så sökaren blir betydligt mörkare än med f:1,8.

En blåsbälg som finns i fotohandeln löser många problem med damm i kameran.
Man kan blåsa försiktigt både på sökarskivan och sensorn. När det gäller sensorn så ska man läsa instruktionsboken noga innan rengöring.

Blås lite försiktigt på själva på skivan uppe i sökarhuset när objektivet är avmonterat.
Torka även av själva okularet med en tops eller liknande.

Drog iväg och inhandlade mig lite rengöringsgrejer. Det blev dock ingen skillnad alls när jag blåste med bälgen. Jag satte kameran på manuell rengöring så det låste upp sensorn osv.
Behöver jag torka med trasa och rengöringsvätska? Bäst att lämna in?

Det känns sjukt att en helt ny kamera i den prisklassen ska kunna vara så jävlar smutsig. Det är inte bara ett par korn utan det ser ut ungefär såhär, men helt jämnt och prickarna är lite mindre. Som om någon lagt på ett prickfilter.
http://farm6.static.flickr.com/5051/5473490451_5919795875_b.jpg

Det sitter inte något slags skyddsfilter på någonstans som jag har missat att ta bort? *önsketänkarhoppas*

Testat att rengöra glaset på utsidan av okularet, dvs där du har ögat?

Är det så skitigt som du visar på bilden är något väldigt galet.

Btw. Sökaren (mattskivan) är ju lite svagt mönstrad så som du illustrerar. Det är inte bara så att du är vääääldigt petig eller har otroligt bra syn =)
Är mönstret helt homogent, eller är skiten slumpmässig?

Testat att rengöra glaset på utsidan av okularet, dvs där du har ögat?

Är det så skitigt som du visar på bilden är något väldigt galet.

Btw. Sökaren (mattskivan) är ju lite svagt mönstrad så som du illustrerar. Det är inte bara så att du är vääääldigt petig eller har otroligt bra syn =)
Är mönstret helt homogent, eller är skiten slumpmässig?

Har rengjort okularet ja.

Det ser ungefär ut som på bilden men prickarna är lite mindre i storlek och inte helt svarta. Detta är när jag trycker på nedbländningsknappen. Annars ser det bra ut med 50mm. Med 400mm ser det ut som en lightversion av bilden jag la upp, utan att jag trycker på nedbländningsknappen alltså. Jag kan verkligen inte tänka mig att det bara är jag som är kinkig. :) Det är helt omöjligt att avgöra om man man bra fokus eller inte t.ex.

Finns det olika slags mattskivor med olika funktioner eller liknande så jag kan ha fått en med fel mattskiva monterad på eller något sådant? Jag är som sagt rätt ny i kameravärlden.

Jag satte kameran på manuell rengöring så det låste upp sensorn osv.

Du ska inte fälla upp spegeln, för det är inte på sensorn skiten sitter (om du ser den i sökaren). Låt spegeln vara nedfäld och blås så gott du kan på mattskivan och upp mot prismat (utan att stöta i något med bälgen) så får du se om det blir någon skillnad.

Nog för att det bli mörkt med 400/5,6 och crop-hus, men det verkar som att något är galet. Det är ju svårt för oss att bilda oss en uppfattning, så det enklaste är nog att låta någon du känner kolla. Ta en sväng till lokala fotoklubben =)

Det du beskriver i inledande inlägget låter precis som när batteriet inte sitter i. Fast nu gör ju ditt batteri det, och du kan ju ta bilder.
Jag gissar att kameran är trasig. Kanske något glapp i vissa delar.
Sökaren är på något vis bemängd med flytande kristaller som måste ha ström för att bli helt genomskinliga, och för att kunna få till de olika typer av information som ska finnas på mattskivan. Du ska kunna få till ett rutnät, du ska se skillnad om du har valt spot-mätening eller evaluerande mätning. Du ska se vilken fokuspunkt som är vald etc.

Kan du få till all denna information genom olika menyalternativ? Eller är det bara mörkt och grynigt, men lite ljusare i nederkant?

Jag gissar att canon-support är ett bra ställer att fråga. Du hittar ett mailformulär på hemsidan.

Petter ...

Jag hade något konstigt liknande problem, jag fick helt panik eftersom jag var relativt ny med kameror då. Men efter att ha stängt av kameran och sedan satt på den igen var problemet mirakulöst borta.

Det ska vara stor skillnad i sökaren med och utan (laddat) batteri:
- utan batteri: sökaren mörk och grynig med ett ljusare parti i nederkant
- med batteri: sökaren ljus och klar.

Det spelar ingen roll ifall kameran är påslagen eller inte
Om du inte märker någon skillnad när du stoppar i ett laddat batteri är kameran trasig!

Petter ...

fuktfläck

Själv lämnade jag in en kamera igår en sx 210 och trodde det var smuts. Men troligen var det fukt som torkat. Kan det vara ngt sådant ?

Det ska vara stor skillnad i sökaren med och utan (laddat) batteri:
- utan batteri: sökaren mörk och grynig med ett ljusare parti i nederkant
- med batteri: sökaren ljus och klar.

Det spelar ingen roll ifall kameran är påslagen eller inte
Om du inte märker någon skillnad när du stoppar i ett laddat batteri är kameran trasig!

Petter ...

På Canon blir det väl ingen skillnad ? Blev det inte på deras kameror förr iaf, har dock inte kollat 7d. Nikon har vad jag vet länge sett annorlunda ut i sökaren med och utan batteri.

Och jag antar att detta beror på att nikons objektiv bländas ner när man tar av dom från kameran, så de kanske bländas ner av sig själv så fort de inte får ström.

På Canon blir det väl ingen skillnad ? Blev det inte på deras kameror förr iaf, har dock inte kollat 7d. Nikon har vad jag vet länge sett annorlunda ut i sökaren med och utan batteri.

Och jag antar att detta beror på att nikons objektiv bländas ner när man tar av dom från kameran, så de kanske bländas ner av sig själv så fort de inte får ström.

JO på 7D är det precis som jag beskriver!
petter ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar