Annons

10d eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ju göra att man köper på en sida av datumgränsen och sedan flyger med överljudsplan vidare, då borde du klara dig iaf en dag... ;)


Precis som att det finns 300v, 30, 33, 3, 1 samt många begagnade som fortfarande cirkulerar tror jag att dom digitala nog tål att finnas i en mängd olika varianter.
 
müsli skrev:
Tidigare releasedatum för Canons digitala systemkameror:

300D - 2003 08 20
10D - 2003 02 27
D60 - 2002 02 22
1Ds - 2002 09 24
1D - 2001 09 25
D30 - 2000 05 17

Utifrån detta skulle man kunna gissa på en ny modell i februari.


Tack för det...
Canon vill vara ledande inom den digitala systemkamerabranchen, vem har undgått det? Dom har bredast sortiment av alla tillverkare, men måste gå ett snäpp till för att bli ledande.
1D känns som en utgående modell med tanke på att releasedatumet var för över 2 år sedan och på den digitala marknaden går utvecklingen snabbt framåt. Jag vill se en 3D eller en 33D eller vad nästa modell kommer att heta inom ett ½ år. Tror ni det är rimligt?
 
Jag tror att 10D fortfarande regerar i segmentet runt 15kkr. OM Canon skulle göra en ny prosumer, så gissar jag på att det mer blir en digital EOS 3 än en digital EOS 30/33, eftersom detta är 10D-modellen.

Dessutom finns det ingen kamera överhuvudtaget i den klassen, (digital EOS 3) från någon tillverkare, vilket gör det ännu svårare att sia om framtiden.

Jag skulle tro att 10D är ett direkt resultat av den "dåliga" AF'en i D60. Det är ju i princip samma kamera.

Kan dock tänka mig att Canon vill locka över de som vill ha en lite mer avancerad kamera än 10D, men som inte har råd med en EOS 1D/Ds.

"Problemet" är väl mer så att prisgapet mellan 1D och 10D har minskat kraftigt nu och det är nog svårt att hitta en nivå mellan dessa. Kanske runt 20kkr då.

Så jag ser fram emot en EOS 3D med 8-10MP, 4fps och 1.3x sensor..då hittar ni en 10D i fint skick med vertikalgrepp och dubbla batterier för en billig penning bland radannonserna ;)
 
rullgrus skrev:
Dom har bredast sortiment av alla tillverkare, men måste gå ett snäpp till för att bli ledande.


Knappast, egentligen..

EOS 1Ds saknar riktiga motståndare
EOS 1D ligger fortfarande bra till, trots D2h
EOS 10D ligger bra till i prosumer
EOS 300D är outstanding i konsument
 
Jag väntar tills i vår innan jag byter, har det kommit nåt fint då, jättebra, annars blir det en 10D.

Men jag är lite kluven inför storleken på sensorn.
1.6x är jättebra för billigt tele.
1.3 är bättre för vidvinkel.

Fast det vore ju inte fel med ett hårdare hus med bättre tätning och 8MP.
 
Exklusiv förhandstitt på den nya modellen..
Endast här på Fotosidan.se

EOS 3D
9.2MP
1.3x FOV Crop
4 fps / 16 bilder buffert
3750x2450 pixlar (9.18MP effektiva pixlar)
Priset är okänt, men beräknas hamna på ca 20.000:-
Även ett vertikalt handgrepp (BP-E3D) kommer att lanseras tillsammans med kameran..
 

Bilagor

  • 3d.jpg
    3d.jpg
    41.2 KB · Visningar: 249
Jag har inte bråttom och väntar vad Canon kommer med till våren.

Canons fotochef Hans Wahlström sa vid introduktionen av 10D att nästa kommer våren 2004.

Det finns spekulationer som säger att 10D inte kommer att ersättas av en motsvarande kamera utan att att den kommer att få säljas tills den blir för gammal. Istället ska det komma en modell som är snäppet bättre. Kanske den EOS 3D som Jesper och jag har drömt om tidigare för ca 20 000. Jag tror dock att det finns plats för fler parallella modellserier.
 
Tror också på det som Magnus säger.. 10D är ju bra.. finns ingen anledning att ersätta den.

Men förhoppningsvis så är det en EOS 3-baserad digitalare som kommer härnäst.
 
Jag tycker inte att det viktigaste är kamerahuset, utan att de kan förstora CCD/CMOS. Förstoringsgraden 1 kanske är förmycket att hoppas på, men 1,3 som någon nämnde är förhoppningsvis nästa steg.

Själv lutar jag mot 300D eftersom jag vill inte betala 5 000:- mer för samma CMOS med 1,6 förstoringsgrad. Skall jag ge mer än 10000 kr så vill jag ha större CCD/CMOS.

Med reservation för mitt ointresse för kamerahus beror på att min erfarenhet är främst F1 och EOS 650.
 
Jo.. fast tom sensorn skiljer sig mellan 10D och 300D. De 5000:- ger dig ganska mycket mer kamera. Även om sensorn har samma FOV crop så skiljer sig inställningsmöjligheterna och robustheten avsevärt, och det betyder en hel del för priset. Jag, t.ex. skulle INTE kunna tänka mig att ge 10kkr för en så pass begränsad kamera som 300D ändå är.

Jag gissar på att Canons nästa utspel är en ny 1.3x CMOS istället för den 1.3x CCD'n som sitter i 1D. Bara det att då får man "inte mer" än 3 fps pga hastighetsbegränsningen i sensorn.. Men det räcker nog för de flesta ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.