ANNONS
Annons

120-film

Produkter
(logga in för att koppla)

lotelo

Aktiv medlem
Säkert en enkel fråga för er som varit med ett tag men inte för mig. Finns det något vettigt sätt att sätta i en 120film på utan att behöva stå och krångla i mörker? Funderar på hur jag ska bära mig åt om jag vill byta rulle utomhus t e x. Som det är nu krånglar jag rätt rejält i mörkret för att försegla papper och få den på plats.
/Lotta
 
Du menar att rullen är slut och det är dags för en ny i kameran?

Behövs inget mörker för det, bara att byta ju.
Vilken kameramodell?

Direkt solljus kan kanske vara värt att undvika för att minimera ljusinslag i kanten av rullen.

Känns som jag missförstår frågan?
 
Varför laddar du filmen i mörkret? De första (och sista) decimetrarna på en 120-film är ju bara papper, dvs det är ju ingen risk att du ljusskadar filmen om du laddar den i dagsljus. Undvik dock att ladda direkt solljus och andra ljusa platser.
 
Du missförstår nog inte;) Det är bara jag som är så extremt grön på området att jag inte vågat mig utanför mörkret vid byte eftersom jag som sagt sjabblar rejält. Första rullen förseglade jag inte papperet på alls, nästa rulle rullade jag upp för hand utan papper i mörkret och fäste sedan i spolen o s v. Kamerorna är en Mamiya 645super och en Mamiya M645 som reserv..
/Lotta
 
Ja, ljudet av en 120-rulle som korvar upp sig på bordet är inte roligt.

Jag är noga med att hålla plastspolen mellan fingrarna med en hand och dra lite i pappersänden med den andra handen innan jag slickar och försluter den lilla klistertungan.

1989 tävlade jag med chef i att ladda film i ett H-bladsmagasin. Jag slog honom varje gång med mina 17 sekunder. Jag tror svenska rekordet ligger på 15-16 sekunder.

Magasin på bordet.
Vid sidan ligger en oöppnad 120-rulle.

GO GO GO och när magasinet är nyladdat och klart smäller man det i bordet och stoppar klockan.
 
Senast ändrad:
Du fäster filmen i lugn och ro i normalt dagsljus, sen stänger du bakstycket och matar fram till ruta 1 som vanligt. När sista bilden är tagen kommer en massa pilar och det är bara att fortsätta veva tills det är finito. Öppna kameran och där finns en liten pappersflärp med frimärkslim på. Slicka, förslut och lämna in till hugad fotoaffär! Lycka till!
 
Men det är så jag gjort på de första rullarna då jag gick efter instruktionsboken. Tyvärr fick jag bara oexponerad film som resultat så då chansade jag på att ta bort hela papperet på följande rullar.. De är i och för sig inte framkallade än men jag hoppas ju få tillbaka dem exponerade. Som sagt måste ju detta vara riktigt simpelt för er som gjort det några gånger men jag har nog aldrig känt mig så tafatt förut. Tack för era tips, jag SKA fixa det.
/Lotta
 
Det här att ladda en kamera eller filminsats med 120-film är förvisso inte medfött. Kör man med vissa Fjuimodeller känner kameran av elektroniskt att filmen är rätt isatt och den matar fram till filmens början. Vissa personer som kommit över t ex en gammal Zeiss Super Ikonta 6x6 eller en gammal Rolleiflex kan ibland fråga varför aldrig de första filmrutorna kommer med på filmen. De kan misstänka att det är fel på kamerans räkneverk men dessutom måste det ju vara något annat fel eftersom den första bildrutan är klippt mitt på. Orsaken till dessa problem är oftast att filmen har satts i på fel sätt i kameran.

Med risk för att vara övertydlig förklarar jag här hur man laddar 120-fil i en kamera.

1. Ta bort den vattentäta plastförpackningen genom att dra i fliken eller fläk upp den i någon av de ”brottanvisningar” som brukar finnas i förseglingens kant… Något verktyg behövs ej. Spara ev. resterna av förpackningen där den exponerade filmen senare kan läggas.
2. Ta fram filminsatsen eller öppna kameran.
3. Ta ur tomspolen och stoppa i bröstfickan… dvs den ska vara lätt tillgänglig för den behövs snart…
4. Riv av ”låspappret” på den nya rullen och lägg det i ”skräpfickan”. Håll i rullen och skyddspappret så att den inte rullas upp!
5. Sätt i rullen i det vänstra utrymmet om det är en Mamiya 6 eller 7 eller Zeiss Super Ikonta. Rullen ska vändas så att skyddspapprets svarta sida blir vänd mot kameran och objektivet. Filmen sitter fästad på skyddspapprets svarta sida. Se till att rullen kommer på plats ordentligt och att de båda ”spollagren” går in i spolens båda ändar.
Om det är en filminsats så ska rullen sättas i det utrymme där det står ”Start”. Hur den ska vändas brukar framgå av symboler på insatsen. När skyddspappret dras över stödrullarna och över ”plattan” ska den svarta sidan vara vänd utåt…
6. Tag upp tomspolen ur bröstfickan och stick i skyddspapprets flik i tomspolens spalt. Linda upp skyddspappret något varv och så att det svarta hamnar inåt i rullen.
7. Håll tag i tomspolen och skyddspappret så att det inte lossnar och sätt i tomspolen i kameran. Se till att medbringaren går in i tomspolens centrum. (Man kan behöva vrida spolen något.) Se även till att lagringen för spolens andra går in i spolen. (På Mamiya 6 och 7 måste man ”trycka på en knapp” för att detta ska ske. Om man glömmer detta kan filmen/skyddspappret gå snett och det kan senare förorsaka ljusskador. Dessutom brukar det kunna bli ”mjöligt” vid spolen därför att spolens ena gavel kommer att kärva mot själva kameran…)
På filminsatser brukar den ena spollagringen sitta på en fjädrande arm och rör man spolen brukar lagringen hamna på plats…)
8. Dra fram skyddspappret/filmen med hjälp av frammatningsvredet tills ett stort svart streck med pilar på visar sig på skyddspappret. Skyddspappret ska dras fram tills denna märkning är mitt för ett streck i kameran!
På filminsatser drar man fram genom att vrida på tomspolen/uppsamlingsspolen. Skyddspapprets märke ska dras fram till ”Start” eller annat tydligt märke.
OM MAN EJ DRAR FRAM SÅ ATT MÄRKET HAMNAR RÄTT KOMMER FILMEN OCH RÄKNEVERKET EJ ATT STÄMMA ÖVERENS!
9. Stäng kameran som nu är ”fight fitness”. På kameror med filminsats kan man placera den laddade filminsatsen i sin förvaringslåda eller sätta den i kameran…

Inte visste jag att det var så komplicerat att ladda 120-film… Det kanske är lättare att läsa i bruksanvisningen…
När det gäller att köra utan skyddspapper så vet jag att vissa försökt göra detta. Det finns ju jättelånga filmer och speciella magasin till Hasselblad för detta. Man kan ju ”slakta” en sådan film och klippa i lämplig längd. Då måste man ju ladda och ta ur filmen i mörker. Problemet är dock att filmen är något smalare än skyddspappret och därför kan ”spåra ur” och bukta in sig i ena kanten. Det blir då oskärpa…
 
Jag tror inte det går att vara övertydlig för dumbommar som mig;) Nu tror jag i alla fall att jag fixat det på ett smart och smidigt sätt. Tusen tack för alla råd:)
/Lotta
 
Haraldus skrev:
Vissa personer som kommit över t ex en gammal Zeiss Super Ikonta 6x6 eller en gammal Rolleiflex kan ibland fråga varför aldrig de första filmrutorna kommer med på filmen. De kan misstänka att det är fel på kamerans räkneverk men dessutom måste det ju vara något annat fel eftersom den första bildrutan är klippt mitt på. Orsaken till dessa problem är oftast att filmen har satts i på fel sätt i kameran.…

Min Rolleiflex 2,8F har just det felet att bara halva första rutan kommer med på filmen på varannan film ungefär. I det här fallet måste jag lämna in kameran för rengöring/justering.

En Super Ikonta jag hade brukade överlappa rutorna med några millimeter. Högst irriterande.
 
Är en nybliven ägare av Mamiya 645 Super så jag kickar igång denna gamla tråd. Var köper man film?
 
Tack för tipset, kollar jag på tex cyberphoto och söker på 120 film kommer det upp en kolumn med 120 film och en med negativ färgfilm. Är det samma?
 
Men negativ färgfilm och dia är väl inte samma sak? Förvirrad.
Detta är "vanlig" film va? http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=1560932

Negativ färgfilm och dia är inte samma sak, förutom att båda filmerna ger en färgbild vid normalt förfarande....

Länken du lade upp är sk. vanlig film (negativ färgfilm). Just Fujis filmer har jag ingen koll på, Kodak däremot har jag prövat bla Ektar och blev helnöjd och deras nya Porta 400 ska visst också vara bra... Du kan läsa vidare på Martin Hertsius blogg:( http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/kodak-ektar-i-mellanformat-himmelriket.htm) om färgfilm till mellanformatskameror...

/Niklas
 
Diafilm processas så att du får ett färdigt positiv som kan visas i en diaprojektor. Kallas därför positiv färgfilm. Negativ färgfilm processas så att man får en negativ filmbit som man sedan belyser genom en projektor ner på ett ljusskänsligt fotopapper som i sin tur processas i ett antal vätskor (framkallning, stopbad, fixering osv.) så man får en papperskopia. Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.