Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

10,5mm fisheye på D800

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasHolm

Aktiv medlem
Hej

Jag är på jakt efter ett fisheye, och det ska helst vara FX. Tyvärr så är ju Nikons 16mm från kritaperioden, och jag är orolig för problem med flare mm eftersom jag ofta kommer använda gluggen i motljus (konsertfoto).

Funderar på om 10,5mm för DX skulle vara ett bättre alternativ, eftersom det är modernare, och förhoppningsvis har bättre antireflexbehandling, och låta kameran croppa ner till DX-format.

Är det någon här som testat kombon 10,5mm fisheye på FX som vill dela med sig av sina erfarenheter?

/Jonas

Köp Samyang 12/2.8 såvida du inte behöver full cirkulär. Den har bra motljusegenskaper och suverän skärpa.

Af till Fisheye är ganska överskattat. Men visst är det något som prioriteras så går den bort. Ej 100 ifall den har som Samyang 14mm af comfirm hos nikon.

Hej

Jag är på jakt efter ett fisheye, och det ska helst vara FX. Tyvärr så är ju Nikons 16mm från kritaperioden, och jag är orolig för problem med flare mm eftersom jag ofta kommer använda gluggen i motljus (konsertfoto).

Funderar på om 10,5mm för DX skulle vara ett bättre alternativ, eftersom det är modernare, och förhoppningsvis har bättre antireflexbehandling, och låta kameran croppa ner till DX-format.

Är det någon här som testat kombon 10,5mm fisheye på FX som vill dela med sig av sina erfarenheter?

/Jonas

Det kan vara värt att påpeka att den optiska konstruktionen hos Nikons DX 10,5 och deras småbildsversion på 16 mm är snudd på identisk (man kan säga att 10,5 är en nedskalad 16), så bortsett från just coatings borde de fungera hyfsat lika.

Men AF på den gamla är så vitt jag förstås lite seg. Den är inte direkt blixtsnabb med 10,5 heller - bägge objektiven har ju skruvfokus, inte AF-S.

Jag har kört DX 10,5 en hel del, mest på D200 och D7000 och gillar det objektivet - det är litet, lätt och ger mycket bra bildkvalitet. Funkar helt ok i motljus.

Det finns rent av de som sågar bort motljusskyddet och kör det på småbildskameror utan att ställa om till DX-läge, man få då en rund bild som är lite klippt på långsidorna. Det finns guider hur man går till väga:
http://www.danharperphotography.com/fisheye_mod.html
http://www.virtualtourpro.com/Shaving-Tutorial.htm
Den lilla 10.5:an var för några år sedan ganska omtyckt för de som skapade panorerbara 360-graders-bilder eller VR-miljöer med småbildskameror (detta även innan Nikon själva hade några småbildsmodeller). Den var helt enkelt billig och smidig i proportion till prestanda.

Kör du 10,5 på D800 i DX-läge så kör du ju i praktiken den inbyggda D7000 som döljer sig i en D800, och kombon D7000+10,5 fungerar utmärkt :)
(faktiskt bättre än en D7000 eftersom D800 har bättre AF)

Jag använder Sigmas 15mm f/2.8 till foto och film, är sanslöst bra för pengarna i mitt tycke. Hade ett Sigma 10-20 tidigare som sög..

Den kände stjärn- och norrskensfotografen Göran strand använder sigma 15/2.8 till sin nikon d800. Kolla in hans bilder.
Eller så var det 8mm kommer inte ihåg.

Kan rekommendera Samyang 12/2.8
Det är bra och jag upplever inget större problem med manuell fokus.
Med f2.8 och skärpan på 2m får man skärpedjup mellan 1.08m till oändligt.

Något du bör tänka på när du ska välja fotoprylar är att det inte är någon bra idé att generalisera. Med det menar jag att bara för att 16mm är äldre och äldre objektiv oftast är sämre, så behöver det inte vara så i detta fallet. Undersök det specifika fallet istället för att tänka "brukar" och "oftast" :) . Jag läste tvärt om att den ska hantera motljus väldigt bra. Från Fstoppers:

"Flare: This lens does a great job of handling flare, as long as the front element is kept clean. Any amount of dust or fingerprints will show up fairly easily."

Något du bör tänka på när du ska välja fotoprylar är att det inte är någon bra idé att generalisera. Med det menar jag att bara för att 16mm är äldre och äldre objektiv oftast är sämre, så behöver det inte vara så i detta fallet. Undersök det specifika fallet istället för att tänka "brukar" och "oftast" :) . Jag läste tvärt om att den ska hantera motljus väldigt bra. Från Fstoppers:

"Flare: This lens does a great job of handling flare, as long as the front element is kept clean. Any amount of dust or fingerprints will show up fairly easily."

Klokt råd!

Till exempel är ju Nikons halvgamla 17-35/2,8 påtagligt bra i motljus (en stor orsak att jag använder och gillar det objektivet).

Hej - om du fortfarande undrar över D800(E) med 10,5mm så har jag kört det ett tag - funkar fint, och man får ut ca. 15 Mpx tror jag på det automatiska DX läget, iaf mer än tillräckligt för nästan allt. Har även ett 360-panohead som tar 360 grader med endast 6 bilder (plus en nadir/zenit bild om man vill), funkar prima.

Kan leta fram lite exempelbilder och skicka/lägga in om det fortfarande är intressant

Mvh
Jonas

Hej

Ja det vore riktigt intressant att se exempelbilder om du har möjlighet att ladda upp några.

/Jonas

Hej Jonas!
Om du kollar senare idag så är några bilder på väg upp i en Dropbox:

https://www.dropbox.com/sh/ksezsajd0ojn00c/AABzOpFhL7F97Zw4MTgGcik5a?dl=0

Då jag precis flyttar alla mina bilder till en ny Thunderbolt-RAID så har jag inte mina privata bilder tillgängliga på ett sätt så att jag snabbt kan dra fram alla D800E+10,5mm kombinationer, så jag tog några från en hundpromenad i glesande solljus - inga höjdare till bilder men det kanske ger ett intryck av hur bilderna blir och du kan kolla in RAW filerna.

Storleken på D800:an blir 15,4 MP eller 4800x3200px.

Kikade genom lite Reviews om Samyang 12 2.8 fisheye och blev rätt såld på den. Lär bli ett inköp när jag byggt klart min dator. Autofokus behövs ju knappt när man arbetar med fisheye om man inte skall gå extremt nära och arbeta snabbt vill säga.

D800 och 10,5 fungerar mycket bra ihop. Om du inte behöver utnyttja hela sensorn så är det ett bra val. Optiken är välbyggd, fokuserar ganska snabbt, bra motljusegenskaper, bra skärpa och kontrast.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar