Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10D och 1D på väg ut - nytt på PMA

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Den senaste tiden har det kommit många rapporter om att 10D är slut överallt och att det inte kommer några nya sändnningar till affärerna. vad kan de bero på.

En riklig slutsats är att Eos 10D har slutat tillvekas och istället tillverkas efterträdaren som antagligen kommer att heta 30D.

När 10D släpptes ska Canons fotochef i Sverige, hans Wahlström, till mig att jag kunde vänta mig en ny modell om ett år.

I slutet av februari hålls mässan PMA där Canon lovat att presentera nya intressanta modeller. En modell som med största sannolikhet kommer att presenteras är är efterträdaren till 1D som hart slutat tillverkas enligt flera källor.
Idag säljs 1D kraftigt prissänkt till 30 000. Dessutom får man en check på 500 Euro att handla Canonprylar med.

Canon har sagt att de under 2004 kommer att presentera dubbelt så många digitala kameror som under 2003 då de presenterade 10 modeller (varav 2st D-ESR)

Min gissning är på PMA presenteras EOS 1Dn och EOS 30D. På Photokina kommer 300Dn och 3000D.

En 1Dn skulle med fler pixlar än dagens 1D få ett större användningsområde och fylla utrymmet mellan 10D/30D och 1Ds. Men det får gärna komma en 3D också... :)

OBS: Detta är alltså gissningar utifrån bitar av information och fakta jag samlat ihop. Källorna är fämst olika personer på Canon Svenska AB.

Det kommer alltid en ny modell...

Hej !

Det är ju en självklarhet att det kommer efterträdare till Canons nvarande digitala SLR. :eek:)

Vad som kommer är däremot en väl bevarad hemlighet som bara produktchefen Gunnar Wahlbeck vet. Håll ut till PMA.

Hans Wahlström är ej fotochef utan garantiansvarig. Han jobbar även med teknisk support på DV-kameror samt en del med digitala SLR.

mvh
Patrik Skolling Möller,Canon Svenska AB

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Jag håller på Magnus... 1Dn och 30D (eller 3D). 300Dn tror jag inte på.. den är för ny..

håller med om 300Dn .. Verkar ganska vansinnigt att släppa en ny modell av en kamera som är en pågående försäljningssucce.. så gör vi iallafall inte i databranschen ;-) vi väntar tills modellen tappar, alternativt tills någon konkurrent släpper något som är värre till bättre pris (vi får väl se vad nikon d70 erbjuder.. om den inte bara är en hoax ;) ).

ebbhead skrev:
håller med om 300Dn .. Verkar ganska vansinnigt att släppa en ny modell av en kamera som är en pågående försäljningssucce.. så gör vi iallafall inte i databranschen ;-)
Japp, dessutom har jag för mig att Canon tenderar att släppa semiproffs- och proffsprylar på just PMA-mässan och mer konsumentinriktade nyheter runt augusti-september (som t ex 300D). Så vi skall nog inte förvänta oss en ersättare till 300D förrän mot slutet av sommaren. Gissar jag.

vi får väl se vad nikon d70 erbjuder.. om den inte bara är en hoax ;)
Vadå!? Finns Nikon på riktigt? ;o)

Re: Det kommer alltid en ny modell...

SiPaMoId skrev:
Vad som kommer är däremot en väl bevarad hemlighet som bara produktchefen Gunnar Wahlbeck vet. Håll ut till PMA.

Hans Wahlström är ej fotochef utan garantiansvarig. Han jobbar även med teknisk support på DV-kameror samt en del med digitala SLR.
Detvar Gunnar Wahlbeckoch inte Hans Ahlström som jag pratade med om detta. Hans har hjälpt mig med mycket annat.

Klart att det alltid kommer nya modeller. Men det intressanta är vad och när. Man kan väl säga att det är klokt att vänta till PMA om man funderar på en 10D.

Själv hoppas jag på att efterträdaren till 1D kommer att vara en kamera som funkar i mitt jobb som reportagefotograf. 1D har för dålig upplösning för bättre tryck.

ebbhead skrev:
håller med om 300Dn .. Verkar ganska vansinnigt att släppa en ny modell av en kamera som är en pågående försäljningssucce.. så gör vi iallafall inte i databranschen ;-)

Jag skrev inte att 300D skulle bytas ut nu. Men kanske vid photokina i höst. Då fyller 300D ett år och det gör också 10D nu vid PMA och den verkar ju på väg ut.

Jag tror att Canon vill hålla ångan uppe för att öka försprånget mot konkurrenterna.

Ett rykte som Scandinavian Photo snappat upp säger att det kommer en modell som skall ligga mellan 300D och 10D. Hur nu den skulle vara specificerad jämfört med de andra båda...

FotoGraph skrev:
Ett rykte som Scandinavian Photo snappat upp säger att det kommer en modell som skall ligga mellan 300D och 10D. Hur nu den skulle vara specificerad jämfört med de andra båda...

Det är inte omöjligt. 10D är ganska proffsig och en lika proffsig efterträdare skulle kunna konkurrera med en Eos 1Dn.
Idag är det otroligt många frilansfotografer som kör med D60/10D och om folk i framtiden med proffsambitionen tvingas köpa 1Dn så skullle Canon tjäna mer pengar.

FotoGraph skrev:

Kan ju vbara logiskt att de tar 10D ur produktion, ersätter den med en likvärdig, men billigare modell och släpper en 1Dn för prosumer-gruppen.

En 10D i plast typ, fast billigare och ingen riktig ersättare till 10D?

Låter som en trist utveckling tycker jag..

sagan skrev:
En 10D i plast typ, fast billigare och ingen riktig ersättare till 10D?

Låter som en trist utveckling tycker jag..

Det skulle innebära att efterföljaren (30D) skulle motsvara Eos 30 precis som 300D motsvarar 300v.

Jag tror vi har kommit till ett läge där Canon försöker bredda sitt modellprogram till att helt motsvara det analoga.

Tidigare har modellerna D30/D60/10D fått fungera för en bredare målgrupp samtidigt som Canon byggt upp sin produktionskapacitet.

Det finns ju faktiskt ingen anledning till att ha färre digitala modeller än analoga.

Jag gissar också på en 3000D vid Photokina. Den skulle kunna precis som Eos 3000v vara strippad på manuella möjligheter. Kanske med 4-5MP, många behöver ju inte mer och då kan man istället pressa priset.

Det vore ju dock otroligt oproffsigt av Canon att låta slutkunder sitta och vänta på kameror (som jag idag väntar på min 10d) om de vet att de inte kommer att tillverka dem.

Nån som vet nån tysk (billig) handlare som har 10d i lager?

Mvh. Adrian

jonas18z skrev:
Dom vill väl sälja slut på lagret så klart! vad ska du med en 10d när du redan har en 300d?

Hur blir det en logisk förklaring? Vilka är "dom"? Hade Canon ett lager av 10:eek:r så vore det ju rätt märkligt att inte skicka ut dem..

Jag har sålt 300:an..

Mvh. Adrian

froderberg skrev:
En riklig slutsats är att Eos 10D har slutat tillvekas och istället tillverkas efterträdaren som antagligen kommer att heta 30D.

Canon har sagt att de under 2004 kommer att presentera dubbelt så många digitala kameror som under 2003 då de presenterade 10 modeller (varav 2st D-ESR)
Haller med om dina tankar - kanns som om det finns ett glapp mellan 10D och 1Ds, inte minst prismassigt. Och vad galler objektivval blir ju kameror med samma sensorstorlek som 10D/300D lidande pa vidvinkelsidan. En kombination som manga verkar gilla ar t ex 24-70 och 70-200 och det ar inte helt latt att hitta bra motsvarigheter for 10D. En overvaldigande majoritet av Canons objektivsortiment ar konstruerat med tanke pa fullformat filmfoto. Det verkar inte troligt att Canon skulle overge det och borja med en helt ny objektivserie (annat an mojligen en begransad lagbudgetserie for 300D et al) som Olympus har gjort. Jag hoppas personligen pa en ny modell med fullformatsensor, oavsett om det blir med samma pixelantal som 10D eller som 1Ds. En sadan modell skulle gissningsvis hamna pa ca 20-30.000 i pris och i ovrigt ha samma eller battre funktionalitet som 10D. Den skulle jag kopa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar