Annons

10d eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

rullgrus

Aktiv medlem
Efter flera månader av jämförelser testskjutningar och knapptryckningar samt flera recensioner kom jag fram till att Canon 10d är den kamera som passar just mig bäst, så det känndes bra ett tag. Tills jag började tänka steget ännu längre; när kommer nästa generation och hur kommer den att se ut?
Jag väntar på en kamera med ett maxpris på 20.000kr, kommer den omptimala kameran snäppet värre än 10d att finnas på marknaden inom en snar framtid?

Med tanke på hur marknaden ser ut i dagsläget så känns det lägligt för nästa steg, med tanke på hur utvecklingen tagit fart. Priskonkurrensen är grymt hård där canon slog ett hårt slag med sin 300D. Vågar Nikon och Fuji sjunka så lågt rent kvalitetsmässigt för att skapa konkurrens inom den prisramen.
Utvecklingen går snabbare än någonsin och så värst bråttom har jag faktiskt inte. Själv hoppas jag man kan pressa priset på en ny kamera som är liknande dagens 30-40.000kr kameror. Kan man pressa priset på 300D så pass hårt, kan nog Nikon göra en budgetversion av D2H eller liknande för att vinna marknadsandelar. Eller vad tror ni, kommer min Canon med: 6mp, 1,3x förstoring, 4-5fps i 20 bilder och firewire.
 
Precis. Priserna sjunker och nya kameror med mer funktioner kommer att lanseras och bättre blir nästkommande generation.

Den som väntar på något bättre finner alltid något bättre att vänta på.
 
Det finns ju utrymme för en Digital EOS 3. Med de specar du nämner eller tom. 8-10MP på en 1.3x sensor. 4 fps/20 bilder hade suttit som smasken..Kanske en 5D ?
 
Köp om du behöver en nu.

Precis som med all annan elektronik och speciellt digitala kameror eller datorutrustning, så gäller det ju att inte slänga fram pengarna förrän man behöver en sak. Det kommer alltid nyare grejjor som man vill ha, men vad spelar det för roll om du behöver en kamera nu? Då är det ju bara att handla. Jag tittade i din kameraväska och såg att du inte hade några canonobjektiv i den. Tänk då på att kamerahuset förmodligen kommer vara det som kostar minst. I min väska så utgör väl själva kamerahuset ca en fjärdedel av vad alla objektiven kostade. Tänk på det, eftersom det inte spelar någon roll hur häftigt hus du har om du sedan inte får råd med några bra objektiv. Satsa hellre på begagnade och BRA objektiv. Dessa får du kanske inte tillbaka varenda krona på, men inte långt ifrån iaf. Huset däremot, kommer börja rasa i värde sedan du öppnat kartongen.
 
Om kameran matchar alla dina krav som du säger, blir den dålig bara för att det kommer en ny modell om ett tag då?

Om jag var du så skulle jag köpt den. I dagsläget är 10D riktigt prisvärd. Kommer det en ny modell så kommer den säkert kosta en hel del ända tills nästa modell efter den kommer och priset går ner, men vilken ska man välja då? vänta ytterligare?

nä, vill du fota, så gör det med en kamera du gillar och är det 10D - grattis! den är ju riktigt billig nu!

mvh /Peter
 
Jeppe skrev:
Det finns ju utrymme för en Digital EOS 3. Med de specar du nämner eller tom. 8-10MP på en 1.3x sensor. 4 fps/20 bilder hade suttit som smasken..Kanske en 5D ?
Tja, visst >kanske< den kommer snart, men frågan är hur mycket 'bättre' den blir än 10D i praktiken. 10D är i alla avseenden en ganska mogen och bra kamera. Sannolikt kommer den vara jämförelsevis bra även om 10 år.
 
Canon 10d

Hej
Om du tänker köpa en nya kamera var då inte så dum att du köper den i Sverig! Priserna på Canon i Usa är så mycket billigare. Kameran ca 6000:- billigare än i sverige. Vill du ha ett 70-200 2,8 som kostar 25 500 i sverige får du betala 12 500 för det i Usa. Beställer du på internet så kommer momsen till men so what!!! priset avgör. vill du ha vertikalgreppet så är det också halva priset i Usa.
Handla på http://www.bhphotovideo.com/

mvh Thomas
 
Priset i USA för en 10D ligger runt 11500:- det är INTE 6000 mindre än 15000 vilket du kan hitta den för i sverige. Den är dock billigare i tyskland än i sverige.

Var hittar du 70-200/2.8 IS USM för 25k... det kostar runt 19 på dom flesta ställen.

Du kan också köpa från tyskland, då slipper du behöva gnaga på naglarna om du kommer behöva betala moms+tull för ordern från usa.

Oavsett vad folk säger, beställer du från usa ska du ha räknat med att du får betala moms+tull, slipper du är det en glad överraskning, men räkna alltid med det i priserna.
 
Tack för era åsikter. Men än så står allt och väger; är det rätt tid nu att köpa 10d eftersom priset har sjunkit så pass mycket det senaste ½ året, eller ska man vänta ½ till för att en bättre modell ska komma ut?
Faktum är det att jag vill egentligen ha en bättre kamera än 10d men inte lägga ut så hemskt mycket mer, självklar går inte det ihop... ännu. Sen om man ska ha en kamera i 5 år vill man självklart ha något som är värt pengarna, jag betalar hellre 5000kr till och får en Canon med 6mp, 1,3x förstoring, 4-5fps i 20 bilder och firewire.

Allt som ni säget är sant men hu länge tror ni att jag behöver vänta på nästa modell?

Visst har jag min pentax, men objektiven är inga höjdare, några år på nacken som jag fick tag på billigt med tanke på skicket de var i.
 
10D i USA? B&H tar $1500. Vilket är 11625 kr. Sen tillkommer moms och frakt och då är man uppe i 15000 kr. Vad jag förstår gäller inte garantin i sverige för Canons kameror köpta i USA, däremot för objektiven om man inte köper grey-market exemplar. Andra hävdar annat.

TxT skrev:
Canon 10d kostar 9000:- kronor i Usa...
Var hittade du den för 9000 kr?
 
http://www.scandinavianphoto.se/
Jämnför priset får du se att det kostar 12 500 i Usa....
Priset är kopierat från scandinavianphoto
Canon Objektiv Ef 70-200/2,8L IS Usm 25 500 kr KÖP
Jag brukar kolla cyberphoto här i sverige också, men jag undrar om inte canon har höjt priserna lite på sistona. Jag kommer inte ihåg att det var så dyrt, iofs kan jag ha sett fel, men jag brukar inte det så.

Jag sa inget om att objektivet inte kostade 12500 i usa, bara att det inte kostade 25 i sverige, vilket det nu verkar göra. Hmm... skumt.

Ang 10D, BoH tar som sagt 1500 dollar, och det är det stället som brukar rekomenderas och som du länkade. Finns den för 9000 så länka upp det. Polaren har sin flickvän där så då köper jag nog också en.
 
Hegethorns tar i alla fall inte mer än 21000:- för objektivet som nämnts. Och i Tyskland får man tag på det för drygt 18000:-. Jag antar att USA-priset på 12500:- är utan moms och tull. Med det inräknat så skiljer det inte mer än runt 1400:- mellan USA och Tyskland.
 
Linmajon skrev:
Tja, visst >kanske< den kommer snart, men frågan är hur mycket 'bättre' den blir än 10D i praktiken. 10D är i alla avseenden en ganska mogen och bra kamera. Sannolikt kommer den vara jämförelsevis bra även om 10 år.

Javisst.. jag säger inte att 10D är en dålig kamera. Bara det att det förmodligen finns plats för en digital EOS 3. Det går alltid att förbättra sensorn. Bara att kolla på Nikon.. Ska bli spännande att se vad jFET-sensorn har att erbjuda i form av exponeringslattitud.
 
Köp en kamera när du känner att du vill ha den, och när du känner att den är värd priset.

Ifall du tvekar enbart för att det kommer att komma bättre kameror i framtiden, så kommer du aldrig att köpa en kamera...

/Göran (som är nöjd med sin D60...)
 
Jag tänker vänta till julen är kommen. Om inga rykten om nya kameror har spridits då så köper jag en 10d. Priserna lär knappast stiga.
Självklart vet jag att jag kommer bli nöjd med kameran, men lika väl kommer jag bli mer nöjd om jag får en bättre kamera inom min prisram.

Vart kan man få reda på de senaste rykterna? DPreview har ett skämtforum när det gäller rykten.
 
Jeppe skrev:
Javisst.. jag säger inte att 10D är en dålig kamera. Bara det att det förmodligen finns plats för en digital EOS 3. Det går alltid att förbättra sensorn. Bara att kolla på Nikon.. Ska bli spännande att se vad jFET-sensorn har att erbjuda i form av exponeringslattitud.
Om man förbättrar 10D lir det en 3D. Annars blir stegen för 'små' däruppe i prispyramiden. Finns det plats för en 1D,3D,10D och 300D samtidigt?
Man kanske kan tänka sig en plastigare uppföljare till 10D som ger plats åt en 3D? Den som lever får se...
 
Tidigare releasedatum för Canons digitala systemkameror:

300D - 2003 08 20
10D - 2003 02 27
D60 - 2002 02 22
1Ds - 2002 09 24
1D - 2001 09 25
D30 - 2000 05 17

Utifrån detta skulle man kunna gissa på en ny modell i februari.
 
Guffa skrev:
Ifall du tvekar enbart för att det kommer att komma bättre kameror i framtiden, så kommer du aldrig att köpa en kamera...

Jag har väntat sedan 1982 med att köpa dator för att få en bättre och billigare imorgon;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.